Första brädan

goofybowl
6 inlägg
goofybowl 6 inlägg 1 månad sedan

Hej,

Helt grön, nästan. Provade åka snowboard ett par dagar efter att innan endast åkt skidor. Fastnade till 100% och är nu ute efter min första bräda.

Tanken är att kunna göra allt men främst freestyle, snurra, hoppa lite men ändå kunna carva i pistarna.

Vad ska jag titta efter? Twin? Directional twin?
Längd på brädan, allt mellan 150-160? Men 160 känns lite väl långt?

Bredden är supersvår också, vad jag läst mig till så ska jag ha 247-248 på bredden, hur illa är det om man sträcker sig till 250 på bredden?

Jag:
Längd: 175cm
Vikt: 67-70kg
Fötter: 26.5 (41-42)

Någon som kan tipsa om en skön första bräda som är lätt och samtidigt något man kan växa i.

Nitro Cinema är en bräda jag sett är billig och twin men inte hittat en enda review.

Svar

Rare
2 inlägg
Rare 2 inlägg 1 månad sedan

mitt tips som fungerat för flera är att försöka hitta en ren rocker, och så mjuk som möjligt.

storlek mellan 152-156, kortare är snabbare att svänga oftast.

med din skostorlek behöver du i pincip inte tänka på bredd men ju smalare desto snabbare från tå till häl.

så leta reda på en begagnad sönderkörd parkbräda och smäll på ett par schyssta bindningar.

goofybowl
6 inlägg

Rare :

mitt tips som fungerat för flera är att försöka hitta en ren rocker, och så mjuk som möjligt.

storlek mellan 152-156, kortare är snabbare att svänga oftast.

med din skostorlek behöver du i pincip inte tänka på bredd men ju smalare desto snabbare från tå till häl.

så leta reda på en begagnad sönderkörd parkbräda och smäll på ett par schyssta bindningar.

Tack!

Har letat efter begagnat men har svårt att lita på blocket och bor långt från storstäderna.

Tycker för övrigt att det är svårt att hitta en parkbräda som är 100% rocker, de flesta verkar vara hybrider eller camber.

Ska fortsätta leta då smile

Någon exempelbräda som jag kan titta efter?

Ludd_3
147 inlägg
Ludd_3 147 inlägg 1 månad sedan

Köp bara inget gammalt stumt skit, eller nån ingångs brädor. Fråga hellre här på freeride om du hittar nåt. Mycket kunnigt folk här. Jag har nog en setup åt dig. Capita ultrafear och ett par now ipo bindningar.

goofybowl
6 inlägg

Ludd_3 :

Köp bara inget gammalt stumt skit, eller nån ingångs brädor. Fråga hellre här på freeride om du hittar nåt. Mycket kunnigt folk här. Jag har nog en setup åt dig. Capita ultrafear och ett par now ipo bindningar.

Ja den verkar ju bra. Men lät dyrt.

Ludd_3
147 inlägg

menade att jag har till salu hahaha

goofybowl
6 inlägg
goofybowl 6 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad goofybowl (1 månad sedan)

Ludd_3 :

Jaha smile såg PM, ingen dum bräda antar jag, men jag håller mig så långt borta från blocket det bara går.

Ludd_3
147 inlägg

goofybowl :

Ludd_3 :

Jaha smile såg PM, ingen dum bräda antar jag, men jag håller mig så långt borta från blocket det bara går.

Hur kommer det sig att du har svårt o lita på blocket då? Har du blivit lurad innan?

goofybowl
6 inlägg

Ludd_3 :

goofybowl :

Ludd_3 :

Hur kommer det sig att du har svårt o lita på blocket då? Har du blivit lurad innan?

Japp, ett par gånger tyvärr, och bor så långt ifrån de stora städerna så har sällan möjlighet att åka och kika på prylarna.

Rare
2 inlägg
Rare 2 inlägg 1 månad sedan

Nu vet jag inte skick och längd som LUDD_3's bräda är i, men den skulle kunna fungera.
Den är visserligen zero camber, dvs helt plan under fötterna men den bör vara relativt förlåtande (om du får den för en billig peng).

Annars kan du titta på lib tech's olika iterationer av banan-brädor, de kommer du kunna åka på tills du spyr på bräda och ja, det finns liknande brädor från andra leverantörer också.

Om du råkar åka iväg till alperna, så brukar vissa butiker ha så kallade "try before you buy" också.

Chrille3
5 inlägg
Chrille3 5 inlägg 1 månad sedan

Nitro T1 rekas verkligen! Köpte 2018 modell på rea i höstas. Grymt skön parkbräda som även går att bränna på med i pisten. Obs, detuna kanterna lite innan du gör boardslides (fick kanthugg på både frontboard och backside boardslide i premiärhelgen i Kungsberget)

https://www.blue-tomato.com/sv-SE/produ … rd-532620/

goofybowl
6 inlägg

Efter att ha kollat lite youtube är det några brädor som rekommenderas.

Bland annat.

Gnu Carbon Credit
Capita Horroscope
K2 Standard
Ride Twinpig
Bataleon Disaster
Arbor Foundation
Arbor Formula
Salomon Sight
Salomon Pulse

Någon som testat ovanstående?

freeridegbg
31 inlägg
freeridegbg 31 inlägg 1 månad sedan

Om du skall ha en lättåkt förstabräda så tycker jag att du skall kolla på olika hybridrocker brädor. Cinema brädan som du nämnt är riktigt lättåkt och kul. Hybrid rockers finns från många varumärken idag och dom flesta har minskat ner på rena rockerbrädor och har fler modeller hybrid rockers och standard camber. Personligen tycker jag att du skall hålla dig borta från rena rockerbrädor då dom är som en tvålkopp att åka på.

Ludd_3
147 inlägg

freeridegbg :

Om du skall ha en lättåkt förstabräda så tycker jag att du skall kolla på olika hybridrocker brädor. Cinema brädan som du nämnt är riktigt lättåkt och kul. Hybrid rockers finns från många varumärken idag och dom flesta har minskat ner på rena rockerbrädor och har fler modeller hybrid rockers och standard camber. Personligen tycker jag att du skall hålla dig borta från rena rockerbrädor då dom är som en tvålkopp att åka på.

Intressant.
Det har jag aldrig känt av med rocker brädor, den enda bräda jag känt så för är Bataleon Disaster,. Den va hemsk. Den absolut mest lättåkta och roliga bräda jag nånsin stått på va en Burton nug. Hands down.
Kör själva annars en warpig, o den rekomenderar jag starkt.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook