Toppturskurs nybörjare.

DanielNerhed
1 inlägg
DanielNerhed 1 inlägg 1 månad sedan

Hej!
Är nyfiken på vad det finns för toppturskurser för nybörjare, jag vill gärna höra från någon som gått någon nybörjarkurs och kan reflektera lite över kursens innehåll eller övriga synpunkter.

Alla kurser inom Sveriges gränser är intressanta👍🏻

Hit me!

Svar

Vattendroppe
Online 3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 1 månad sedan

Nu var det förvisso typ 10 år sen jag gick den (hette annorlunda, men innehållet ser likadant ut), men då var det här en riktig bra intro tycker jag:
https://www.mountainguide.se/default2.a … guageId=46

Även STF vet jag har en del grundläggande toppturskurser, men de har jag ingen erferanhet av. Dock hört bra grejer om dem.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Christiam
79 inlägg
Christiam 79 inlägg 1 månad sedan

Pure freeride camp i Abisko och STF nybörjarkurser.
Bra grejer.

enriico
Online 31 inlägg
enriico 31 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad enriico (1 månad sedan)

Upplev ner har resor för nybörjare. Har inte 100-koll på deras program men tror att de flesta av deras resor lämpar sig för nybörjare.

http://www.upplevner.se/

Dalis70
4 inlägg
Dalis70 4 inlägg 1 månad sedan

Jag gick STFs grundkurs o fortsättningskurs i Storulvån resp. Sylarna förra året. Är du helt nybörjare så kan grundkursen vara lämplig. Fokus ligger på hantering av utrustning, grunder i gåteknik och grunder i säkerhet med enklare lavinsök. Turerna anpassas till gruppens förmåga så både uppför o utför kan det bli på enklare nivå men ledrna delar upp i mindre grupper på olika nivå om möjligt. Om du har tidigare erfarenhet kan grundkursen vara på för låg nivå.
Fortsättningskursen tar allt på en högre nivå. Mer gåteknik, slipa på kickturn etc. Vi gjorde mer ”verkliga” lavinsök och övade grävteknik för grupp. Det var duktigare åkare i gruppen så turerna blev mer utmanande. Vi gick längre turer och framförallt fick vi själva öva på planering av turer och hur tänka kring säkerhet i fjällmiljö. Några i gruppen var i princip nybörjare uppför, men hade god förmåga nedför.
Om du har god vana nerför skulle jag satsa på fortsättningskursen. Jag gick båda för det är ganska knöligt att ta sig dit så ville få mycket skidåkning på plats.
Kurserna ger dock inte fullständig lavinkunskap utan jag rekommenderar att du även går det om du inte gjort det redan.
Efter kurserna känner jag mig säker på gåteknik och hantering av utrustning. För planering och säkerhet på fjället krävs mer innan jag känner mig säker på att göra det helt själv, där ltar jag mina mer erfarna turarkompisar till hjälp fortfarande.
Båda kurserna rekommenderas och ledarna var duktiga bl a Martin Strömgren som varit med o skrev Toppturer i Jämntland.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook