Topptur Courmayeur

jakobfink
17 inlägg
jakobfink 17 inlägg 1 månad sedan

Hej,

Har haft svårighet att hitta info om toppturer kring courmayeur, någon som har tips?

//Jakob

Svar

herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 1 månad sedan

Kolla om FATMAP har något. (smartphoneapp)

jakobfink
17 inlägg

Tack, har redan kollat dem och de har bara lift baserat.

gubbfan
Online 694 inlägg
gubbfan 694 inlägg 1 månad sedan

Om du är beredd att åk en bit skulle jag slå ett slag för St Bernard. Går att ta Aostabussen. Från parkeringen efter tunneln bussen stannar där knallar du upp mot Klostret där kan man bo och tura därifrån. Oändliga turmöjligheter där uppe. Bara touringåkare där eftersom Super St Bernard systemet stängdes för några år sedan
Tillbaka igen mot Italien går det att åka ner och hamna på tunneltaket en rejäl stakning till en liten skidort Crevacole. Även där finns en del fina repor.

gubbfan Citera
drm70
13 inlägg
drm70 13 inlägg 1 månad sedan

Har inte turat själv i Courmayeur, men kompisar har. Det enda jag kan säga är att kolla terrängen noga, framförallt i skogspartierna mot Mont Blanc. Det finns en del luriga stup där, en tur slutade med helikopter... Tipset om St. Bernard verkar bra, har bott på den sidan och kikat upp mot möjligheterna där.

jakobfink
17 inlägg

Tack för tipsen!

Mangeeee
Online 19 inlägg
Mangeeee 19 inlägg 4 veckor sedan

Tjena,

var där för 2 år sedan och körde lite åk från toppliften som rymmer ca 4 personer, kan rekommendera turer från den liften och sedan bort från systemet. Man kan sedan ta sig ned tillbaka mot Mont Blanc hållet, men kolla videos innan så du har lite koll. Alla åk mot Mont Blanc hamnar nere i bäcken som går nedanför och där finns en transport ända fram till liften som ligger nedanför Mont Blanc.

Denna video startar från toppliften men jag tror han hamnar söder om Courmayeur så behöver transport efteråt

Eller så hyr du en guide vilket är värt pengarna om man kommer till ett nytt ställe.

Magnus Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook