Mellanmjölksåkare köper skidor

Kamp
19 inlägg
Kamp 19 inlägg 2 veckor sedan

iSooLi :

1. Ja, absolut.
2. Förmodligen, men gör dig själv en tjänst och slanta 28 Euro till för ett par Attack2 13.

Tack för svar. För någon som är novis på bindningar - vad är skillnaden?

TopiNieminen
102 inlägg
TopiNieminen 102 inlägg 2 veckor sedan

Kamp :

iSooLi :

1. Ja, absolut.
2. Förmodligen, men gör dig själv en tjänst och slanta 28 Euro till för ett par Attack2 13.

Högre och mer lämplig DIN-skala för din storlek 4-13 istället för 3-11, i 13. Vet inte om 13 är kralligare byggd för övrigt, men jag skulle gå på 13 pga. din storlek. 13 är minsta max-DIN i bindningarna som jag kan använda. Väger 95kg och är bara ca.178cm kort och ställer mina bindningar på 11 i DIN-skalan. Man vill ligga nånstans i medelområdet i skalan.
H. Topi

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 2 veckor sedan

TopiNieminen :

Kamp :

iSooLi :

1. Ja, absolut.

Högre och mer lämplig DIN-skala för din storlek 4-13 istället för 3-11, i 13. Vet inte om 13 är kralligare byggd för övrigt, men jag skulle gå på 13 pga. din storlek. 13 är minsta max-DIN i bindningarna som jag kan använda. Väger 95kg och är bara ca.178cm kort och ställer mina bindningar på 11 i DIN-skalan. Man vill ligga nånstans i medelområdet i skalan.
H. Topi

Precis. 13 har en biffigare häldel än 11, vet inte om tån skiljer nåt förutom fjäder och DIN-skala. 13 är en erkänt kompetent bindning för vuxna friåkare. 13 håller nog dessutom andrahandsvärdet för setupen betydligt bättre än 11 på ett par 186-lagg.

The older I get, the faster I was. Citera
Kamp
19 inlägg
Kamp 19 inlägg 1 vecka sedan

Tack för svar båda två! Något annat jag behöver tänka på eller bara beställa och ange mina pjäxmått för monteringen?

TopiNieminen
102 inlägg
TopiNieminen 102 inlägg 1 vecka sedan

Kamp :

Tack för svar båda två! Något annat jag behöver tänka på eller bara beställa och ange mina pjäxmått för monteringen?

Berätta för dem att vilken typ av sula du har i din pjäxa och be dem ställa in tådelen efter den. Vet dock inte om de gör det ändå, men man kan alltid önska.

Kamp
19 inlägg

TopiNieminen :

Kamp :

Berätta för dem att vilken typ av sula du har i din pjäxa och be dem ställa in tådelen efter den. Vet dock inte om de gör det ändå, men man kan alltid önska.

Tack för svar. Lägger nog en beställning ikväll smile

RWD
635 inlägg
RWD 635 inlägg 1 vecka sedan

Jag tyckte att 179cm räckte gott och väl, jag är 182cm och 83kg.
Har 186 på mina SD 104 vilket är perfekt för mig, men de har mer rocker än SN och lättare konstruktion.
På mina pistskidor Völkl Deacon 74 har jag 179.
Räknar mig som hyffsat avancerad åkare (mer teknisk än kraftfull) , har tävlingsbakgrund före carvingskidans tid.

Kamp :

Var ett tag sedan senast, har fortfarande inte köpt några skidor än då jag inväntat utförsäljningar. Har hittar följande skidor: https://www.freeride.se/prylar/skidor/l … al-92.html till ett bra pris och har egentligen två frågor innan jag köpet:

1. Jag är 178 cm lång och väger 85 kg, tror ni att 186 cm på skidorna är en bra längd?

2. Bindningar - jag vill köpa billigast möjligt och överväger dessa bindningar: https://www.sport-bittl.com/en/tyrolia- … 1_412.html - vet att jag får vad jag betalar för men undrar mest om det är ett stort misstag eller om de är gångbara.

Tack på förhand!
/Kamp

Kamp
19 inlägg

RWD :

Jag tyckte att 179cm räckte gott och väl, jag är 182cm och 83kg.
Har 186 på mina SD 104 vilket är perfekt för mig, men de har mer rocker än SN och lättare konstruktion.
På mina pistskidor Völkl Deacon 74 har jag 179.
Räknar mig som hyffsat avancerad åkare (mer teknisk än kraftfull) , har tävlingsbakgrund före carvingskidans tid.

Kamp :

Var ett tag sedan senast, har fortfarande inte köpt några skidor än då jag inväntat utförsäljningar. Har hittar följande skidor: https://www.freeride.se/prylar/skidor/l … al-92.html till ett bra pris och har egentligen två frågor innan jag köpet:

1. Jag är 178 cm lång och väger 85 kg, tror ni att 186 cm på skidorna är en bra längd?

2. Bindningar - jag vill köpa billigast möjligt och överväger dessa bindningar: https://www.sport-bittl.com/en/tyrolia- … 1_412.html - vet att jag får vad jag betalar för men undrar mest om det är ett stort misstag eller om de är gångbara.

Tack på förhand!
/Kamp

Fanns bara 186 på fjolårsmodellen som var bra mycket billigare än årets. Får hoppas att de inte blir för långa smile

RWD
635 inlägg

Kamp :

Fanns bara 186 på fjolårsmodellen som var bra mycket billigare än årets. Får hoppas att de inte blir för långa smile

Bara att köra hårt då, blir nog bra. Grym skida i alla fall.

RWD
635 inlägg

RWD :

Kamp :

Du tog väl din 13 på bindningen i alla fall?

Kamp
19 inlägg

RWD :

RWD :

Kamp :

Ja, efter tips från folk i tråden blev det dessa:

https://www.sport-bittl.com/en/tyrolia- … 1_412.html

RWD
635 inlägg

Kamp :

RWD :

RWD :

Ja, efter tips från folk i tråden blev det dessa:

https://www.sport-bittl.com/en/tyrolia- … 1_412.html

👍🏻

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook