3-dels pjäxor för en tung "mellanmjölksåkare"?

KaitsuH
526 inlägg
KaitsuH 526 inlägg 5 dagar sedan

Hei!

Nu är jag allt för trött med mina Salomon Xmax 120 -pjäxor. Annars helt ok, men rent helvete att klä dem på och ta av fötter , när det är även bara några minus grader, och det gör också ont som fan. Också så fruktansvärt obekväma att gå med i restauranger, afterski osv. Jag är ju en brädåkare, van med mjuka brädskor, men ville lära också åka skidor mycket bättre än nu.

Mina fötter är 28,5, mina Xmax pjäxor 27,5, jag är ca. 95 kg tjock. Så, är 3-dels pjäxor det bästa alternativet för mig, eller finns det också bekvämare 2-dels pjäxor? Sulorna borde passa också med vanliga bindningar (som finns normalt i hyrskidor. Jag brukar ta med till Alperna mina brädgrejor och mina skidpjäxor, inte skidor.) Jag är en dålig skidåkare, och de där 120 med Xmax tycks vara absolut tillräckligt för mig, troligen ännu mjukare pjäxor kunde funka.

Och nej, vi har ingen bootfittare här hemma! Borde jag kanske försöka köpa nya pjäxor i St. Anton, när jag skall dit i slutet av Mars för några dagar, eller senare i Sverige på sommaren, när vi kör till Norge för forspaddling?

KaitsuH Citera

Svar

herrgard
346 inlägg
herrgard 346 inlägg 5 dagar sedan

Du bör köpa pjäxor på ett ställe där de har flera modeller du kan testa, för att se vilken som passar din fot bäst. Fördelen med en riktig pjäxbutik är att de lättare kan rekommendera dig rätt pjäxa och ev anpassa den för perfekt passform. 27/28 kanske är en storlek som ofta finns kvar i lager, men annars brukar det vara bäst i början på säsongen då alla storlekar finns i lager.

Dalbello och Fulltilt har t.ex flera 3-delade modeller och beroende på hur stor din fot är på höjden kommer de vara lättare att komma i. För mig är dalbello lupo nästan lika jobbig att komma i en kall och dålig dag som en bättre 2-delad, även om tungan är undanvikt. 2-delade brukar funka rätt bra att bryta isär för att komma i, så länge det inte är för kallt. En pjäxa med gåläge kanske är något som löser dina problem?

Pillard
Online 3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 5 dagar sedan

Jag förstår dig. Tvådelat borde förbjudas för hur det misshandlar fötterna. Jag har hittat lösningen i ett par MTN Lab som egentligen är tvådelade men där delarna aldrig överlappar över fotryggen. Den glipan däremellan gör att det i värsta fall ”sticker” till och gör lite ont när foten passerar. Det är dock ingenting mot vanliga tvådelade.

KaitsuH
526 inlägg
KaitsuH 526 inlägg 4 dagar sedan

Hei!

Det borde finnas ganska nära mig (ganska nära, 100 km hemifrån i varje fall...) in en butik både Full Tilt Descente 8 och Dalbello Panterra 130 pjäxor, som är 3delade båda. Har någon testat dem? Är det värt att resa 200 km för att testa dem?

KaitsuH Citera
dallan
511 inlägg
dallan 511 inlägg 4 dagar sedan

KaitsuH :

Hei!

Det borde finnas ganska nära mig (ganska nära, 100 km hemifrån i varje fall...) in en butik både Full Tilt Descente 8 och Dalbello Panterra 130 pjäxor, som är 3delade båda. Har någon testat dem? Är det värt att resa 200 km för att testa dem?

Svårt att säga om det är värt eller ej, men tycker du borde testa annat som inte är tredelat också.
Spontant låter det som att du har en i mitt tycke överdrivet tight storlek, plus att pjäxan är smal och låg. En 28,5:a i bredare skal borde ge dig den i och ur, samt åkkomfort du söker. Själv har jag 28,8 men ligger numera på 29,5 i storlek med en relativt bred fot (112 mm ish)

KaitsuH
526 inlägg
KaitsuH 526 inlägg 4 dagar sedan

dallan :

KaitsuH :

Hei!

Svårt att säga om det är värt eller ej, men tycker du borde testa annat som inte är tredelat också.
Spontant låter det som att du har en i mitt tycke överdrivet tight storlek, plus att pjäxan är smal och låg. En 28,5:a i bredare skal borde ge dig den i och ur, samt åkkomfort du söker. Själv har jag 28,8 men ligger numera på 29,5 i storlek med en relativt bred fot (112 mm ish)

Kanske jo! Tyvärr är det svårt att prova litet större hyrpjäxor, då de brukar vara av sämsta laget, flex någonting 70-90 osv. Kanske borde jag vänta på och köpa nya pjäxor nån annanstans, t.ex. i St. Anton.

KaitsuH Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook