Black Crows Nocta - behov av bakmontering?

arraksboll
27 inlägg
arraksboll 27 inlägg 1 månad sedan

Hej!

Jag har precis kört några dagar på mina Nocta, efter att förra vintern använt dem en vecka i Japan, och påmindes om att jag inte är helt nöjd med hur de går i snön. Det är ju en ganska symmetrisk skida med nästan lika bred tail som tip, och jag tycker de har problem med att hålla spetsarna ovanför ytan. Inget problem när det lutar på och man ligger i sväng, utan mer när det är lite snällare lutning och man bara åker rakt fram. Skidorna är två år gamla, och är väl identiska med årets modell. Jag hade tidigare gamla noctan, med annan skärning och camber, och jag tyckte de funkade bättre på denna punkt.

Någon som känner ingen detta problem? De är monterade på rekommenderad punkt. Jag har inte mycket erfarenhet av att trixa med olika monteringspunkter, men det kanske är läge för en försiktig bakmontering?

/Johan

Svar

carl_couloir
358 inlägg
carl_couloir 358 inlägg 1 månad sedan

Det där med att spetsarna alltid ska vara "ovanför ytan" tycker jag personligen är en dålig/dum referens....
för mig handlar det mer om skidan dyker eller inte?! jag har inga som helst problem med att spetsarna befinner sig under ytan så länge skidan bär på ett bra sätt, vilket syns här https://www.freeride.se/img/photo/n/bf516f1dcdae2508e1eb5a25a0543aa5.jpg
jag tycker nästan att det är kämpigare om skidan per automatik hamnar i "baksätet" med att spetsarna altid är ovanför ytan.......
Inte ens mina 190 långa magic j har spetsarna ovanför ytan för jämnan.....
/C

arraksboll
27 inlägg
arraksboll 27 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad arraksboll (1 månad sedan)

Jo jo, det var förstås felaktigt uttryckt av mig, problemet är naturligtvis att de dyker och "kör fast".

havreboll
Online 1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 1 månad sedan

Hade liknande problem på mina rocker2 (verkar vara ett återkommande tema för oss runda bakverk). Kom aldrig överens med dem och, precis som du säger, så är skärningen anpassad för en centrerad monteringspunkt så en bakmontering hade troligen fått andra sidoeffekter.

Slutade med att jag sålde den och skaffade völkl Shiro som har en mer traditionell form. Problemen slutade efter detta.

arraksboll
27 inlägg
arraksboll 27 inlägg 1 månad sedan

Intressant, jag hade inte hört om liknande problem med rocker2.

Jag hade tidigare första generationen av Atomic Automatic (117 i midjan) och de hade tydlig pintail. Där kunde man verkligen prata om att skidan hamnade "i baksätet". Sålde dem för att jag tyckte de var för nervösa, de ville när man körde lössnö dyka in i sväng vid minsta lilla input. Mina första Nocta var klart stabilare, men jag noterade precis att jag i min recension (som jag skrev efter att ha kört dem en vecka i Japan) skrev att de krävde lite mer noggrant balansarbete. Det något nog något jag med tiden vande mig vid, men på den här nyare generationen verkar balansen oftare hamna lite fel för min del. Tyvärr verkar det fostra en tveksam teknik, där jag står allt för mycket på hälarna. Detta kommer man även i sväng undan med rätt bra på noctorna, men på en skida som t.ex. K2 Mindbender 108 som jag testade en dag nyligen, som är styvare och har mer traditionell form i alla dimensioner, funkar inte sådan teknik.

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 1 månad sedan

Många skidor med "modern" geometri blir väldigt skumma om de bakmonteras, de kan fort bli både nervösa och dyker. Exemplet med Automatic som har rekommenderad montering nästan lite väl långt bak är typiskt. Ofta får man bättre stöd i tail och mindre nervös framskida om man monterar fram de en aning.

Nocta borde ju funka att bakmontera lite. Skadar ju inte att testa smile

AKA Knä-Ola Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook