Fixa kass skidlagning

erik_lagg
Online 732 inlägg
erik_lagg 732 inlägg 1 månad sedan

Haft en fin vecka i Les Arcs. Tyvärr delaminerade mina Faction CT 4 och jag lät UCPA:s främsta skidtekniker (ironi) låta laga detta. De verkar ha tvingat in lim där men glömt att sätta tvingar på. Resultatet är att skidan har blivit tjockare. Skulle man kunna få limmet flytande igen genom att värma upp limmet genom att värma en plåtsickel och hålla mot limmet? Andra idéer? https://www.freeride.se/img/photo/n/417c3e3faf18dec4b9cc0acd11231784.jpg

Svar

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 1 månad sedan

Ouch... går in som en äkta klantlagning.

Det där blir riktigt jävla svårt. Man kan få limmet kladdigt igen, men det är tveksamt om det går att få ihop skadan. Så länge du inte smälter belaget är det väl bara att testa. Eller så kör du så länge det håller.

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 1 månad sedan

Jag hade kontaktat UCPA till att börja med, de borde betala ersättning. Hade även anmält till försäkringsbolaget men säg att du avvaktar svar från ett försök till att laga skidan.
Har svårt att se hur du skulle lyckats med att fixa det där.

Åk mer jobba mindre! Citera
Sideshow
5 inlägg
Sideshow 5 inlägg 1 månad sedan

Den här är svår, jag skulle säga att det är nog en fråga om hur skicklig killen faktiskt var.
Om han har använt epoxi så får du faktiskt en starkare limning om du inte använder tving, här får du dock ett estetiskt dilemma. Men det bygger på att man lyckas få in lim hela vägen annars bli det skit.
Om han har använt epoxi (vilket jag skulle göra) så går det inte att värma utan man får såga med en liten Fein.

erik_lagg
Online 732 inlägg

MnO :

Ouch... går in som en äkta klantlagning.

Det där blir riktigt jävla svårt. Man kan få limmet kladdigt igen, men det är tveksamt om det går att få ihop skadan. Så länge du inte smälter belaget är det väl bara att testa. Eller så kör du så länge det håller.

erik_lagg
Online 732 inlägg

Jag gör ett försök så får vi se hur det går.

@LawndartGustav skidorna är nog för gamla för att få något från försäkringsbolaget. UCPA lagade kvittolöst och endast med dricks så det blir svårt där med. Kan ju varna alla för att laga prylar på UCPA dock.

erik_lagg
Online 732 inlägg

Sideshow :

Den här är svår, jag skulle säga att det är nog en fråga om hur skicklig killen faktiskt var.
Om han har använt epoxi så får du faktiskt en starkare limning om du inte använder tving, här får du dock ett estetiskt dilemma. Men det bygger på att man lyckas få in lim hela vägen annars bli det skit.
Om han har använt epoxi (vilket jag skulle göra) så går det inte att värma utan man får såga med en liten Fein.

Ok, kanske ska överväga att inte laga då. Jag struntar i estetik men tänkte att det gör skidorna olika från varandra - men det kanske är marginellt. Varför delaminerar en skida så här förresten? Har inte kraschat.

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad havreboll (1 månad sedan)

Sideshow :

Jag håller generellt med ovan. Dock vill jag göra ett tillägg.

Om en skida har delaminerat på grund av vatteninträngning eller annan orsak som fått kärnan att svälla och därmed "trycka" isär laminatet så är det absolut bättre att enbart låta e-poxy eller liknande logmolekylärt långtidshärdande lim tränga in, gärna med värme så att penetreringen sker djupare, utan att trycka ihop laminatet.

Om skidan däremot enbart har delaminerat så hade jag absolut valt att applicera tryck för att få ihop lamintatet igen.

Huruvida metoden för lagning i det här fallet är bra eller dålig kommer alltså ner till vad som orsakat delamineringen.

Gällande att få limmet flytande igen så börjar epoxy mjukna vid temperaturer över 60 grader. Dock finns det motstridiga forskningsresultat när det kommer till styrkan på epoxy som värmts upp och sedan fått omhärda. Jag personligen går på de forskares linje som anser att limningen tappar styrka.

Förutsatt att limningen på dina skidor är tät och inte vatteninträngning kan ske så hade jag lämnat detta som det är och kört på. Jag har själv ett par Gotama som fick vatteninträngning efter att en lagning släppte. Dessa limmade jag på liknande sätt som dina och den ökade tjockleken har inte påverkat varken åkningen eller hållbarheten vad jag kan märka.

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad havreboll (1 månad sedan)

erik_lagg :

Sideshow :

Ok, kanske ska överväga att inte laga då. Jag struntar i estetik men tänkte att det gör skidorna olika från varandra - men det kanske är marginellt. Varför delaminerar en skida så här förresten? Har inte kraschat.

Generellt p.g.a vatteninträngning eller överhettning av epoxyn i laminatet vid vallning (se vad jag skrev tidigare om styrkan i mjuknad epoxy som omhärdar). Kan också vara en felaktig montering av bindningar som trycker isär laminatet.

erik_lagg
Online 732 inlägg
erik_lagg 732 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad erik_lagg (1 månad sedan)

Tack @havreboll för utförliga svar. När jag lämnade in den hade skidan inte svällt utan jag kunde trycka ihop den med handen. Bindningarna har suttit i två säsonger (monterade av AG) och jag har varit noga med att inte värma för mycket. Så det är konstigt att den har delaminerat. Jag har åkt en del på bakre delen av skidan för att trixa - och böjt skidan mycket - kan det bero på det? Såg att den uppdaterade CT 5 är förstärkt under foten - konstruktionen kanske var för vek? De är ju begagnade också så jag vet inte vad som har hänt med skidorna tidigare.

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 1 månad sedan

Faction har haft en hel del problem med delaminering. Träkärnan de använder har bra egenskaper får att få bra åkegenskaper, men är ett litet helvete att få att hålla ihop. Så egentligen så är nog det här en reklamationssak till Faction.

AKA Knä-Ola Citera
erik_lagg
Online 732 inlägg

fransosen :

Faction har haft en hel del problem med delaminering. Träkärnan de använder har bra egenskaper får att få bra åkegenskaper, men är ett litet helvete att få att hålla ihop. Så egentligen så är nog det här en reklamationssak till Faction.

Ok! Har Faction fått ordning på detta i senare modeller? Kanske blir svårt att reklamera med den där lagningen förresten...

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad fransosen (1 månad sedan)

Ja, det är garanterat bättre nu, har för mig att de har justerat kärnan så att flax och glasfibern har bättre fäste. Och så hade de ändrat lite i hur de pressar skidorna. Det var vad de sa på förra årets ISPO när vi pratade om olika kärnor och fiber. Men balsa är känsligt, så felmarginalen är mindre än på en mer traditionell kärna. Men jag hade personligen inte tvekat att köpa Faction på grund av delam-risk, det är kanonbra skidor.
Att du har försökt att laga borde inte spela nån roll för en reklamation. Så länge de inte har varit felmonterade eller nåt sånt så borde det vara en ganska tydlig reklamation. Edit: såg nu att du inte är första ägare, det kan ställa till det med reklamation. Men skadar inte att fråga Faction smile

/Ola - SGNskis

AKA Knä-Ola Citera
KaitsuH
551 inlägg
KaitsuH 551 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad KaitsuH (1 månad sedan)

erik_lagg :

Haft en fin vecka i Les Arcs. Tyvärr delaminerade mina Faction CT 4 och jag lät UCPA:s främsta skidtekniker (ironi) låta laga detta. De verkar ha tvingat in lim där men glömt att sätta tvingar på. Resultatet är att skidan har blivit tjockare. Skulle man kunna få limmet flytande igen genom att värma upp limmet genom att värma en plåtsickel och hålla mot limmet? Andra idéer? https://www.freeride.se/img/photo/n/417 … 231784.jpg

Mötte just en vecka sedan mina två unga kompisar, härifrån, de är jätte duktiga bröder och har åkt med Faction skidor några år nu. Och de är inte alls nöjda med kvaliteten: kanterna brukar söndra allt allt för lätt. Den andra åker nu i år med Armada skidor, och han sade, att kvaliteten med Armada är hemskt mycket bättre.

Bröderna är ju ganska stora, här åker Niklas i vintras (mest i vår hemmabacke, 72 meter hög!):

KaitsuH Citera
erik_lagg
Online 732 inlägg

Tack för info @fransosen. Då kanske det blir ett nytt par Faction ifall de har fått ordning på detta.
Kul film @KaitsuH! De där två borde ju jobba som skidtestare - håller skidorna efter de har kört är de hållbara. Fast man tänkte ju även att Thovex modell skulle vara hållbar.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook