Less på pjäxoroblem

Lill-Kalle
Online 9 inlägg
Lill-Kalle 9 inlägg 1 vecka sedan

Skrivs ju en del om detta..... men även jag har problem med mina pjäxor.

Efter ett tidigare felköp (storlek och flex) bestämde jag mig för att göra enligt alla konstens regler. Gick till Hanson i Åre (åker en del i skistars anläggningar och tänkte att jag då kan få hjälp med efterjusteringar även i Sälen och Vemdalen)....

Slutade med ett par Tecnica Mach1 MV 130 + den obligatoriska formgjutna sulan.

Jag är 44år, 167cm lång och väger 73 kg. Är helt oskolad men har åkt sedan 3 årsåldern och åker riktigt snabbt, aggressivt och stabilt. Skulle betrakta mig som duktig till avancerad.

Efter två dagars åkande fick pjäxan breddas/tryckas för att jag fick kramp i utsidan av foten. Dessutom fick dom lägga i en 3mm volumereducer för att foten slog/glappade (är rätt plattfotad) i vertikalen. Åkte sedan relativt problemfritt resten av vistelsen. Detta var i slutet av mars och bland det sista jag gjorde förra året.

Nu har jag ca 15 skiddagar i år på dem och jag har problem med att foten glappar när jag kör hårt. Tårna har ordentlig kontakt fram i skon när jag står rätt i dem. Även när jag knäar. När jag åker hårt däremot..... Dom flexar rätt mycket (mer än jag trodde) när jag ”hänger i plösen” och då lyfter foten inne i skon och jag får inte den kontroll och kraftöverföring som behöves i höga farter och skärande svängar. Finns tendenser till att jag ”tappar in skidan” vilket är extremt störande. Kör på en rätt styv skida (RTM 84 177cm).

Jag har dessutom ironiskt nog parallellt med detta stora problem med kramp i och kyla i foten. Har gjort ytterligare tryck av skalet (och fräst) och värmt innerskon med paddade tryckpunkter och samt lagt på en ”kudde” utanpå plösen. Detta gjorde jag i Vemdalen nu i januari. (Märker dock ingen större förbättring av det nyss hemkommen efter en vecka i Idre). Strl. 25.5 är 98mm i lästen och mina fötter är 103-104 mm breda på mittern. Kanske går det inte att trycka ut dem så mycket??

Spänner inte åt över foten utan lägger bara på spännena. Vaderna däremot får jag dra åt lite (kan definitivt inte dra dem mer av cirkulationsskäl).

Problemen är alltså två(?). Får ont, kramp och blir kall trots upprepade justeringar samtidigt som foten tenderar till att glappa. Börjar bli orolig att jag har fått ett par för stora/för mina fötter felaktiga pjäxor trots allt.

Är hårt arbetande tjänsteman som kämpar med att få ihop skiddagar varje år. Känns fördjäkligt att de tillfällen man får ska förstöras av smärta eller prestandaproblem hos utrustningen som gör att åken inte blir fulländade. Vill då såklart inte heller sitta i pjäxverkstan varje dag. Har ju faktiskt haft dem inne 5 gånger efter att jag köpte dem.

Ska till Åre igen i mars. Får väl ta en vända till Hanson igen men börjar misströsta. Kräver jag för mycket eller får man ta detta så länge man inte köper en customiserad racingpjäxa?

Svar

Almen1
169 inlägg
Almen1 169 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Almen1 (1 vecka sedan)

När jag läser om dina problem så tänker jag på två typer av möjligheter..

1. Om du lyfter från från innersulan/upplever glapp vid hård belastning så kanske du ta dig en funderare på hur ditt hälgrepp är... Sitter hälen behöver man inte dra spännerna för kung och fosterland. Efter de dagar du nu har i pjäxan så har innerskon börjar ge sig lite, och någon justering kan behövas.

2. Du är välkommen i min klubb; " våga vägra frysa klubben"🤣. Jag har elsulor i mina pjäxor. Ett el-element som jag har på mina formgjutna sulor. Ett tunt snitt och sladden dras under sulan och längs pjäxsskaftet. Batteriet sitter på boot strapen. En mycket trevlig uppfinning. Elstrumpor finns också som alternativ.

Hälsningar Johan

Hellis81
Online 39 inlägg
Hellis81 39 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Hellis81 (1 vecka sedan)

Kan inte kommentera så mycket om pjäxorna i sig men jag såg en intressant produkt för ett tag sedan.
Typ snowboardbindningar med pjäxorform i botten.
Alltså man kan åka skidor med snowboardboots.
Jag kan mycket väl tänka mig att detta inte är något för de som behöver max prestanda och att skidorna ska reagera perfekt hela tiden.
Men som du själv skriver, du kämpar för att få ihop en vecka eller två om året.
Jag kanske tolkat det fel, men det låter som att du bara vill njuta den/de veckorna.

Edit: hittade länken nu https://www.madjacksnowsports.com
Kanske i dyraste laget men det går säkert att sälja på blocket om du inte är nöjd.
Boots kan du hyra första gången för att testa.

Lill-Kalle
Online 9 inlägg

Almen1: Har också funderat på hälgreppet. Kanske kan bygga på innserskon så att foten nitas fast.

Vad är det för fabrikat på värmeelementet? Kan du PM:a en bild på lösningen vid tillfälle. Har tänkt i de banorna men inte trott att det gick att kombinera med formgjutna sulor....

Hellis81: Ser innovativt och spännande ut. Frågan är om dom färgar i hård pist. Misstänker att dom är grymma för puder.

GoranC
Online 555 inlägg
GoranC 555 inlägg 1 vecka sedan

Verkar vara fel passform på dom pjäxorna.
Jag löste mina pjäxproblem på enklaste sätt. Ett par Salomon X-max i liten storlek, värmde skon, i med foten, vipps färdigt. Har aldrig haft så välsittande pjäxor tidigare.
Har alltid haft problem med att pjäxorna ”glappat” i höjd, har även efter jag möte dessa pjäxor testat massa andra, men inga är liga ”låga” över vristen som X-max pjäxan. Finns säkert att hitta racepjäxor som är betydligt tightare, men har onekligen fungerat väldigt bra och väldigt enkelt.

bootfitta
804 inlägg
bootfitta 804 inlägg 1 vecka sedan

Det går att trycka mycket.

Hur mycket utrymme har du i pjäxan om du bara stoppar ner fot+sula i skalet? Kryp fram med tårna längst fram och lägg emot stortåleden i skalet. Har du fortfarande kontakt med skalet bakom lilltån så är det ett problem.

Innerskon i dina pjäxor är ju ganska hård, kanske läge att testa med en annan som är lite mjukare.

Almen1
169 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/2b922161edee562bcacddc18b6756696.jpg
Jag kör Thermic med ett löst element som jag sätter självhäftande ovan den formgjutna sulan (mot främre trampdynan/tårna, 4x5cm)). Sedan tejpat ett skydd över ovan elementet på den formgjutna sulan som skydd mot strumpan/foten. Jag är inte så pigg på att riva ur innerskon och sulan då det är meckigt att få tillbaka allt. Det kan vara så att jag har ett kitt i från Nordica för pjäxanpassning (Speciella pads som klistras på innerskon för att öka trycket. En av dessa pads är just för att nypa åt hälen/öka hälgreppet)

Almen1
169 inlägg
Almen1 169 inlägg 1 vecka sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/a56a557f8d67fca4d1633f8a6327a66e.jpg

Marboh
37 inlägg
Marboh 37 inlägg 1 vecka sedan

Formsprutad sko? Har inte testat själv. Men de kompisar som har verkar sitta som berget.
Bara den lilla detaljen att det är Rätt dyrt..

Hellis81
Online 39 inlägg
Hellis81 39 inlägg 1 vecka sedan

Lill-Kalle :

Hellis81: Ser innovativt och spännande ut. Frågan är om dom färgar i hård pist. Misstänker att dom är grymma för puder.

Ingen aning.
Som sagt har ingen koll på om det fungerar eller inte. Är inte ens skidåkare själv, men jag vet hur mycket skidåkare gnäller på sina boots, som snowboardåkare har man inte de problemen.

Det är svårt att hitta några recensioner, finns en på Amazon.
Enligt intervju med tillverkaren så använder han de på alla underlag och alla delar av berget.
Men det ska man säkert ta med en nypa salt.
En recension är inte heller mycket att gå på.

Det man däremot ser är att man hamnar nog någon centimeter högre upp än med vanliga skidboots. Frågan är hur det påverkar.
I övrigt kan jag tänka mig att man får lite sämre respons i svängar eftersom snowboardboots oftast är lite lösare i tårna.
Man kan säkert spänna bootsen lite hårdare men osäker på om man får samma prestanda som i ett par skidboots.

Lill-Kalle
Online 9 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/8d3d52ac4c44196fe05c07d38f0eedc8.jpg

bootfitta :

Hur mycket utrymme har du i pjäxan om du bara stoppar ner fot+sula i skalet? Kryp fram med tårna längst fram och lägg emot stortåleden i skalet. Har du fortfarande kontakt med skalet bakom lilltån så är det ett problem.

Innerskon i dina pjäxor är ju ganska hård, kanske läge att testa med en annan som är lite mjukare.

När jag kryper fram så att stortån ligger mot så har jag tydlig kontakt med sidan av lilltåns innersta led och bakåt. Börjar i höjd med spännet. (Försökte illustrera kontaktpunkterna på bilden.)

Lill-Kalle
Online 9 inlägg
Lill-Kalle 9 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Lill-Kalle (1 vecka sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/45ca6481e5c6c288fdd28b32e332dbb0.jpg

Lill-Kalle :

https://www.freeride.se/img/photo/n/8d3 … 0eedc8.jpg

bootfitta :

När jag kryper fram så att stortån ligger mot så har jag tydlig kontakt med sidan av lilltåns innersta led och bakåt. Börjar i höjd med spännet. (Försökte illustrera kontaktpunkterna på bilden.)

Vad värre är tycker jag det ser lite rymligt ut bakom hälen när jag står i samma position..... 15-20mm?

Drkosmos
46 inlägg
Drkosmos 46 inlägg 1 vecka sedan

Har samma pjäxor fast low volume-varianten till mina problemfötter. Långa, smala, platta. Fick modda dom en hel del första 25 åkdagarna, innerskon sätter sig och töjs ut med glapp som resultat. Byggt på runt skaftet, volymreducerande sula under innerskon, gjuten sula och bättrat hälgrepp. Har 100 åkdagar i dom nu, och nu händer inte så mycket med formen längre. Sitter dom bra? Njae, men så bra det kan bli. Nästa pjäxa blir sprutad.

Lill-Kalle
Online 9 inlägg

Drkosmos :

Har samma pjäxor fast low volume-varianten till mina problemfötter. Långa, smala, platta. Fick modda dom en hel del första 25 åkdagarna, innerskon sätter sig och töjs ut med glapp som resultat. Byggt på runt skaftet, volymreducerande sula under innerskon, gjuten sula och bättrat hälgrepp. Har 100 åkdagar i dom nu, och nu händer inte så mycket med formen längre. Sitter dom bra? Njae, men så bra det kan bli. Nästa pjäxa blir sprutad.

Har du lyckats bli av med glappet mha justering?

Drkosmos
46 inlägg
Drkosmos 46 inlägg 1 vecka sedan

Lill-Kalle :

Drkosmos :

Har du lyckats bli av med glappet mha justering?

Ja, hyffsat iaf. Men är det snorbrant åkning som gäller så får man spänna dom hårt, bita ihop med smärtan och knäppa upp när man kommit ner.

nostar
122 inlägg
nostar 122 inlägg 1 vecka sedan

Almen1 :

När jag läser om dina problem så tänker jag på två typer av möjligheter..

1. Om du lyfter från från innersulan/upplever glapp vid hård belastning så kanske du ta dig en funderare på hur ditt hälgrepp är... Sitter hälen behöver man inte dra spännerna för kung och fosterland. Efter de dagar du nu har i pjäxan så har innerskon börjar ge sig lite, och någon justering kan behövas.

Hälsningar Johan

+1

Upplevde lite liknade det du har och löste det igenom att skapa mig bättre hälgrepp och har sedan dess inte problem med kramp i fötterna!

På mina Xmax kunde jag flytta det bakre spännet över foten samt att jag la i plastsula för höja hälen!

Jerryassplant
1 inlägg
Jerryassplant 1 inlägg 1 vecka sedan

@Almen1, var fick du tag på det kittet från Nordica?

Almen1
169 inlägg

Jag köpte dem via Freeride (annons) när jag hade struligt med ett par tidigare pjäxor.

bootfitta
804 inlägg
bootfitta 804 inlägg 1 vecka sedan

@Lill-Kalle 20mm bakom hälen är mycket i min mening. Knepigt med tecnica/nordica-pjäxor nuförtiden med väldigt stora storlekar.

Trycker framme vid tårna går att trycka, men det kan vara knepigt att få till extra utrymme så långt fram. Finns speciella verktyg, antar att Hanson har dom också.

Lill-Kalle
Online 9 inlägg

bootfitta :

@Lill-Kalle 20mm bakom hälen är mycket i min mening. Knepigt med tecnica/nordica-pjäxor nuförtiden med väldigt stora storlekar.

Trycker framme vid tårna går att trycka, men det kan vara knepigt att få till extra utrymme så långt fram. Finns speciella verktyg, antar att Hanson har dom också.

Tack för bra svar. Får ju kolla med Hanson. Men det finns chans att man patcha/bygga på innerskon för bättre hälgrepp och lite kompensation för ett stort/långt skal?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook