Ta bort vallningen?

RonnyHerzog
7 inlägg
RonnyHerzog 7 inlägg 1 månad sedan

Hej!
Min fru köpte nya carvingskidor och i butiken rekommenderade dom att hon skulle valla dom före användning.
Hon lämnade in dom i butiken för något maskinvallningspaket.
När hon sen ska åka så är dom så hala att det knappt går att sätta på sig dom utan att glida runt som Bambi.
Jag har också provat och dom är jättehala.

Går det att ta bort maskinvallan på nått sätt så att dom blir mindre hala? Vallan skulle enligt butik gå in i materialet.

Svar

Inveramsay
4 inlägg
Inveramsay 4 inlägg 1 månad sedan

Jag förstår inte riktigt problemet. Vallan är bla så skidorna glider ordentligt.

Om ni inte vallar om efter en vecka kommer ni märka stor skillnad i glidet. Det slits bort rätt fort

RonnyHerzog
7 inlägg

Problemet är att hon inte kan åka alls på dom. Kommer inte fram till liften.
Jag har åkt på dom men utan stavar så kommer jag inte fram vid liftkön.
Sen ska jag hjälpa 2 små barn och halkar jag omkring på mina skidor så kan jag inte hjälpa dom.

Slink
57 inlägg
Slink 57 inlägg 1 månad sedan

Skaffa hudar till dom så att ni tar er fram till liften. Ni kommer att göra succé i liftkön.

RonnyHerzog
7 inlägg

Slink :

Skaffa hudar till dom så att ni tar er fram till liften. Ni kommer att göra succé i liftkön.

Vad är hudar?

Slink
57 inlägg
Slink 57 inlägg 1 månad sedan

google --> "Stighudar"

GoranC
588 inlägg
GoranC 588 inlägg 1 månad sedan

Första gången jag hört om nån som haft för välvallade skidor.
Bästa är väl att lära sig staka och skejta på skidorna.
Annars så får du väl lägg på lite swix blå fästvalla.

Christiam
79 inlägg
Christiam 79 inlägg 1 månad sedan

Bara jag som vill veta vart ni fått denna supervallan?

herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 1 månad sedan

Det är inte kanterna som behöver en slipning då?

Ludd_3
147 inlägg
Ludd_3 147 inlägg 1 månad sedan

Verkar som butiken gjort ett jättebra jobb ju.
Stighudar i liftkön hahahaha.

madness
61 inlägg
madness 61 inlägg 1 månad sedan

Vilken butik lämnade ni in på?
Om jag ställer upp i Riksgränsen banked slalom i år så kommer jag vinna!

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 1 månad sedan

Det låter som om skidorna inte är plana under utan snarare konvexa så att inte kanterna greppar direkt när man kantar. Lägg en linjal eller annat rakt tvärs över skidornas belag och se om belaget är plant och i ”samma nivå” som stålkanterna.

Eller så kanske ni är riktiga nybörjare och behöver ta ett par skidsektioner (obs menar inte att vara oförskämd, men om man aldrig stått på skidor är det ”halt” åt alla håll till en början....) för att få lite tips på hur man tar sig framåt, uppför och utför på slalomskidor....??

Christiam
79 inlägg
Christiam 79 inlägg 1 månad sedan

madness :

Vilken butik lämnade ni in på?
Om jag ställer upp i Riksgränsen banked slalom i år så kommer jag vinna!

Eller flyga långt i andra kurvan... : )
Klart du ska ställa upp!

RonnyHerzog
7 inlägg

Hawk100 :

Det låter som om skidorna inte är plana under utan snarare konvexa så att inte kanterna greppar direkt när man kantar. Lägg en linjal eller annat rakt tvärs över skidornas belag och se om belaget är plant och i ”samma nivå” som stålkanterna.

Eller så kanske ni är riktiga nybörjare och behöver ta ett par skidsektioner (obs menar inte att vara oförskämd, men om man aldrig stått på skidor är det ”halt” åt alla håll till en början....) för att få lite tips på hur man tar sig framåt, uppför och utför på slalomskidor....??

Skidorna var raka 👍🏼
Hon är nästan nybörjare men jag har åkt lite men är även hala för mig . (Tar absolut inte illa upp 😃
Skidorna fungerar bra att åka med men är bara extremt hala när man står i tex liftkö och inte kan skejta.
Hon tycker dom är så hala att hon inte vill använda dom så därför frågan om det går att ta bort vallan?
Kanske bara går att ta en skursvamp och rugga upp ytan lite?

RonnyHerzog
7 inlägg

Christiam :

Bara jag som vill veta vart ni fått denna supervallan?

XXL

felix
3314 inlägg
felix 3314 inlägg 1 månad sedan

Köp Raxski, dom har en fena där bak så om hon trycker ner hälen i liftkön kan hon ta sig fram lättare utan att glida bak: http://www.raxski.com/

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
GoranC
588 inlägg
GoranC 588 inlägg 1 månad sedan

RonnyHerzog :

Hawk100 :

Skidorna var raka 👍🏼
Hon är nästan nybörjare men jag har åkt lite men är även hala för mig . (Tar absolut inte illa upp 😃
Skidorna fungerar bra att åka med men är bara extremt hala när man står i tex liftkö och inte kan skejta.
Hon tycker dom är så hala att hon inte vill använda dom så därför frågan om det går att ta bort vallan?
Kanske bara går att ta en skursvamp och rugga upp ytan lite?

Bara att åka på dom, värsta halkan lär försvinna på nån dag. Men det verkar som om hon aldrig åkt på ett par vallade skidor förut. Om inte annat så är det mycket enklare att åka nerför när skidorna är vallade och glider bra.

pd
180 inlägg
pd 180 inlägg 4 veckor sedan

Skippa liften någon timma och passa på att träna upp balansen på skidorna medan de är hala. Välj så gott som plan mark och låt henne känna efter vad som händer om hon skiftar vikten lite framåt, lite bakåt, åt sidorna, om hon vinklar skidorna. Hjälp henne genom att stå bredvid utan skidor så blir det mindre läskigt. Finns säkert någon instruktör här som kan ge bättre råd men poängen är att se det som en möjlighet istället för ett problem.

patflemming
16 inlägg
patflemming 16 inlägg 4 veckor sedan

Eller köp en burk/flaska vallaväck eller clean and glide för typ en hundring. Dränk in trasa och torka av. Klart. sen är vallan borta.

Men, tycker du ska göra som de flesta redan tipsat om. Använd de fint vallade skidorna till att lära din fru att åka.

Kaskar
551 inlägg
Kaskar 551 inlägg 4 veckor sedan

Haha!! Det här är ju bara för mycket! Det måste ju vara lätt att byta dem "Hala skidor bytes mot skidor med dåligt glid"

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 4 veckor sedan

Kan vara att det ligger riktigt tjockt med valla på skidorna så att det täcker kanten. Då blir skidorna hala även i sidled under en väldigt kort period. Ett åk så är det borta. I övrigt SKA skidorna vara extremt hala smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook