Dyraste/billigaste skidorterna

listagangstern
Online 81 inlägg
listagangstern 81 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad listagangstern (6 dagar sedan)

Har läst mycket här på forumet om att Åre är dyrare eller lika dyrt som Alperna. Att man lika gärna kan åka till Alperna om man bor söderut i landet. Jag kollade runt lite och hittade Forex Skidindex https://www.forex.se/Valuta/Semesterindex/Skidindex/
Där är Åre billigare än alla alporter i jämförelsen men dyrare (!) än de norska orterna. Jag som alltid trott att norska skidorter är dyra vart lite fundersam över skidindexet. Ger indexet verkligen en sann bild? Vilka skidorter är egentligen dyra/billiga?

Svar

Pillard
Online 3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 6 dagar sedan

Grejen är ju att det där inte går att följa. Liftkort är ju tämligen givna men det man glömmer med större ställen är att det där också ofta finns fler alternativ på budgetsidan. Tittar du på t.ex. Åre finns det massa dyra restauranger, men det finns också Max. Det gör ju att du kan äta lunch för under hundringen varje dag. På många orter finns knappt den möjligheten alls. Så det viktiga är ju inte snittpriset utan hur billigt du kan få tag i det du kan tänka dig. Detsamma gäller ju kring boende också. Ta Romme som exempel, där har du ju i stort sett bara ett boendealternativ. Åre har återigen massa hotell som är dyrare än Romme, men det finns också svinbilliga rum om man letar lite och inte behöver bo precis vid backen. Återigen, snittet är meningslöst utan vad din faktiska resa kostar är ju det mest relevanta.

Min personliga erfarenhet är att boendet är ungefär detsamma mellan Sverige och alperna (mest åkt Italien/Frankrike). Liftkort kostar verkligen samma oavsett. Ett dagskort i Idre eller Val dIsere skiljer liksom inte direkt. Däremot har visst liftkortspriserna i USA gått helt över styr vad jag sett. Mat skiljer inte heller nämnvärt utan det går oftast att hitta för ungefär samma peng. Det som skiljer i min mening är om du behöver flyga och blanda in flera resesteg. Har du bil redan och är en familj på fyra pers är ju resekostnaden till fjällen tämligen låg. Om du däremot ska ta samma fyra pers till alperna blir det klart dyrare. Då ska du först köra familjen till Arlanda, betala parkering där, betala 4st flygbiljetter +skidfrakt osv. Sen ska du betala hyrbil på plats och betala bränsle, motorvägsavgifter och parkering på plats. Om en bilresa tur och retur svenska fjällen kostar 1500 spänn/4 =375kr per person så kostar ju motsvarande flygresor till alperna snarare 500 till arlanda, 800 parkering, 5000 hyrbil, 500 bränsle osv och ca 10.000 flygbiljetter = 16.700/4=4175 per skalle.

Om du däremot tar bilen till alperna blir det ju lite annorlunda men betänk då att det kostar en slant att komma från Sverige till Tyskland via bro/färja. Dessutom är det lite bökigt med däck osv så hyrbil kanske går åt ändå.

KaitsuH
526 inlägg
KaitsuH 526 inlägg 6 dagar sedan

St.Anton andra dyraste? Aldrig! Visst kan man betala nästan 10000 euro för en natt i ett hotel, men det behövs ju inte. Vi har aldrig betalat över 95 euro för ett dubbelrum med frukost. Lunch i bergrestauranter ca. 8 - 20 kronor. T.ex. i Chamonix var allt nästan dubbelt dyrare, och överallt i Schweiz.

KaitsuH Citera
KaitsuH
526 inlägg
KaitsuH 526 inlägg 6 dagar sedan

St.Anton andra dyraste? Aldrig! Visst kan man betala nästan 10000 euro för en natt i ett hotel, men det behövs ju inte. Vi har aldrig betalat över 95 euro för ett dubbelrum med frukost. Lunch i bergrestauranter ca. 8 - 20 kronor. T.ex. i Chamonix var allt nästan dubbelt dyrare, och överallt i Schweiz.

KaitsuH Citera
klassy
408 inlägg
klassy 408 inlägg 5 dagar sedan

KaitsuH :

Antar du menar 8-20 euro och inte kronor! Annars vill jag veta var du åt :-D

KaitsuH
526 inlägg
KaitsuH 526 inlägg 5 dagar sedan

klassy :

KaitsuH :

Antar du menar 8-20 euro och inte kronor! Annars vill jag veta var du åt :-D

Jovisst! Kronor tar dom inte där.

KaitsuH Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook