Mellanmjölksåkare köper skidor

Kamp
19 inlägg
Kamp 19 inlägg 3 mån sedan

Hej!

Har blivit dags att äntligen slå slag i saken och köpa ett par egna skidor. Är 178 cm lång och väger cirka 84 kg, primärt användningsområde är svenska fjällen dit det oftast blir någon vecka varje år samt ett per dagar i Romme/Kungsberget eller liknande. Har åkt sedan jag var liten och skulle klassa mig som en typisk medelgod åkare, ingen du lägger märke till i pisten så att säga.

Har senaste åren lånat min fars gamla carvingskidor med en midja på cirka 65 mm och varje gång jag haft med dessa till fjällen har jag förbarmat mig över att jag inte har köpt ett par nya skidor än. Jag är den typen av person som våndas inför varje köp och spenderar timtals i att finkamma nätet, läsa recensioner och kolla priser för att hitta det bästa alternativet för mig. Problemet är bara att jag inte vet vad som är det bästa alternativet för mig då jag gillar att göra allt i backen utöver möjligtvis att hoppa högt. Åker gärna i pisten, men även i skogen och utanför pisten om tillfälle ges. Som ni kanske förstått vid det här laget är det en all mountain-skida jag är ute efter.

Jag tänker mig ett par skidor med en midja som ligger mellan 90-100 mm och efter vad jag läst kommer en midja som ligger närmare 90 snarare än 100 passa mig bättre. Baserat på detta har jag identifierat tre stycken aspiranter med olika specifikationer och som verkar skilja sig i åkstilen, gemensam närmare är dock att samtliga har inslag av orange (favoritfärg).

1. Blizzard Bonafide.
Midja på 98 mm, en styv skida som beskrivits som oförlåtande och enligt tillverkarens hemsida en skida för skidåkare som anses vara "expert". Det som får mig att tvivla på denna är styvheten och bredden, är rädd att jag inte kommer få ut maximalt av skidan då jag inte anser mig vara "expert".

2. Nordica Navigator 90.
Fann denna nu ikväll, med en midja på 90 mm och ett alternativ till enforcer som är 93 mm tycker jag den verkar vara en bra kompromiss då den ligger mittemellan short turn och long turn, groomed och powder samt low speed och high speed. Känns överlag bra, lite orolig att jag alltid kommer undra hur det hade känts med ett par "riktiga" allmountain som bonafide.

3. Line Sick Day.
Bubblaren. För mig ett relativt okänt märke som jag sällan sett i pisten. Verkar vara en lekfull skida och som likt navigator verkar vara mindre styv och mer lättåkt än Bonafide. Även plus att det är den billigaste skidan.

Tacksam för åsikter och svar då jag inte har någon aning om hur jag bör resonera. Som vanligt hade det bästa varit att provåkt allt som finns, har dessvärre inte tiden eller tålamodet för detta då jag ej anser mig tillräckligt "säker" för att kunna säga vilken skida som skulle passa bättre än någon annan.

Svar

GoranC
594 inlägg
GoranC 594 inlägg 3 mån sedan

Bonafiden är en styv rackare, den behöver du endera var rejält tung eller riktigt stark och duktig åkare
Nordica Navigator är en lätt touringskida, är väl inte riktigt det du tänkt
Line Sick Day, har jag läst mycket gott om och dom som åker på dom verkar över lag väldigt nöjda.
Så av dom ramsat upp så Sick Day, nog med förslag. Se bara till att färgmatcha bindningarna oxå smile

dallan
560 inlägg
dallan 560 inlägg 3 mån sedan

Navigatorn är ingen lätt touringskida, snarare lätt metallskida. Rockern från enforcer och tailen från spitfire. Inte åkt på dom men klämt på dom, känns som en spänstig och kul skida. Skulle nog fungera super.

Men frågan är om man inte går på enforcer 93 istället fär att få lite mer freeride karaktär och flyt.

Fatboy
155 inlägg
Fatboy 155 inlägg 3 mån sedan

Om du tycker bonafide är lite mycket skida skulle du kunna kolla Rustler 9, riktigt rolig i pisten. Poppig, lättåkt men tillräckligt stabil med bra grepp

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 3 mån sedan

Line Sick Day är helt klart en riktigt bra allroundskida. Jag kör på 104:an och har tidigare haft 110.
Om du vill ha nåt att ”växa i” så kör på 94:an annars 88:an som är lite mjukare.
Kan helt klart rekommendera dessa skidor.

Kamp :

Hej!

Har blivit dags att äntligen slå slag i saken och köpa ett par egna skidor. Är 178 cm lång och väger cirka 84 kg, primärt användningsområde är svenska fjällen dit det oftast blir någon vecka varje år samt ett per dagar i Romme/Kungsberget eller liknande. Har åkt sedan jag var liten och skulle klassa mig som en typisk medelgod åkare, ingen du lägger märke till i pisten så att säga.

Har senaste åren lånat min fars gamla carvingskidor med en midja på cirka 65 mm och varje gång jag haft med dessa till fjällen har jag förbarmat mig över att jag inte har köpt ett par nya skidor än. Jag är den typen av person som våndas inför varje köp och spenderar timtals i att finkamma nätet, läsa recensioner och kolla priser för att hitta det bästa alternativet för mig. Problemet är bara att jag inte vet vad som är det bästa alternativet för mig då jag gillar att göra allt i backen utöver möjligtvis att hoppa högt. Åker gärna i pisten, men även i skogen och utanför pisten om tillfälle ges. Som ni kanske förstått vid det här laget är det en all mountain-skida jag är ute efter.

Jag tänker mig ett par skidor med en midja som ligger mellan 90-100 mm och efter vad jag läst kommer en midja som ligger närmare 90 snarare än 100 passa mig bättre. Baserat på detta har jag identifierat tre stycken aspiranter med olika specifikationer och som verkar skilja sig i åkstilen, gemensam närmare är dock att samtliga har inslag av orange (favoritfärg).

1. Blizzard Bonafide.
Midja på 98 mm, en styv skida som beskrivits som oförlåtande och enligt tillverkarens hemsida en skida för skidåkare som anses vara "expert". Det som får mig att tvivla på denna är styvheten och bredden, är rädd att jag inte kommer få ut maximalt av skidan då jag inte anser mig vara "expert".

2. Nordica Navigator 90.
Fann denna nu ikväll, med en midja på 90 mm och ett alternativ till enforcer som är 93 mm tycker jag den verkar vara en bra kompromiss då den ligger mittemellan short turn och long turn, groomed och powder samt low speed och high speed. Känns överlag bra, lite orolig att jag alltid kommer undra hur det hade känts med ett par "riktiga" allmountain som bonafide.

3. Line Sick Day.
Bubblaren. För mig ett relativt okänt märke som jag sällan sett i pisten. Verkar vara en lekfull skida och som likt navigator verkar vara mindre styv och mer lättåkt än Bonafide. Även plus att det är den billigaste skidan.

Tacksam för åsikter och svar då jag inte har någon aning om hur jag bör resonera. Som vanligt hade det bästa varit att provåkt allt som finns, har dessvärre inte tiden eller tålamodet för detta då jag ej anser mig tillräckligt "säker" för att kunna säga vilken skida som skulle passa bättre än någon annan.

Kamp
19 inlägg

dallan :

Navigatorn är ingen lätt touringskida, snarare lätt metallskida. Rockern från enforcer och tailen från spitfire. Inte åkt på dom men klämt på dom, känns som en spänstig och kul skida. Skulle nog fungera super.

Men frågan är om man inte går på enforcer 93 istället fär att få lite mer freeride karaktär och flyt.

Tack för svar!

Finns det några andra skillnader mellan navigator och enforcer? Utöver 3mm bredare och rocker bak. När jag kollar nordicas hemsida får jag intrycket att navigator verkar mer mångsidig och pistvänlig med avsaknad av rocker bak?

Kamp
19 inlägg

GoranC :

Bonafiden är en styv rackare, den behöver du endera var rejält tung eller riktigt stark och duktig åkare
Line Sick Day, har jag läst mycket gott om och dom som åker på dom verkar över lag väldigt nöjda.
Så av dom ramsat upp så Sick Day, nog med förslag. Se bara till att färgmatcha bindningarna oxå smile

Misstänkte det med bonafide, dock visste jag inte att navigatorn var en touringskida? Hade uppfattat det som en lite smalare och pistvänligare version av enforcer.

Kamp
19 inlägg

RWD :

Line Sick Day är helt klart en riktigt bra allroundskida. Jag kör på 104:an och har tidigare haft 110.
Om du vill ha nåt att ”växa i” så kör på 94:an annars 88:an som är lite mjukare.

Tack för svar, låter ju onekligen lovande! Vet du hur dessa skiljer sig från supernatural serien? Har nämligen sneglat på de 92mm som finns i den serien.

telemarkus
199 inlägg
telemarkus 199 inlägg 3 mån sedan

Kamp :

RWD :

Tack för svar, låter ju onekligen lovande! Vet du hur dessa skiljer sig från supernatural serien? Har nämligen sneglat på de 92mm som finns i den serien.

Jag blandar mig i tråden här. Till att börja med kör jag själv på Sick Day 110 som är en helt fantastisk skida. Framförallt är den grym offpist men det går även förvånansvärt fint i pisten och carvar riktigt bra. Om valet skulle falla på Sick Day skulle jag absolut inte välja smalare än 94:n, baserat på dina preferenser. Vill du ha en skida som går riktigt fint offpist skulle jag snarare gå upp till 104:an. Den kommer fortfarande gå som tåget i pisten.

Om man jämför Supernatural 92 och Sick Day 94 så är Supernatural en styvare, mindre lekfull skida som är betydligt tyngre (+ 330 g/skida). Sick Day har även en mer utpräglad rocker, framförallt i nosen. Det gör att SD kommer flyta bättre i lössnö och vara lite snabbare från sväng till sväng i pist.

Ski now work later Citera
GoranC
594 inlägg

Kamp :

GoranC :

Misstänkte det med bonafide, dock visste jag inte att navigatorn var en touringskida? Hade uppfattat det som en lite smalare och pistvänligare version av enforcer.

Säljs som Touringskida, bla på SportConrad. Är ju 300g lättare än enforcern och har träkärna av balsa och ett lätt Titanallager med bikakemönster.
Jag skulle oavsett aldrig köpa en skida för det användande du beskriver utan en rejäl bakrocker, så Enforcer är ett mycket mer allsidigt val.
Men i den kategori skidor du är ute efter finns ett jättestort utbud, vissa skillnader i karaktär mellan modeller och tillverkare.
Men man vänjer sig vid alla typer av skidor.
Men som du beskriver dig och vad du åkt på tidigare så skall du helt klart köpa en skida typ Line Sick Day, K2 Pinnacle 95, lättsamma roliga skidor med fullt tillräcklig pistprestanda och lättåkta i offpisten. Finns självklart många fler, men bån av dom två tror jag nog du blir tillräckligt nöjd med.

dallan
560 inlägg
dallan 560 inlägg 3 mån sedan

Kamp :

GoranC :

Kolla Ski essentials på youtube så kan du hitta recensioner på både navigator och enforcer.

GoranC
594 inlägg

dallan :

Kamp :

GoranC :

Kolla Ski essentials på youtube så kan du hitta recensioner på både navigator och enforcer.

Har sett, och får väl revidera. Men en lätt skida är det med balsakärna och extra lätt Titanal lager. 1800g är ganska så lätt om du ser på friåkningsskidor. 300g lättare än Enforcer. Men oavsett tycker jag att tailen är fel, med allt för lite rocker, på den modellen för att ha som allroundskida som även skall hantera offpisten på ett bra vis för en ”mellanmjölksåkare”

RWD
636 inlägg

Har inte testat supernatural, men kan tänka mig att det är en mer ”köttarskida” och kräver lite mer av sin åkare. Tyngre skida också.
Men den får har fått bra betyg i bl.a Åka skidors test för några år sen.
Sick day är otroligt stabil skida i höga farter i pist trots avsaknaden av både metall och gummi. Från förra åred har de kolfiber i både 94:an och 104:an. Min bror köpte 88:an och är mycket nöjd med dem.

Kamp :

RWD :

Kamp
19 inlägg

Tack till alla som svarat, hjälper mycket och roligt att höra folks olika erfarenhet och åsikter. Var förbi Alpingaraget idag och pratade med en mycket trevlig säljare som gav mig mer kött på benen. Tittade på allt från Blizzard Bonafida & Brahma, Nordica Enforcer samt Line Sick Day & Supernatural. Står i nuläget mellan Line Sickday 94 och Line Supernatural 92, känner att Blizzard Bonafide får vänta något år men kan defintivt vara ett framtida köp om jag vill kliva upp några mm.

Säljaren åkte själv på Line Supernatural 92 mm och var oerhört nöjd med dessa. Säljaren sa, precis som RWD säger nedan, att jämfört med Sick Day är Supernatural en tyngre skida med metall som kan pressas mer i pisten medans Sick Day 94 mm är mer poppig och lekfull. Så här står jag nu; en stabil skida som sannolikt fungerar mycket bra alla dagar i pisten, oavsett väder, och även gångbar i utanför pisten - eller en skida som trots avsaknad av vikt och metall presterar bra i pisten, är mer förlåtande pga mindre styvhet och mer lekfull både i och utanför pisten.

Resonerar jag rätt? Nånting jag missat? Är det värt att offra lite "kött" i pisten på en roligare skida eller kommer jag ångra mig en solig eftermiddag när jag studsar fram i den grötiga pisten? Känns som det är hjärta kontra hjärna där Supernatural känns som "mer skida" medans Sick Day känns roligare och ett mer wild card jämfört med vad jag åkt på tidigare.

RWD :

Har inte testat supernatural, men kan tänka mig att det är en mer ”köttarskida” och kräver lite mer av sin åkare. Tyngre skida också.
Men den får har fått bra betyg i bl.a Åka skidors test för några år sen.
Sick day är otroligt stabil skida i höga farter i pist trots avsaknaden av både metall och gummi. Från förra åred har de kolfiber i både 94:an och 104:an. Min bror köpte 88:an och är mycket nöjd med dem.

Kamp :

RWD :

RWD
636 inlägg

Om du inte har har åkt på annat än din fars gamla pistskidor de senaste åren så skulle jag verkligen rekommendera att du försöker testa några olika skidor för att få en uppfattning om vilken typ av skida du gillar. Concept store brukar ha de populäraste nyheterna för uthyrning. Vissa dagar under säsongen brukar de ha skidtest ute i backen också, bl.a Tandådalen och Björnriket vet jag.

olddjara
36 inlägg
olddjara 36 inlägg 3 mån sedan

Qst 92, sett dem vansinnigt billigt på sistone.

Head kore 93, grymt allsidiga, rätt förlåtande

ErikSvensson
17 inlägg
ErikSvensson 17 inlägg 3 mån sedan

Åker supernatural 86 och är riktigt nöjd! Går sjukt bra i pisten!
Du skriver tyngre skida... den e fortfarande väldigt lätt smile

Kamp
19 inlägg

RWD :

Om du inte har har åkt på annat än din fars gamla pistskidor de senaste åren så skulle jag verkligen rekommendera att du försöker testa några olika skidor för att få en uppfattning om vilken typ av skida du gillar. Concept store brukar ha de populäraste nyheterna för uthyrning. Vissa dagar under säsongen brukar de ha skidtest ute i backen också, bl.a Tandådalen och Björnriket vet jag.

Hade självklart varit det bästa, ska dock till Branäs nästa månad och skulle vara kul att ha köpt innan dess.

Kamp
19 inlägg

ErikSvensson :

Åker supernatural 86 och är riktigt nöjd! Går sjukt bra i pisten!
Du skriver tyngre skida... den e fortfarande väldigt lätt smile

Tyngre än* Sick Day smile Låter bra, någon speciell anledning till att du vale 86 framför 92?

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 3 mån sedan

Kamp :

RWD :

Hade självklart varit det bästa, ska dock till Branäs nästa månad och skulle vara kul att ha köpt innan dess.

Tycker som RWD, testa först! Även om du garanterat kommer åka in dig på en otestad skida så är det svårt att veta om du t ex föredrar lekfullt eller charge.

GoranC
594 inlägg

Har du aldrig åkt på denna typen av skidor och betecknar dig mellanmjölksåkare så kan du köpa vad som helst och åka in dig på dom. Är väl viktigt bara att inte köpa nått radikalt åt endera hållet.
Provåkte supernatural för några år sedan, tyckte då att den var urtråkig, trög och livlös.
Att som ”nybörjare” på freerideskidor tro att man kan känna vad som är rätt för en efter några provåk tror jag heller inte på.
Köp nått du hittar till bra pris och som är lättmanövrerade, undvik köttiga stabila skidor om du skall ha dom till lite allt möjligt.
Det där som många skriver att skidan går sjukt bra i pisten och att man är nöjd med den. Brukar bli så när man åkt in sig på en skida och en skida som en person är sjuk nöjd med kan du tycka är helt kass. Att skidan funkar i en pist beror också på hur duktig du är skapa vinklar och carva. Kan säga att jag är förvånad över hur bra pistprestanda är på mina Sick Day 125 192 cm. Funkar jättebra i pist, men är jävligt jobbigt att åka med en hel dag i bara pist, men i lössnö är det en ren fröjd att åka med dom, väldigt lättåkta i det föret.
I andra ändan av skalan har jag ett par Dobermann GSR 186cm pistracer. Gudomligt bra i slät, helst isig, pist men inte så bra på så mycket annat. Å ingen av dom skulle jag rekommendera till dig.
Vad jag trivs med för skidor har växt fram efter att ha åkt 40-50 dagar per år sista 10 åren. Köpt lite olika på rea, testat när tillfälle getts. Kan konstatera att smaken och även skidorna har förändrats under dessa år.

Så mitt slutliga råd, köp en Freeride mellanmjölksskida i 90-mm spannet, med tip och tailrocker. Ju mindre extrem åt något håll desto mer lättillgänglig att åka på. Och du kommer troligen inte att bli speciellt glad över en Supernatural när du skall åka utanför pisten.

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad termons (3 mån sedan)

Kamp :

Resonerar jag rätt? Nånting jag missat? Är det värt att offra lite "kött" i pisten på en roligare skida eller kommer jag ångra mig en solig eftermiddag när jag studsar fram i den grötiga pisten? Känns som det är hjärta kontra hjärna där Supernatural känns som "mer skida" medans Sick Day känns roligare och ett mer wild card jämfört med vad jag åkt på tidigare.

Då du klassar dig som medelmjölk som ingen lägger märke till i pisten så tror jag lungt att du kan satsa på det lekfullare alternativet. Tror inte du automatiskt börjar bomba eftermiddags pucklar i mach10 fart fast du skaffar en charger. (styvare skida)

Sickday låter bra. Rustler 9 som nämts tror jag också kan passa bra. Kanske tom. bättre..

Wangler
65 inlägg
Wangler 65 inlägg 3 mån sedan

jag ska också snurra till dina tankar lite. smile
bra att du rannsakat dig själv. det är nog det man ska lägga ner mycket krut på.. dvs var och hur åker jag istället för att köpa en skida där man inte åker....
en sak jag själv märkte då jag gjorde likadan rannsakan var att jag hamnade i allmoutainträsket då jag idag åker mer pist pga av barn och familj men ville ändå kunna ta någon dag eller två utanför när vädret och familjen kanske inte är med mig.
jag har åkt mycket skidor.. ca 40 år.. men de sista 10 åren ägnade jag till 98% åt snowboarden och då bara på resor när det snöade väldigt mycket så när jag rannsakade ny skida så hamnade jag i att jag kommer åka ca 80-85% pist med barn och familj.
valet blev en QST 92.
det enda felet jag gjorde var att tänka fel i längd.. dvs de flesta allmountainskidor har så mycket roliga bredder/skärningar/rockers och allt annat kul så jag glömde bort att dessa skidor är ganska mycket kortare än vad de egentligen är.
så mitt tipps är att oavsett val av skida så ta en funderare på längd.. och tänk då längre ....
jag själv 183cm 78kg och anser mig vara avancerad valde en QST 92 185 lång...
den kändes som 160 lång... fantastisk skida och mycket underskattad och väl godkänd i pris.. men den var för kort för mig och min åkning tyckte jag.

jag bytte den efter 8 skiddagar och har nu en QST 99 188 lång...
99 tog jag egentligen bara för ballhetsfaktorn med bredare skida ska jag erkänna och kanske lite av att den blir lite roligare utanför de dagarna jag får den möjligheten. Men hade jag inte behövt byta pga av längd så hade 92 fortfarande varit den jag haft hemma.

RWD
636 inlägg

Testade Supernatural 86 i dag. Det är en riktigt stabil skida med grymt bett på is. Riktigt rolig på hårt underlag. Körde bl.a Storslalombacken i Björnriket som var preparerad för VM-träning. Den gick nästan som på räls och otroligt dämpad.
Karaktären påminner ändå om Sick Day. Båda trivs som bäst på skär utan tvekan.
Testade även Rustler 10, ingen pistskida direkt mycket fladder och orolig på hårt underlag och klarar inte riktigt högre farter. Förmodligen betydydligt bättre i offpist.
Tyckte heller inte att den var speciellt rolig i lite mjukare pist. Gamska livlös. Mjuk i tip och tail, kändes mellenmjölk ; )

Kamp
19 inlägg

GoranC :

Har du aldrig åkt på denna typen av skidor och betecknar dig mellanmjölksåkare så kan du köpa vad som helst och åka in dig på dom. Är väl viktigt bara att inte köpa nått radikalt åt endera hållet.
Provåkte supernatural för några år sedan, tyckte då att den var urtråkig, trög och livlös.
Att som ”nybörjare” på freerideskidor tro att man kan känna vad som är rätt för en efter några provåk tror jag heller inte på.
Köp nått du hittar till bra pris och som är lättmanövrerade, undvik köttiga stabila skidor om du skall ha dom till lite allt möjligt.
Det där som många skriver att skidan går sjukt bra i pisten och att man är nöjd med den. Brukar bli så när man åkt in sig på en skida och en skida som en person är sjuk nöjd med kan du tycka är helt kass. Att skidan funkar i en pist beror också på hur duktig du är skapa vinklar och carva. Kan säga att jag är förvånad över hur bra pistprestanda är på mina Sick Day 125 192 cm. Funkar jättebra i pist, men är jävligt jobbigt att åka med en hel dag i bara pist, men i lössnö är det en ren fröjd att åka med dom, väldigt lättåkta i det föret.
I andra ändan av skalan har jag ett par Dobermann GSR 186cm pistracer. Gudomligt bra i slät, helst isig, pist men inte så bra på så mycket annat. Å ingen av dom skulle jag rekommendera till dig.
Vad jag trivs med för skidor har växt fram efter att ha åkt 40-50 dagar per år sista 10 åren. Köpt lite olika på rea, testat när tillfälle getts. Kan konstatera att smaken och även skidorna har förändrats under dessa år.

Så mitt slutliga råd, köp en Freeride mellanmjölksskida i 90-mm spannet, med tip och tailrocker. Ju mindre extrem åt något håll desto mer lättillgänglig att åka på. Och du kommer troligen inte att bli speciellt glad över en Supernatural när du skall åka utanför pisten.

Mer och mer insett precis det du säger - nämligen att jag i nuläget inte vet vilken typ av skida som passar mig och att jag sannolikt, oavsett vilken skida jag väljer, blir nöjd. Jag är sugen på Sick Day just för att det känns som en bra mellanskida, skulle jag köpa skidor framöver kan jag med gott samvete gå på en styvare skida som exempelvis Bonafide eller Supernatural. Anledningen till att jag inte köpt Sick Day än är att jag varit orolig att den inte är lika bra i pisten, men vad jag läst här verkar den oroligheten obefogad, framförallt med tanke på att jag inte kommer pressa skidorna till den gräns där denna skillnad skulle kunna märkas.

Kamp
19 inlägg

termons :

Kamp :

Resonerar jag rätt? .

Då du klassar dig som medelmjölk som ingen lägger märke till i pisten så tror jag lungt att du kan satsa på det lekfullare alternativet. Tror inte du automatiskt börjar bomba eftermiddags pucklar i mach10 fart fast du skaffar en charger. (styvare skida)

Sickday låter bra. Rustler 9 som nämts tror jag också kan passa bra. Kanske tom. bättre..

Tror inte heller jag kommer bomba eftermiddagspisten i mach10 och om jag om några år efter gediget åkande gör det kan jag med gott samvete köpa ett par styvare och köttigare skidor. Sick Day känns som ett bra mellanalternativ och är även prisvänliga.

Kamp
19 inlägg

Wangler :

så mitt tipps är att oavsett val av skida så ta en funderare på längd.. och tänk då längre ....
den kändes som 160 lång... fantastisk skida och mycket underskattad och väl godkänd i pris.. men den var för kort för mig och min åkning tyckte jag.

99 tog jag egentligen bara för ballhetsfaktorn med bredare skida ska jag erkänna och kanske lite av att den blir lite roligare utanför de dagarna jag får den möjligheten. Men hade jag inte behövt byta pga av längd så hade 92 fortfarande varit den jag haft hemma.

Tack för att du snurrar till det! Har faktiskt funderat mycket på längden. Jag är själv 178 cm och tänkte att Sick Day i 179 cm skulle vara perfekt. Nästa steg är 186 mm, jag har tänkt att 178 cm är mer lätthanterliga, kortare svängar, bättre i skogen och lättare att hantera i offpisten. Tänker jag rätt?

Kamp
19 inlägg

RWD :

Testade Supernatural 86 i dag. Det är en riktigt stabil skida med grymt bett på is. Riktigt rolig på hårt underlag. Körde bl.a Storslalombacken i Björnriket som var preparerad för VM-träning. Den gick nästan som på räls och otroligt dämpad.
Karaktären påminner ändå om Sick Day. Båda trivs som bäst på skär utan tvekan.
Testade även Rustler 10, ingen pistskida direkt mycket fladder och orolig på hårt underlag och klarar inte riktigt högre farter. Förmodligen betydydligt bättre i offpist.
Tyckte heller inte att den var speciellt rolig i lite mjukare pist. Gamska livlös. Mjuk i tip och tail, kändes mellenmjölk ; )

Tack för recensionen smile Låter lovande att den påminner om Sick Day fast med skillnaden att det Sick Day tappar i pisten vinner den på sidan av. Nu när du åkt båda - om du endast fick ha en skida, vilken skulle du välja av dessa två?

RWD
636 inlägg

Kamp :

Tack för recensionen smile Låter lovande att den påminner om Sick Day fast med skillnaden att det Sick Day tappar i pisten vinner den på sidan av. Nu när du åkt båda - om du endast fick ha en skida, vilken skulle du välja av dessa två?

Skulle nog kunna tänka mig supernatural 86 som ett komplement till Sick day.
Men som @GoranC skriver så åker man nog in sig på en skida vilket jag förmodligen har gjort och trivs väldigt bra med mina Sick day och efter att nu ha åkt ytterligare två dagar med dem så trivs jag väldigt bra med dem även i pisten. Man får kanta lite mer än med mer renodlade pistskidor men det gör det hela bara mer utmanande och det blir faktiskt en ganska skön känsla.
Planen var annars att byta ut dem mot ett par Rtm 86 och behålla ett par Anima som off pist-skida.
Men testade yttrligar några pistskidor i bredden 75-85mm och radie 15-18m och visst blir man lite sugen på ett par sådana också.

Wangler
65 inlägg
Wangler 65 inlägg 3 mån sedan

Kamp :

Wangler :

Tack för att du snurrar till det! Har faktiskt funderat mycket på längden. Jag är själv 178 cm och tänkte att Sick Day i 179 cm skulle vara perfekt. Nästa steg är 186 mm, jag har tänkt att 178 cm är mer lätthanterliga, kortare svängar, bättre i skogen och lättare att hantera i offpisten. Tänker jag rätt?

Tips är att tänka längre smile
Och titta på skidan lite.
179 säger du på skidan du vill ha?
Ok men kontaktyta i snön på 179cm?
Om den här lite modern geometri så här den säkert en rätt lång nos och en rätt lång tail dvs du ser rätt snabbt att 179cm kanske är 165 I kontaktyta om du förstår.
Ok ja lite lättare i kort sväng..
Men om du tänker i pist så blir den inte lika fartstabil.
Och i offpist så vill de flesta ha längre pga bärighet i pudret.. och just långa nosen och tallen gör den ändå lättmanövrerad.
Det här är ytterst personligt men jag tror att jag får medhåll från de flesta att det är i dessa moderna skidor bättre med längre än man tror...
Så ta en extra funderare och läs på lite hör inne om tips på längd och hör med personal i butik..
En för kort skida i mina ögon är mycket värre än å ha en lite för lång om man nu hamnar i tankar kring den perfekta längden.

Lycka till

smile

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 3 mån sedan

Du borde kunna hitta billiga Völkl Kendo från förra året, eller t.o.m. förrförra. Bra allroundskida som funkar utmärkt att carva i hård pist, sladda runt i uppkörd pist, bland pucklar och träd. Som alla typer av allmountain--den funkar till lite allt möjligt men är inte riktigt bra på något. 90 mm, diskret tip- och tailrocker. Camber under fot. Ännu mer diskret taper gör att den eventuellt är mer förlåtande på stökigt underlag (väldigt diskret taper). Metallager som dämpar lite, medelstyv. Den har inte ändrats på tre säsonger 15/16-18/19, exakt samma konstruktion, olika lack bara. Kenja även den samma men finns nog inte i din längd (max 170 cm). Beställde ett par 2015/2016 förra säsongen till min dotter har för mig att jag betalade ca 3000:- med Tyrolia Attack 13 från Sportbittl.

telemarkus
199 inlägg
telemarkus 199 inlägg 3 mån sedan

Kamp :

Wangler :

Jag är 173 cm, väger 72 kg och kör på Sick Day 110 179 cm. Precis som andra sagt tidigare behöver du inte vara rädd för att gå upp ett steg i längd till 186 cm. Jag tror att den längden är en bättre match mot din vikt. Dessutom har SD en rejäl tip rocker där nosen börjar böjas upp ganska tidigt. Det gör att den känns som en kortare skida, att den blir mer lättsvängd i pist och att den flyter bättre i puder. Du kommer få en stabilare skida som samtidigt är tillräckligt lätthanterlig.

Ski now work later Citera
MartinAbrahamsson
9 inlägg
MartinAbrahamsson 9 inlägg 3 mån sedan

Hej
Tänke jag skulle slå ett slag för Nordica Enforcer 93. Jag var uppe i Åre i december på Skistars test weekend och testade 18 olika par skidor (Åkte dock inga Line skidor... måste tilläggas). För i huvudsak piståkning men med bra potential till allmountain åkning så blev min favorit under helgen just Enforcer 93:an. Bra bett, stabil men samtidigt kul och lättåkt. Stå på i storslalomsväng eller sladda runt och fisåka gick gick båda utmärt. Fantastiskt allroundskida som är stabil men kul. Jag hade läst bra om den tidigare men den överraskade positivt ändå. Klart imponerad.
Lycka till med ditt val.
/Martin

GoranC
594 inlägg

MartinAbrahamsson :

Hej
Tänke jag skulle slå ett slag för Nordica Enforcer 93. Jag var uppe i Åre i december på Skistars test weekend och testade 18 olika par skidor (Åkte dock inga Line skidor... måste tilläggas). För i huvudsak piståkning men med bra potential till allmountain åkning så blev min favorit under helgen just Enforcer 93:an. Bra bett, stabil men samtidigt kul och lättåkt. Stå på i storslalomsväng eller sladda runt och fisåka gick gick båda utmärt. Fantastiskt allroundskida som är stabil men kul. Jag hade läst bra om den tidigare men den överraskade positivt ändå. Klart imponerad.
Lycka till med ditt val.
/Martin

Inte för att ifrågasätta dina erfarenheter av olika skidor. Men detta är liksom ett exempel av det jag skrev tidigare. Testar du 18 par skidor en helg så finns inte en chans att få annat än en först smak på skidan.
Kör du en skida en hel helg däremot så kommer du att upptäcka helt andra styrkor och svagheter med en skida, du lär dig att åka på skidan, finner hur du skall fördela trycket på skidan genom svängen mm, och ser dess styrkor och svagheter på ett helt annat sätt. En mer ”svårtillgänglig” skida kanske är den du finner som absolut bäst efter längre inkörning.
Speciellt om du aldrig kört med freerideskidor tidigare, dom kräver lite annan teknik än pist/allmountain skidor.

/GC

MartinAbrahamsson
9 inlägg

Hej
Håller helt med att skidor som kan kännas lite tjuriga vid ett första åk kan vara fantastiska efter 2 dagar när man lärt sig åka rätt på dom. Tyvärr är det få männinskor som har så mycket tid på sig att prova ut sina skidor, jag inkluderad. Jag åkte två åk per par, ett lite mer kortsväng och lek samt ett med högfartscarving i lite större svängar. Ingen offpistmöjlighet fanns vid testtillfället.
Min brorsa som också var med hade Extrems nya Fusion 95 som helgens favorit. Väldigt lättåkt men samtdigt väldigt kompetent.

Som allmountain/enda skida så tycker jag Enforcer 93 är svårslagen.

/Martin

MartinAbrahamsson
9 inlägg

Hej
Slå gärna en kik på freerides recensioner på prylsidan av Enforcer 93. Idel lovord.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/n … ml#reviews
/Martin

GoranC
594 inlägg

MartinAbrahamsson :

Hej
Slå gärna en kik på freerides recensioner på prylsidan av Enforcer 93. Idel lovord.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/n … ml#reviews
/Martin

Har du läst TS önskan om att gärna åka i skogen och offpist.
Där är garanterat andra skidor bättre. Men i pist av alla de slag av förfall är Enforcer 93 helt ok. Finns en hel bunt med skidor som är väldigt lika Enforcer 93, Blizzard Brahma, Völkl Krendo mfl. Variationer på samma tema och marginella skillnader.
Sick Day, K2 Pinnacle 95 mfl är mer lekfulla och funkar bättre i skogen och offpist.

Kamp
19 inlägg

Tack för alla svar, har pausat mina funderingar tillsvidare. Spontanbokade en weekend till schladming om 2 veckor, tanken är att jag ska hinna testa så många olika typ av skidor som möjligt. Vet inte hur det fungerar när man hyr men förhoppningvis går det bra att byta skidor från dag till dag.

Återkommer när jag kommit hem och det vankas köp.

Allt gott!

Bohica
109 inlägg
Bohica 109 inlägg 3 mån sedan

Håller med om att du bör testa först.

Jag har själv varit i samma sits, där jag flera gånger varit ganska säker på vad jag ville ha. Men sen så när man väl testade så visade sig att jag ville ha något annat. Framförallt så förändras mina önskemål i takt med jag utvecklas i min skidåkning. Hur en skida känns/uppfattas beror ju mer på den som står på än själva plankan man står på. Det andra tycker är "lekfullt" kanske du tycker är sladdrigt, det andra tycker är pistraketer kanske du tycker känns som rena offpist-flaken. Alla har olika referensramar. Visst skiljer sig skidor åt (naturligtvis), men ingen kan säga hur just DU kommer att tycka om dom.

När jag var förut säker på att jag skulle ha RTM84, så blev det Racetiger GS istället. Och nu på Åre skidtest tycket jag mycket om Extrem Fusion 95 och K2 Pinnacle 95, men fann till slut Enforcer 93 mer lämpade för min åkstil. Alla är suveräna skidor, men sättet jag åker på måste ju tas med i beräkningarna.

Så prova innan köp så du vet vad du verkligen gillar är det bästa tipset.
Näst efter att se till att du har BRA pjäxor som passar dig, som är än mer viktigare än laggen dom står på.
Lycka till, och berätta gärna vad det blir sen.

Kamp
19 inlägg
Kamp 19 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad Kamp (2 veckor sedan)

Var ett tag sedan senast, har fortfarande inte köpt några skidor än då jag inväntat utförsäljningar. Har hittar följande skidor: https://www.freeride.se/prylar/skidor/l … al-92.html till ett bra pris och har egentligen två frågor innan jag köpet:

1. Jag är 178 cm lång och väger 85 kg, tror ni att 186 cm på skidorna är en bra längd?

2. Bindningar - jag vill köpa billigast möjligt och överväger dessa bindningar: https://www.sport-bittl.com/en/tyrolia- … 1_412.html - vet att jag får vad jag betalar för men undrar mest om det är ett stort misstag eller om de är gångbara.

Tack på förhand!
/Kamp

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 2 veckor sedan

1. Ja, absolut.
2. Förmodligen, men gör dig själv en tjänst och slanta 28 Euro till för ett par Attack2 13.

The older I get, the faster I was. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook