Lite tyngre åkare som inte harvar i parken.

Longboardforever
9 inlägg
Longboardforever 9 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad Longboardforever (4 veckor sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/3419e9add51e91aab353345e7a7f377a.jpg
Tänkte kolla runt lite hur snacket går angående Snowboardutrustning för er med lite tyngd under fötterna (själv +90 pannor) som tröttnat på parken. Själv gillar jag hårda camberbrädor. Testat rocker men tyckte det var alldeles för oroligt, lite tvålkoppsvarning. Altinerar idag med Extrem Enlight 161 och Burton Supermodel 181. Skön surfkänsla med 181:an men inget för skogen. 161:an är nog den bästa högfartsbräda jag åkt på. Har testat rätt många olika brädor men inte hittat några som passar bättre trots att dom är några år. Har även Burton Custom X men tycker Extremen slår den på alla plan. Vore kul och intressant att få lite input i detta från andra tungviktare vad som körs. Ska ju köpas nya grejer någon gång.

OVERDOG Citera

Svar

combatspenat
637 inlägg
combatspenat 637 inlägg 4 veckor sedan

Mycket heeldrag eller kör du bara rakt ner? smile

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
Longboardforever
9 inlägg
Longboardforever 9 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad Longboardforever (1 vecka sedan)

combatspenat :

Mycket heeldrag eller kör du bara rakt ner? smile

42 i dojjor, Supermodel 25 och Enlight 25,1i midja så aldrig heeldrag och visst en hel del 1yikesr blir det.

OVERDOG Citera
Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 4 veckor sedan

Jag väger ca 88 och kör stenhårt i pist när jag inte letar puder (vilket är typ jämt). Jag importerar Smokin Snowboards till Sverige så de senaste åren har jag av naturliga skäl mest kört olika Smokinbrädor. Jag är också ett stort fan av gamla Lib-Tech med cap-konstruktion och har några sådana som jag tar fram med jämna mellanrum. Även några nyare Lib med Magne-Traction finns i samlingen och särskilt en Snow Mullet 165 från typ 2009 körs hårt.

Mina fem favoritbrädor som jag åkt de senaste 10 åren är följande (ingen inbördes ordning)

Smokin KT-22 166 DTX från 09-10
Smokin Pow-Wow 166 WTX från 15-16
Lib-Tech Emma Peel 159 från 99-00
Lib-Tech Snow Mullet 165 MTX från 06-07
Smokin Pillow Monster 162 från 18-19

Alla dessa är styva, direktionella brädor med förhållandevis stor svängradie. Alla tål att köras hårt i pist utan att tappa grepp och utan att bli ostadiga i hög fart.

Att Lib Emma Peel som snart är 20 år kvalar in på listan är en rejäl överraskning men den är tveklöst en av mina absoluta favoritbrädor någonsin. Förra veckan körde jag min sprillans nya Smokin Pillow Monster och den var en riktig aha-upplevelse med otroligt bra puderegenskaper i kombination med att funka klockrent till hård pistkörning.

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
Longboardforever
9 inlägg
Longboardforever 9 inlägg 4 veckor sedan

Smokinsymmetrical verkar vara en intressant pjäs. Ride Timeless testade jag för många år sen, undra hur deras nyare alster är?

OVERDOG Citera
Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 3 veckor sedan

Awesymmetrical är svinbra men den är inte mitt förstaval för hårdkörning. Eftersom flexet är 100% twin ger den inte riktigt lika bra respons i svängarna som till exempel KT-22, Big Wig eller Pillow Monster.

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
ErikDragon
90 inlägg
ErikDragon 90 inlägg 3 veckor sedan

Smokin Pillow Monster ser riktigt intressant ut, gillar shapen på den. Kan bli aktuell för framtida brädinköp. Nu köpte jag precis lite på chans en Rossignol Black Ops 156. Bara tillverkad i 30 ex, så det lär ju dröja ett tag innan man stöter på nån som glider runt på en likadan......Samma shape som Rossignol Sashimi som är en av Xavier De La Rues pro models.

Ska bli sjukt kul att få testa och se vad den går för.....

Longboardforever
9 inlägg
Longboardforever 9 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad Longboardforever (3 veckor sedan)

KT-22:an 162 verkar vara en planka helt i min smak. Ska inte investera i något nytt just nu men när den dagen kommer så varför inte, pris??? Borde funka klockrent med Burton Photon Step-on eller Burton Diode bindningar med driverdojjor.

OVERDOG Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook