Min patenlösning för kalla fötter!

R1
43 inlägg
R1 43 inlägg 1 månad sedan

Sedan jag växlande från snowboard till skidor har jag frusit nästan oavsett kläder och väderförhållanden, misstänkt att det är mina konstant frusna fötter som effektivt kylt kroppen och tyvärr förtagit en hel del av skidglädjen. Men, tills den här säsongen är problemet löst och jag passar på att dela med mig av tipsen som förvandlat mina fötter från kalla till varma - oavsett temperatur.

1. Tätade pjäxor: Pjäxor som släpper in snö ger snart blöta strumpor och kalla fötter. Alpingaraget fixade mina pjäxor för ett par hundra

2. Formgjuten sula.

3. Tunna, självhäftade fotvärmare som klistras på strumpan precis intill tårna och ger värme i 6-7 timmar.
Finns bra varianter både på Alewalds, XXL och säkert i andra butiker. Viktigt att det är tunna och självhäftande för att de inte ska korva sig när man sticker foten i pjäxan.

4. Alpenheat bootcover
Neoprenskydd som dras fast med kardborre och håller kylan utanför.

Ovanstående har hjälpt mig och jag hoppas att tipsen ska vara till nytta för andra smile

Svar

QRikard
22 inlägg
QRikard 22 inlägg 1 månad sedan

Var försiktig med värmekuddarna. Vissa får för hög temperatur (ca 50 grader) för att vara nära huden speciellt under tryck som i pjäxorna. Det riskerar att orsaka ganska djupa brännskador då det är svårt att känna att det är för varmt när det är väldigt kyligt ute och dom värmer ganska långsamt.
Finns modeller av påsar som inte blir lika varma vilket kan vara ett alternativ.

Annars kan värmesulor vara ett bra och beprövat alternativ, givetvis i kombination med formgjutna sulor!

R1
43 inlägg
R1 43 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad R1 (1 månad sedan)

En kan väl hoppas att tillverkarna inte missat just bränskadeproblemet. Men lägga direkt mot hud är nog en dålig idé hursomhelst, om inte annat för att slippa ryckabortplåsterkänslan smile

Stortlopp
26 inlägg
Stortlopp 26 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Stortlopp (1 månad sedan)

Letat efter Alpenheat bootcover i en evighet nu men den verkar ha gått ur produktion. På marknaden hittar jag bara storlek S och M, L är slut överallt.

Scratch that: Hittade ett ex och beställde.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook