Påskskidåkning, lämpligt resmål?

JanLindquist
11 inlägg
JanLindquist 11 inlägg 3 mån sedan

Hej alla skibums!
Skulle vara skoj att åka lite skidor under påsken i år. Med tanke på hur sen påsken ligger i år, v.16, så undrar jag var det kan finnas bra åkning då? Är det bara Hemavan och norrut som funkar, eller finns det alternativ?
/ Jan

Svar

KarinLager
58 inlägg
KarinLager 58 inlägg 2 mån sedan

Tänkte åka till Åre, det ska vara öppet, men det känns som om de tär oroväckande milt redan nu.... så man får väl se

unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 2 mån sedan

Har bokat Lofsdalen sen en tid tillbaka. Hoppas på det bästa dvs sorbet

Christiam
92 inlägg
Christiam 92 inlägg 2 mån sedan

Beror på vart du utgår från och hur långt du vill resa. Abisko-gränsen kommer högst troligt vara de som har mest snö över påsk.
Tänker vi mer Dalarna-Jämtland så tror jag Idre kommer ha det ok under påsk. Mer snö än Åre idag och mer på gång.

erik_lagg
745 inlägg
erik_lagg 745 inlägg 2 mån sedan

Antagligen ok i Ramundberget också.

Bandefur
14 inlägg
Bandefur 14 inlägg 2 mån sedan

Helt klar Ramis om du överväger något i Dalarna/Jämtland!

Christiam
92 inlägg
Christiam 92 inlägg 2 mån sedan

erik_lagg :

Antagligen ok i Ramundberget också.

Såklart, blev för lokalpatriotisk när jag försökte tänka.

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 2 mån sedan

KarinLager :

Tänkte åka till Åre, det ska vara öppet, men det känns som om de tär oroväckande milt redan nu.... så man får väl se

Nu vet jag inte vilken prognos du tittade på för 21 timmar sedan, men utanför mitt fönster en bit upp i Tege har det varit runt -17 på morgnarna och runt -10 under dagen två dagar i sträck och hittills har det fallit 15-20cm nysnö..

Dubbelkollar jag med både smhi och yr ska det vara kallgrader minst 10 dagar framöver och fortsätta snöa titt som tätt.

KarinLager
58 inlägg
KarinLager 58 inlägg 2 mån sedan

Tack.... haha, slarvigt skrivet av mig... tänkte på vädret i södra Sverige där jag bor.... kommer väl vara sommarvärme här i påsk, håller tummagna för kyla

Simpans
14 inlägg
Simpans 14 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Simpans (2 mån sedan)

Vi tänkte också dra iväg en sväng. Kikar dock mer på norges småhålor för lite toppturer bla. Gausta exempelvis..

frankbolsoy
25 inlägg
frankbolsoy 25 inlägg 2 mån sedan

Du kan nog åka på dom flesta platser som har anläggningar. Men tror inte du kan räkna med bra snö på någon med tanke på dagens förhållanden.

Lekiset
1 inlägg
Lekiset 1 inlägg 2 mån sedan

Vemdalen/ Björnrike känns säkert i år, väntas ännu mer snö där?

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 2 mån sedan

Verkar vara väldigt mycket snö i år. Förra året var det mer snö än jag sett nån gång i norra Dalarna/Härjedalen. I år verkar det vara ännu mer. Pappa var i vår stuga i veckan som var (några mil norr om Idre) och där tog grenen emot innan fötterna nådde botten på gårdsplanen...

Wangler
65 inlägg
Wangler 65 inlägg 1 månad sedan

jag gillar att åka skidor men jag hatar att åka bil.. så jag chansar på sälen...... 6-7 timmar i bil är vad jag mäktar med under påsk..
sälen får bära eller brista helt enkelt denna sena påsk..
jag förväntar mig inte 40cm nyfallen pudersnö utan jag ser nog lite slush blandat med jord och grästovor å sten.
men man vet inte.. ibland kan det överraska..

P-ierre-2
6 inlägg
P-ierre-2 6 inlägg 1 månad sedan

Kolla Haut Mauriennedalen ,högt ,nästan bara nordsluttningar=mycket o bra snö+ mycket offpist o skog

Wangler
65 inlägg

på väg upp till Sälen just nu. ska köra sälen och Näsfjället. tanken är att också försöka få en känsla om det räcker till påsk. en vecka nu.. jobba en vecka och sen tillbaka upp igen.
jag är positiv just nu iallafall

JanLindquist
11 inlägg
JanLindquist 11 inlägg 1 månad sedan

Var i Trysil i fredags, 29/3. Kändes som om det var rätt så mycket kvar av säsongen där.

Wangler
65 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/4962c7c40fdff5d3a5ac03d36c54021e.jpg

Igår högis och lindvallen.

Tror nog påsken kommer fungera.
Blir ju ingen puderdröm eller skogsåkning men pisterna kommer nog absolut hålla.

Jag är positiv å kör sälen över påsk också ?https://www.freeride.se/img/photo/n/1cbab92bccaaa9a1c70bf70db4a833f2.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook