Impregnering skaljacka

Tottek
149 inlägg
Tottek 149 inlägg 4 dagar sedan

Kanske en dum fråga men folk snackar om nik wax o annat som ska tvättas in, men vanlig spray impregnering då? Är det en dum idé? 😅

Svar

wertigo
53 inlägg
wertigo 53 inlägg 4 dagar sedan

Tjena!

Själv har jag alltid kört en kombo, först intvättning och sen spray "ovanpå" med NikWax, men i år så blev det bara sprayning. Tidigare år har resultatet varit gott med, men ja, ibland får man prova nåt nytt smile

Hur brukar du själv göra?

//Johan

Kalle_Luzern
335 inlägg
Kalle_Luzern 335 inlägg 4 dagar sedan

Alltid kört spray. Snabb googling verkar bekräfta att medel man tvättar in fortfarande kan påverka andningsförmågan, iaf det jag hittar från Gore Tex.

havreboll
1035 inlägg
havreboll 1035 inlägg 4 dagar sedan

Tottek :

Kanske en dum fråga men folk snackar om nik wax o annat som ska tvättas in, men vanlig spray impregnering då? Är det en dum idé? 😅

Jag har testat spray en mängd gånger och varje gång har jag svurit att hitta något giftigare nästa gång för att resultatet med märkena jag testat totalt uteblivit. Kanske är tvätt det enda som fungerar med tanke på att spray enligt mig verkligen inte gör någon skillnad mot hur det var innan applicering.

Tottek
149 inlägg
Tottek 149 inlägg 4 dagar sedan

havreboll :

Tottek :

Jag har testat spray en mängd gånger och varje gång har jag svurit att hitta något giftigare nästa gång för att resultatet med märkena jag testat totalt uteblivit. Kanske är tvätt det enda som fungerar med tanke på att spray enligt mig verkligen inte gör någon skillnad mot hur det var innan applicering.

Okej jag har aldrig impregnerat någon jacka innan o har tvättat med vanligt tvättmedel utan att märka någon skillnad, men när de va 2+ o regn så märkte jag att vattnet inte pärlade sig längre 😅 så tänkte att något är bättre en inget, men då vet jag att spray impregnering inte förstör något iaf! smile

wertigo
53 inlägg
wertigo 53 inlägg 4 dagar sedan

Tottek :

havreboll :

Tottek :

Okej jag har aldrig impregnerat någon jacka innan o har tvättat med vanligt tvättmedel utan att märka någon skillnad, men när de va 2+ o regn så märkte jag att vattnet inte pärlade sig längre 😅 så tänkte att något är bättre en inget, men då vet jag att spray impregnering inte förstör något iaf! smile

Vanligt tvättmedel skall man akta sig för, då tvättmedelsrester fungerar som absorbator av vatten, vilket motverkar effekten av "vattendroppar" på plagget. Sköljmedel vill du gärna undvika med.
Finns speciellt tvättmedel och köpa, brukar köra med det som Naturkompaniet har. Typ 50 tvättar för ~200SEK

klassy
408 inlägg
klassy 408 inlägg 4 dagar sedan

Nikwax ger grymt resultat faktiskt. Samt en liten snabb torktumling på låg temperatur gör att vattnet pärlar sig som det gjorde när du köpte jackan smile

Uppvärmningen är faktiskt ett viktigt steg i processen!

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 3 dagar sedan

Har denna https://www.naturkompaniet.se/shop/fibe … l-2031053/
Jag är inte jätte imponerad av den. Sprayar man på ordentligt, arbetar in lite med en trasa och sen värme av strykjärn eller torktumlare så blir det hyggligt.

De som man tvättar in tycker jag är klart smidigare, själv har jag iaf inte upplevt något problem med impregnering även på insidan av plagget som vissa påstår är dåligt. Även här är det ju värme efteråt som gäller för de produkter som jag använt.

Bara tvätta och torktumla jackan regelbundet gör ju också att den återfår vattenavvisande effekt. Läste på Norrönas sida att ett vanligt problem är att man tvättar sina skalplagg för sällan.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook