Fundering kring flygboknings-sajter

fredw
76 inlägg
fredw 76 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad fredw (1 månad sedan)

Hej alla.
Bor i Australien och bokade en t.o.r. flygresa for tva hem till Sverige. Sokte som vanligt via Momondo, hittade ett bra flyg med Emirates via Dubai, valde att boka via Bestjet.com, en av landets storsta bokningstjanster, som var billigast (typ ett par tusenlappar billigare an samma biljett direkt pa Emirates hemsida.) De drog pengarna direkt fran mitt konto, jag fick bekraftelse och kvitto fran boknings siten. Allt ok , bara invanta bekraftelse och e-ticket direkt fran Emirates. Pa Emirates sajt fanns en preliminar bokning for oss.

Tre dagar senare - detta:
https://www.news.com.au/travel/travel-a … 4d11b13c32

BestJet i konkurs. Inga riktiga e-biljetter hann skickas. Emirates hade aldrig fatt nagra pengar fran Bestjet och stallde in bokningen.

Vi har nu bokat om samma resa igen direkt via Emirates. Konkursboet verkar vara i princip utan pengar.

Bara en tanke, ville dela med mig av detta. Liknande kan handa i Sverige/Europa ocksa. Vet nagon om det svenska resegaranti-systemet tacker sadant?

Sedan dess forsoker jag boka direkt via flygbolagens hemsidor, aven om det ofta kostar litet mer.

Svar

madness
61 inlägg
madness 61 inlägg 1 månad sedan

Betalde du med kort? Isåfall kan du kanske få tillbaka pengarna från kortutgivaren. Om du har reseförsäkring i kortet.

TopiNieminen
85 inlägg
TopiNieminen 85 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad TopiNieminen (1 månad sedan)

Jag har fått erfarenhet att inte boka några som helst resor genom booking siter! Har rest i 30+ länder och bara i år har man blivit knullad pga. lågprisbolagens villkor.

fredw
76 inlägg
fredw 76 inlägg 1 månad sedan

madness :

Betalde du med kort? Isåfall kan du kanske få tillbaka pengarna från kortutgivaren. Om du har reseförsäkring i kortet.

Betalade Med lokalt kreditkort utan reseförsäkring. Har anmält detta till dem och de driver ärendet (säger de). Hoppas att de ersätter ändå för ”goodwill”.

fredw
76 inlägg
fredw 76 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad fredw (1 månad sedan)

Dubbelpost raderad

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook