POC Obex Spin sämst i test (1/5) !?!

JanN
189 inlägg
JanN 189 inlägg 1 månad sedan

Hur är det möjligt att POC's Obex Spin kan vara sämst i test?

För er som har missat artikeln https://www.freeride.se/fa-skidhjalmar- … nskakning/

Har nagon sett andra "vetenskapliga" tester med POC Obex?

är detta ett "söndagsexamplar", eller har POC missat rejält med produktutvecklingen?

Kan nagon fran POC kommentera?

Full medveten om att POC's succé delvis skapats av smart marknadsföring och visual branding, men har trots allt haft respekt för deras säkerhetstänkande, och har varit mycket nöjd med mina och barnens produkter. Lyckligtvis inte kraschat med min Obex Spin...

Svar

Kaskar
552 inlägg
Kaskar 552 inlägg 1 månad sedan

Det är ju en matematisk formel utifrån testresultaten som gör att den kommer sist.
Hade varit kul att se hur den jämfört med en annan POC-modell. Nu verkar det ju som att de bara testat två varianter av Obex.

MartinAbrahamsson
7 inlägg
MartinAbrahamsson 7 inlägg 1 månad sedan

Jag bad POC kommentera testet.
Svaret kommer här:
”Hi Martin,
We are aware of the recent paper published by Folksam and will be looking in detail at the results and methodology used in the testing. Naturally testing differs in many ways, it’s not uncommon to see different results and we will study them closely to understand the results and how they relate or not to our testing.

Julia”

HamPersson
187 inlägg
HamPersson 187 inlägg 1 månad sedan

MartinAbrahamsson :

Jag bad POC kommentera testet.
Svaret kommer här:
”Hi Martin,
We are aware of the recent paper published by Folksam and will be looking in detail at the results and methodology used in the testing. Naturally testing differs in many ways, it’s not uncommon to see different results and we will study them closely to understand the results and how they relate or not to our testing.

Julia”

Bra fråga! Du får gärna återkomma i den här tråden om POC kommenterar resultatet i Folksam-testet ytterligare. Kändes ju vid skumläsning som att Folksam gjorde ett grundligt test och dessutom inte själva har någon försäljningsvinst att hämta i att såga hjälmmodeller.

hopp Citera
xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 1 månad sedan

Nu ska jag inte ge bort alltför mycket info här kanske, men låt oss säga såhär att MIPS och Poc inte är bästa kompisar just nu. Det är mer öppet krig... MIPS har dragit Poc inför domstol pga att deras egna nya "Spin"-system:
"MIPS har undersökt POCs ”SPIN”-teknologi avseende ett potentiellt intrång i MIPS patenterade teknologi. MIPS agerar nu för att juridiskt försvara sin proprietära know-how och sina immateriella rättigheter"
Hela den här biten går tillbaks till 2017.

Sen är det ju så att Folksams test inte utfördes helt och hållet av Folksams egna experter utan av, just det, MIPS-labb i Stockholm.....

Har fått veta att Poc ska sitta ner tillsammans med Folksam i veckan som kommer och prata lite om hur det kan komma sig att det kan bli såhär oerhört stora skillnader i tester. Och precis nu i dagarna så publicerade Poc den här lilla "kommentaren" på sin egen hemsida:
https://www.freeride.se/img/photo/n/e0be1c1279e0c3ffb4f22b5c710356b3.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/b81e2f4fe9a398d92d3baad5aabfceb4.jpg

OBS: Jag är inte sponsrad/anställd/avlönad/betald av Poc, så ni kan lugnt låta konspirationsteorierna kring varför jag postar ligga. Jobbar i en butik som saluför Poc bredvid Smith, Scott, Giro och Salomon i hjälmhyllan. På mitt eget huvud sitted en Salomon mtn lab, med deras eget "4D-system" som också sågats av Folksam så...💁🏻‍♀️

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 1 månad sedan

Computer simulations with FE Model of the brain:
Computer simulations were carried out for all oblique impact tests. The simulations were conducted
by KTH
Oblique Test och Shock absorption test:
The test was performed by
Research Institutes of Sweden (RISE) which is accredited for testing and certification in accordance
with the European standard.

Var står det något om att MIPS skulle utfört testerna?
Skrev och frågade angående huvudform och de använder ett standardiserat huvud i sina tester.

Åk mer jobba mindre! Citera
Calle8418
1 inlägg
Calle8418 1 inlägg 6 dagar sedan

Jag är väldigt sugen på att köpa en Obex Spin. Sitter perfekt på mitt huvud. Men testet gör ju såklart mig tveksam. Vill ha bra säkerhet när jag lägger de pengarna.

Har inte hunnit lusläsa rapporten än. Har ju kommenterats att det skulle varit i MIPS' labb. Står det någonstans i rapporten. Står ju att det är utfört av personal från RISE men det säger ju inget om vilket labb det var. Om hjälmarna testats i labbet där MIPS utvecklas så är det inte konstigt om de vinner. Vore intressant att se testet i labbet som Spin är utvecklat i. Mer eller mindre oundvikligt att inte suboptimera en del mot det labb man utvecklar i.
Nån som läst andra liknande test?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook