Bästa tåget till bra skidåkning

Zera
1 inlägg
Zera 1 inlägg 1 månad sedan

Behöver tips på hur man enklast och snabbast kommer till bra skidåkning i Alperna eller Dolomiterna med tåg! Vi är två familjer med tonårsbarn och vill åka miljövänligt. Eftersom vi bara har en vecka till förfogande är det SNABBT, EFFEKTIVT och FÅ BYTEN som gäller! Jag vet att många i detta forum är unga entusiastiska säsongare med prio på låg kostnad och äventyr men vi kan spara alla tips i den vägen till annan tråd... wink
Tack!

Svar

Stortlopp
26 inlägg
Stortlopp 26 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Stortlopp (1 månad sedan)

Tåg till kph, sedan till Hamburg via diverse byten, sedan nattåg till t.ex. Innsbruck, sedan vart du vill.

Enkelt i teorin, halvt omöjligt i verkligheten.

Länkar:

bahn.de
oebb.at (nattåg)
interrail.eu (åka billigare kanske?)
loco2.com (bokar biljetter)

ella_swan94
75 inlägg
ella_swan94 75 inlägg 1 månad sedan

Hej! Då dolomiterna ligger i borte ändan av alperna så kommer det ta längre tid. Jag rekommenderar därför Österrike eller Schweiz. Det finns en del att läsa om detta, dels här http://www.akaskidor.se/artiklar/artikl … RWKVhh3pzg
och här
http://www.akaskidor.se/artiklar/artikl … i-alperna/
generellt borde det bästa vara att ta tåget t ex göteborg - köpenhamn - hamburg och vidare med nightjet till Zurich/Innsbruck/Basel. Därifrån kan man smidigt ta sig till många skidorter. Väljer ni en ort med tågstation med direkttåg från någon av dessa städer är ni framme på på förmiddagen dagen efter att ni åkte, det tar antagligen ca 26 timmar.

ella_swan94
75 inlägg

Stortlopp :

Tåg till kph, sedan till Hamburg via diverse byten, sedan nattåg till t.ex. Innsbruck, sedan vart du vill.

Länkar:

bahn.de
oebb.at (nattåg)

Köpenhamn - Hamburg går utan byten, och omöjligt är det absolut inte. själv tycker jag det var enklare och bekvämare än förväntat! Men se till att inte ha för kort byte i Hamburg, tågen från Kph är ofta 30 min sena. Till många bra orter kan man komma från Göteborg med endast 3 byten, det är inte fler än flyg med mellanlandning och transfer i båda ändarna...

STE-77
7 inlägg
STE-77 7 inlägg 1 månad sedan

Från Basel tar det tre timmar (inklusive ett tågbyte i Bern) för att ta sig till Geneves flygplats. Därifrån utgår många transferbussar till franska alperna.

Har ännu själv inte åkt tåg till alperna. Men tittar på det då jag gillar att åka skidor med UCPA, men inte är förtjust i sittbuss…

Stortlopp
26 inlägg
Stortlopp 26 inlägg 1 månad sedan

ella_swan94 :

Stortlopp :

Länkar:

bahn.de
oebb.at (nattåg)

Köpenhamn - Hamburg går utan byten, och omöjligt är det absolut inte. själv tycker jag det var enklare och bekvämare än förväntat! Men se till att inte ha för kort byte i Hamburg, tågen från Kph är ofta 30 min sena. Till många bra orter kan man komma från Göteborg med endast 3 byten, det är inte fler än flyg med mellanlandning och transfer i båda ändarna...

Missar tåget färjan blir du mer än 30 min sen. Tar man nattåget vid 2030 så kan man säkert ha lång marginal, middag i Hamburg är väl lämpligt.

Blir desto tråkigare när nu järnvägsarbeterna i Danmark drar igång med bussersättning över halva landet. Platsar inte i min bekvämkategori då.

Tågfärjan läggs dessutom ned vid årskiftet så då är man tvungen att åka via Jylland med byten.

Hade gärna provat själv, tanken att kuska runt i Österrike med tåg mellan orterna känns rätt trevlig iaf i teorin.

ella_swan94
75 inlägg

Stortlopp :

ella_swan94 :

Stortlopp :

Länkar:

bahn.de
oebb.at (nattåg)

Missar tåget färjan blir du mer än 30 min sen. Tar man nattåget vid 2030 så kan man säkert ha lång marginal, middag i Hamburg är väl lämpligt.

Blir desto tråkigare när nu järnvägsarbeterna i Danmark drar igång med bussersättning över halva landet. Platsar inte i min bekvämkategori då.

Tågfärjan läggs dessutom ned vid årskiftet så då är man tvungen att åka via Jylland med byten.

Hade gärna provat själv, tanken att kuska runt i Österrike med tåg mellan orterna känns rätt trevlig iaf i teorin.

Mitt tåg missade färjan, blev exakt 30 min sen. Bussersättning vet jag inget om, men det låter segt om det stämmer. Att tågfärjan ska läggas ner visste jag inte heller, synd för den är himla bra! Men det är lång tid till årsskiftet. Jag tycker att du ska prova, det är ett kul äventyr!

Lowe71
272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Lowe71 (1 månad sedan)

Zera :

Behöver tips på hur man enklast och snabbast kommer till bra skidåkning i Alperna eller Dolomiterna med tåg! Vi är två familjer med tonårsbarn och vill åka miljövänligt. Eftersom vi bara har en vecka till förfogande är det SNABBT, EFFEKTIVT och FÅ BYTEN som gäller! Jag vet att många i detta forum är unga entusiastiska säsongare med prio på låg kostnad och äventyr men vi kan spara alla tips i den vägen till annan tråd... wink
Tack!

En tågresa Sthlm-Innsbruck tur och retur för 4 personer genererar ett CO2-utsläpp på ca 500 kg, flyg ca 2 ton. En resa med tåg för 4 personer till Åre genererar ett CO2 utsläpp på endast ca 55 kg. Tåg är alltså bara miljövänligt så länge det drivs med förnybar energi. Vill man vara miljövänlig bör man helst stanna i Norden på sin semester. (källa: klimatsmartsemester.se)

Lowe Citera
gubbfan
Online 694 inlägg
gubbfan 694 inlägg 1 månad sedan

http://urlaubs-express.de
Kan de vara något. Fast resan startar ju i Hamburg. Hittade det här på nätet då jag klurat på samma ide.
Körde själv biltåg från Hamburg/Altona till Lörrach för några år sedan men den linjen som drevs av DBB tycks vara nedlagd. Det blev dyrt och man tjänade bara ca 80 mil. Det här verkar mer skidanpasat då det går via Innsbruck med ett stort antal bra skidorter inom räckhål.
l

gubbfan Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook