Frimontera i butik

JesperLindell
10 inlägg
JesperLindell 10 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad JesperLindell (1 vecka sedan)

Hej igen! Har nu köpt nya skidor och de är köpta från Intersport på nätet. Jag ville ha mittmonterat och valde därför att köpa skidan omonterad, efter att pratat med personal i butiken som sa att de kunde fixa det. Men när jag hämtade ut skidorna igår lämnade jag butiken när de monterade, sedan när jag kom tillbaks så var skidorna inte monterade...
Han sa han inte kunde montera för att han inte har en mall till den skidan eller en sån bred skida, det diffade 1cm på mallan han hade. Så han gav mig två tre alternativ.

1. Vänta till tisdag nästa vecka då en annnan kommer som KANSKE kan frimontera.

2. Åka till Falun (1mil bort) och fråga om de kan montera fritt eller med mall.

3. Vänta och se om han kan få en mall.

Är det riskabelt att låta någon frimontera?
Hur svårt är det att få tag på en mall?
Vad gör jag om inget av dessa funkar?

Skidorna är armada edollo 180cm, salamon warden mnc13 bindning.

Alla svar uppskattas, tack på förhand!

Svar

havreboll
Online 1037 inlägg
havreboll 1037 inlägg 1 vecka sedan

Kan inte montera en 98mm skida... personen vet alltså inte ens hur man ställer in mallen och ska lyckas med monteringen... Knappast.

Med tanke på att polarnas tre senaste monteringar på "riktiga" skidbutiker blivit felaktigt utförda så är det tveksamt att det här kommer sluta lyckligt. Dessa har dessutom utförts med borrmall. Även om frihandsmontering är extremt enkelt så är risken större än med mallmontering.

Mitt råd är att göra det själv eller att åka till åtminstone en någorlunda kunnig skidbutik.

Christiam
77 inlägg
Christiam 77 inlägg 1 vecka sedan

JesperLindell :

2. Åka till Falun (1mil bort) och fråga om de kan montera fritt eller med mall

Alla svar uppskattas, tack på förhand!

Jag skulle aldrig montera bindningar på Intersport i Falun, skulle inte ens låta dom valla mina skidor. Längd kan dom men inga bra erfarenheter av utförs.
Kontakta Jocke på jockes skidverkstad i Falun och hör med honom.

JesperLindell
10 inlägg
JesperLindell 10 inlägg 1 vecka sedan

Blev precis gjort i Falun av en tjej som skulle vara riktigt duktig tydligen, hon hade mall och allt såg bra ut när hon fixade.
Kollade på dem nu när jag kom hem och såg ut som att det var en liten glipa på vänster halva av en häl. Bara sista två centimeterna av plattan mellan skidan och där hälen fäster, ca 0,5-1,5 mm. Men andra halvan sitter slimmad.
Är det något som kommer märkas? Eller andra kommentarer på detta?

bootfitta
804 inlägg
bootfitta 804 inlägg 1 vecka sedan

JesperLindell :

Blev precis gjort i Falun av en tjej som skulle vara riktigt duktig tydligen, hon hade mall och allt såg bra ut när hon fixade.
Kollade på dem nu när jag kom hem och såg ut som att det var en liten glipa på vänster halva av en häl. Bara sista två centimeterna av plattan mellan skidan och där hälen fäster, ca 0,5-1,5 mm. Men andra halvan sitter slimmad.
Är det något som kommer märkas? Eller andra kommentarer på detta?

Om limmet inte härdat, så skruva upp skruvarna, och dra i dom igen.

Pillard
Online 3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 1 vecka sedan

Det kan ju vara ett problem, det beror lite på varför det ser ut så. Ser det ut så för att de inte skruvat i skruven ordentligt? Då är det inget problem, då kan man ju bara dra åt skruven lite extra. Ser det ut så för att man inte skurit bort kratern ordentligt? Då kunde det kanske vara värt att se till att ordna det först. Ser det ut så för att man tex borrat för grunt? Då är det ju ett lite större problem.

havreboll
Online 1037 inlägg

Pillard :

Det kan ju vara ett problem, det beror lite på varför det ser ut så. Ser det ut så för att de inte skruvat i skruven ordentligt? Då är det inget problem, då kan man ju bara dra åt skruven lite extra. Ser det ut så för att man inte skurit bort kratern ordentligt? Då kunde det kanske vara värt att se till att ordna det först. Ser det ut så för att man tex borrat för grunt? Då är det ju ett lite större problem.

Glöm inte allas favorit, inte rensat hållet wink

Pillard
Online 3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 1 vecka sedan

havreboll :

Pillard :

Just ja, borde ju dock i övrigt gå att jämföra med att ha borrat för grunt va?

Realmode
110 inlägg
Realmode 110 inlägg 1 vecka sedan

om det är gjort i butik mot betalning eller att det ingått i köpet (lyckas inte riktigt lura ut vilken position montörskan har) så får de ta lös bindningen och kolla varför den inte ser ok ut.

Har monteringen gått till på något annat vis är det kanske inte värre än att du skruvar loss den och tittar efter själv. Intersport kan väl inte ska limma med värre saker än trälim?

havreboll
Online 1037 inlägg

Pillard :

havreboll :

Pillard :

Just ja, borde ju dock i övrigt gå att jämföra med att ha borrat för grunt va?

Exakt, förutom att det är ännu klantigare att ha borrat för grunt eftersom man som regel har inbyggt borrstopp wink

JesperLindell
10 inlägg
JesperLindell 10 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad JesperLindell (6 dagar sedan)

Upptäckte även att det är en repa i ena skidan... under foten som går vågrät, 1-2 cm 1-2mm djup. Hur skulle ni ställe er till det?
Känner spontant att jag inte är beredd att punga ut fullpris på ett par skidor men en repa i. Tankarna går spontant i att pruta eller returnera och köpa hem igen, fult tänkt?
Tror med stor sanorlikhet att de var skickade så från Intersport, när vi tog av bubbelplasten i butiken så var andra plasten uppriven/ stött på flera ställen.

PatrickSthlm
149 inlägg
PatrickSthlm 149 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad PatrickSthlm (6 dagar sedan)

JesperLindell :

Upptäckte även att det är en repa i ena skidan... under foten som går vågrät, 1-2 cm 1-2mm djup. Hur skulle ni ställe er till det?
Känner spontant att jag inte är beredd att punga ut fullpris på ett par skidor men en repa i. Tankarna går spontant i att pruta eller returnera och köpa hem igen, fult tänkt?
Tror med stor sanorlikhet att de var skickade så från Intersport, när vi tog av bubbelplasten i butiken så var andra plasten uppriven/ stött på flera ställen.

Är du på riktigt? Pruta för 1-2 cm repa på 1-2 mm och att skyddsplasten var uppriven? Tycker det låter som normalt slitage vid hantering under frakt, kunder som handflexat i butik.

Ska du åka på skidorna eller sätta dom på väggen. Är du säker på att du kommer kunna använda dom eller stå i liftkö? Ska du utkräva kompensation från alla som skrapar topsheetet på dina nya dyrgripar. ”Backa, backa! Det här är en facking pro model!!”

Utomlands är väl inte att tänka på. Fransmännen visar no mercy och står som rödvinspackade sillar i liftkön och du har väl hört hur baggagekillarna hanterar skidfodralen. Inte roligt!!

Men vill du va samtalsämnet i fikarummet på intersport, go nuts!

havreboll
Online 1037 inlägg
havreboll 1037 inlägg 6 dagar sedan

PatrickSthlm :

JesperLindell :

Är du på riktigt? Pruta för 1-2 cm repa på 1-2 mm och att skyddsplasten var uppriven? Tycker det låter som normalt slitage vid hantering under frakt, kunder som handflexat i butik.

Ska du åka på skidorna eller sätta dom på väggen. Är du säker på att du kommer kunna använda dom eller stå i liftkö? Ska du utkräva kompensation från alla som skrapar topsheetet på dina nya dyrgripar. ”Backa, backa! Det här är en facking pro model!!”

Utomlands är väl inte att tänka på. Fransmännen visar no mercy och står som rödvinspackade sillar i liftkön och du har väl hört hur baggagekillarna hanterar skidfodralen. Inte roligt!!

Men vill du va samtalsämnet i fikarummet på intersport, go nuts!

Nu är det inte ofta det här kommer från mig men nu tycker jag att @JesperLindell har helt rätt i sitt krav på kompensation. VIsst finns det mängder av idioter som kräver ersättning för det ena mindre än det andra. Dock skall en ny skida vara en ny skida och fri från djupare repor. Absolut så blir det slitage direkt när man tar ut skidan i backen men ny i plast skall vara ny i plast, inte "invigd"..

Jag har själv jobbat flera år i kundtjänst samt i skidbutik (i Frankrike lustigt nog) och det hade varit solklart avdrag om repan faktiskt är 1-2 mm djup. Visst en minimal ytrepa/skrapning kanske inte men en skada som går ner i belaget skall det inte finnas på en ny skida.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook