Pjäxor

ViktorHolmqvist
7 inlägg
ViktorHolmqvist 7 inlägg 1 vecka sedan

Jag kollar på nya pjäxor då mina gamla börjar ge sig, och jag är ute efter mer moderna. Jag kollar på ett par kombinerade topptur och att kunna åka liftburet med. Alltså lätta som går att tura med och även kunna åka en vanlig dag i pisten med.

Jag är 182 cm
90 kg
hög läst och breda fötter.
Kör idag BC Atris 184cm

Kommer självklart åka att prova ut ett par, men vill läsa på lite innan vilka alternativ man har.

Svar

termons
Online 322 inlägg
termons 322 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad termons (1 vecka sedan)

https://www.freeride.se/test-sex-nya-fr … axor-2019/

Maestrale XT verkar ha bra med rum.
https://blisterreview.com/gear-reviews/ … estrale-xt

xQubeZ
49 inlägg
xQubeZ 49 inlägg 1 vecka sedan

Salomon S/Lab är ju ett alternativ. Du lär ju behöva en av de lite styvare toppturspjäxorna iaf för o driva den skidan.

Always-Sunny
366 inlägg
Always-Sunny 366 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Always-Sunny (1 vecka sedan)

Det finns ju numera massor med pjux i den kategorin, det som kommer begränsa är din fotform. Jag har liknande fotform och det begränsar tyvärr en hel del. Ger därför inte speciellt mycket att rada upp pjäxmodeller utan gå till en bra butik och prova, som du skriver. Men ska jag iaf smile nämna några med mer volym så Dalbello Lupo, Nordica Strider, Dynafit HOJI och Scott Superguide Carbon

ViktorHolmqvist
7 inlägg

Okej låter bra, har kollat löst på Dalbellon och Scott. HOJI funkar väl inte till vanliga bindningar va?

Megawatt
45 inlägg
Megawatt 45 inlägg 1 vecka sedan

Jag har både Lupo & Cosmos och jag måste säga att jag gillar Lupon mer. Cosmos är en jätteskön pjäxa att ha på sig o att gå med, men när det kommer till att åka väljer jag Lupo alla dagar i veckan, ok det är ett moment till att sätta på tungan igen efter du knatat men det är det iaf värt för mig som inte bara går på tur.

ViktorHolmqvist
7 inlägg

Vilken Lupo är det du har?

termons
Online 322 inlägg
termons 322 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad termons (1 vecka sedan)

Hoji funkar bara med traditionella tech bindningar. Inte kingpin inte Shift inte rambindning. Hoji är troligtvis för mjuk för dig.

Ta inte en för mjuk pjäxa om du kommer från alpin pjäxa. Scott Superguid carbon är mjuk. Läs och prova sedan.

kurono
Online 127 inlägg
kurono 127 inlägg 1 vecka sedan

Superguide carbon går väl inte att trycka så lätt? Eller jag kan ha fel. Kan ju vara en fördel att ha en pjäxa som går att trycka ifall man har fotproblem.

ViktorHolmqvist
7 inlägg

Är mest att jag har breda och höga fötter så tror inte jag behöver trycka dom. Men bra att ha i åtanke helt klart.
Dynafit Beast är den något att ha?

kurono
Online 127 inlägg
kurono 127 inlägg 1 vecka sedan

Hur lång och hur bred? Går ju att ta reda på lästbredd på olika pjäxors storlekar.
Om jag minns rätt är cosmos 3 107mm bred i 28.5.

klassy
410 inlägg
klassy 410 inlägg 1 vecka sedan

Införskaffade mig de nya Tecnica Zero G Tour Pro med 130 i flex och riktigt majs gåläge, och är sjukt nöjd!! Bra styva för att vara så lätta!

Megawatt
45 inlägg
Megawatt 45 inlägg 1 vecka sedan

ViktorHolmqvist :

Vilken Lupo är det du har?

Lupo 130c heter den jag har o den har en 98-läst, men jag tror att Lupo AX125c är bredare (100-läst) så isf är det nog den du ska gå för! 98-läst är nog egentligen lite för smalt till mig men har tryckt ut den lite så nu är den PERFEKT smile

edelovekillerr
151 inlägg
edelovekillerr 151 inlägg 1 vecka sedan

ViktorHolmqvist :

Är mest att jag har breda och höga fötter så tror inte jag behöver trycka dom. Men bra att ha i åtanke helt klart.
Dynafit Beast är den något att ha?

Visst är dom det, superfin pjäxa.
Bytte dock till MTN Lab då de ej är certade för MNC. Bara tech som gäller.

Tycker inte att du ska snöa in dig på en specifik pjäxa, gå till en bootfitter och sig vad för typ av pjäxa du letar och så gör dom resten.

Gazza1
211 inlägg
Gazza1 211 inlägg 1 vecka sedan

Jag har ungefär samma slag fötter, samma vikt och åker på BC Atris. För min del har K2 Pinnacle varit pjäxan som jag äntligen hittade rätt på. De kommer släppa en ny pjäxa nästa säsong som är lättare och bättre än den tidigare på flera sätt.

Kan inte annat än rekommendera att prova den pjäxan. Min åkning blev iaf både bekvämare och roligare efter det köpet.

Gazza Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook