Topptursutrustning barn?

Axl
255 inlägg
Axl 255 inlägg 3 mån sedan

Finns det grejer att hyra till en 10 åring någonstans?

Svar

Friede
37 inlägg
Friede 37 inlägg 3 mån sedan

Inte svar på din fråga men en idé.
Har i Norge sett familjer med barn i den åldern lösa det så att barnet går upp med vanliga rätt korta längdskidor+hudar. Och pappa bär barnets bräda/skidor/pjäxor för nedfärd på ryggen.

Simpel och fungerande lösning om längdutrustning och vanliga utförsgrejor redan finns. Ev bara komplettera med hudar då.

Axl
255 inlägg

Provade den varianten förra vintern och det gick ganska bra. Men det kunde ju vara kul att prova riktiga grejer.

Megawatt
Online 45 inlägg
Megawatt 45 inlägg 3 mån sedan

Jag köpte ett par trekkers o ett par gamla hudar som jag skar till sonen.. kanske inte den lättaste set-up:en men för funkar för iaf några enkla turer.

gubbfan
695 inlägg
gubbfan 695 inlägg 3 mån sedan

Axl :

Finns det grejer att hyra till en 10 åring någonstans?

Hyrde touring lagg till min dam eftersom hon har touring skor med gummisulor och uthyrarna vägrade att hyra ut skidor med slalombindningar till dessa skor. Detta var för ett par år sen i St Anton Arlberg Sport. Dom körde med Diamir Fritschi. Small modellen av dessa går ner till riktigt korta längder. Dom hade även mycket korta längder.
Beror ju på hur stora fötter, vikt och längd på junioren om det skall funka.

gubbfan Citera
xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 mån sedan

Vi har rätt korta Völkl VTA 84 lagg med hudar (runt 145/150) och ATK:s race bindningar på justerplatta på jobbet, sen har vi en del PDG pjäxor ner till 23.0/24.0 och Atomic:s Backland/Scott Celeste/Salomon MTN Explore W i 23,5 (Backland:en görs ända ner till 22,5) som är bra för barn/ungdomar/kids!

Skimorace-lagg med bindningar, med utlösningsfunktion, på justeringsplatta är också en bra grej för kids.

Lösningen att gå upp på längdskidor med full-långa "nordisk tur"-hudar är ganska poppis runt Åre annars, en bra metod som ger bäst förutsättningar att åka utför med bra grejer.

Eftersom den största investeringen i utrustningen ändå får anses vara pjäxor med tech inserts och just tech bindningar, även om begagnat marknaden börjar bli bättre även här i Sverige för det, så vill jag tipsa om att Hagan gör en junior-specifik rambindning som inte kostar skjortan: Hagan Z02, finns för strax över 2 hos Fjellpuls bland annat.
http://www.fjellpuls.se/wp-content/uploads/2017/10/Hagan-JR-XS.jpg

kurono
149 inlägg
kurono 149 inlägg 3 mån sedan

Dynafit har släppts en Rotation 7 bindning med DIN 2-7. tuv certad. Kan vara något.

Larsus
72 inlägg
Larsus 72 inlägg 3 mån sedan

Sneglade på Dynafit kids bindningen när vi passerade Sport-Conrad i Penzberg förra veckan, fina grejor men blir dyrt.
https://www.sport-conrad.com/en/product … -kids.html

Bäst är nog att hyra/köpa en damutrustning.

Köpte nya pjäxor åt mina grabbar (10&12år) inför denna säsong med gåläge. Bra pjäxor men mediokert gåläge jämfört med mina Randonee pjäxor....

Axl
255 inlägg

Fick svar från Storulvån, deras kortaste skida var 158.

Marboh
48 inlägg
Marboh 48 inlägg 3 mån sedan

Hur stora grejer är du ute efter?
Var vill du hyra?
Finns damgrejer till rätt små storlekar.

Har kikat runt på grejer till min tjej. Verkar finnas lite olika tjejlagg hyfsat billigt. Brukar starta på 150 i längd och ca 1300g om jag inte missminner mig. Har hittat skidor som är nya med nåt/några år gamla. Men nya. Startar på ca 2500.
Sen kostar ju en bindning mer... men går att hitta en rambindning för 2000 spänn. Den går ju att flytt till nästa par skidor. Förutsatt att pjäxorna är ”tillräckligt” stora.

Så du kommer nog landa på 5000+ med hudar. Sen kan bindningen & kanske hudarna återanvändas till nästa skidor.

Kan va värt att fundera på om det är värt att gå på tech för ett barn. Lättare när man går. Men det kanske inte kommer vara största användningsområdet. Tech begränsar utbudet av pjäxor och det blir dyrare....

Jag kollade alpint i Stockholm för att hyra. Kostar typ 2000 för en vecka och 1500 för en långhelg. Så ska man använda det ett PR gånger har man räknat hem det.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook