Pinnacle 88?

RikardPettersson
7 inlägg
RikardPettersson 7 inlägg 4 veckor sedan

Nån med erfarenhet av Pinnacle 88? (Dvs inte 95 som är vida omtalad)
Åker 90% pist, alla möjliga fören, men blivit lite intresserad av mer allmountain än mina gamla carvers.

Svar

GoranC
587 inlägg
GoranC 587 inlägg 4 veckor sedan

Ja.
Har ett 184cm par av första årsmodellen som jag skulle tro att jag åkt 40 dagar på.
Det är en freerideskida med mer ”pistanpassning” kortare rockers än 95 och 105 modellerna.
Funkar ypperligt i pist av alla de slag och funkar helt ok vid sidan av pisten om man skulle få för sig att ta nått åk där. Svängglada livliga och carvar väldigt bra.
Jag väger dryga 90kg så när man åker hårt och fort är dom gamla lite för mjuka för mig.
Har varit dom av mina skidor som jag brukar ”avrosta” mig med på säsongsstart innan man fått upp fart och teknik efter sommaruppehållet.
Samma karaktär i skidan som 95 och 105, där offpistegenskaperna ökar med bredden. (Har även ett par 105 och har teståkt 95:an flera gånger)
En riktigt bra allroundskida åt det mer lättillgängliga lättsamma hållet. Inte det bästa greppet på is, men nyare årgångar är bättre då de är lite styvare med mer Titanal i.
Jag tycker dom är trevligare än en mer traditionell allmountainskida.
Mest allround i Pinnacle serien tycker jag dock att 95:an är. Men skall du ha den för piståkning så är det en trevlig pålitlig kamrat som kan åkas lite hur som helst, kräver ingen perfekt teknik men har helt ok prestanda för att trycka på rejält i röda hang på rena carvingskär. Ger självklart inte den exakthet och kraften tillbaka som en racecarver.

Hoppas det gav lite klarhet.

/GC

pd
180 inlägg
pd 180 inlägg 3 veckor sedan

Funderar du på att köpa dem i butik så gör det nu. Pinnacle-serien kommer att ersättas med nya Mindbender från nästa säsong.

RikardPettersson
7 inlägg
RikardPettersson 7 inlägg 3 veckor sedan

GoranC :

Ja.
Har ett 184cm par av första årsmodellen som jag skulle tro att jag åkt 40 dagar på.
Det är en freerideskida med mer ”pistanpassning” kortare rockers än 95 och 105 modellerna.
Funkar ypperligt i pist av alla de slag och funkar helt ok vid sidan av pisten om man skulle få för sig att ta nått åk där. Svängglada livliga och carvar väldigt bra.
Jag väger dryga 90kg så när man åker hårt och fort är dom gamla lite för mjuka för mig.
Har varit dom av mina skidor som jag brukar ”avrosta” mig med på säsongsstart innan man fått upp fart och teknik efter sommaruppehållet.
Samma karaktär i skidan som 95 och 105, där offpistegenskaperna ökar med bredden. (Har även ett par 105 och har teståkt 95:an flera gånger)
En riktigt bra allroundskida åt det mer lättillgängliga lättsamma hållet. Inte det bästa greppet på is, men nyare årgångar är bättre då de är lite styvare med mer Titanal i.
Mest allround i Pinnacle serien tycker jag dock att 95:an är. Men skall du ha den för piståkning så är det en trevlig pålitlig kamrat som kan åkas lite hur som helst, kräver ingen perfekt teknik men har helt ok prestanda för att trycka på rejält i röda hang på rena carvingskär. Ger självklart inte den exakthet och kraften tillbaka som en racecarver.

/GC

Ok!
Men är de kul köra på då eller är de bara cruise?

Var till skidbutiken och pratade lite med dom. Med mina lätta 70kg menade de att skidan kan vara lite för svårforcerad. De menade att det krävdes lite vikt för att uppskatta laggen. Å andra sidan gillar jag trycka på, frågan är om jag orkar trycka skidan "i bott"?

GoranC
587 inlägg
GoranC 587 inlägg 3 veckor sedan

RikardPettersson :

GoranC :

Ja.

/GC

Ok!
Men är de kul köra på då eller är de bara cruise?

Var till skidbutiken och pratade lite med dom. Med mina lätta 70kg menade de att skidan kan vara lite för svårforcerad. De menade att det krävdes lite vikt för att uppskatta laggen. Å andra sidan gillar jag trycka på, frågan är om jag orkar trycka skidan "i bott"?

Absolut, skitkul svänger och är rolig på alla dess vis. Blev en favoritskida när jag köpte dom på rea för tre år sedan och körde mest på dom resten av säsongen efter sportlovet.
Så rolig och mångsidig så jag sålde mina Völkl RTM84 som bara blev stående i källaren.
Men märk att jag väger 25 kg mer och åker på ”gamla” modellen.
Du kan ju gå på 170 längd om du är orolig att den ev kan bli för styv,
För mig är 184 cm av gamla modellen lite för mjuk.
Men är du orolig för att dom blir för styva så kan du ju också se på Pinnacle 85. Den har ingen metall.
Men hur åker du? Blir du omkörd av Danskar? smile eller står du på och har fart och tryck i åkningen?

RikardPettersson
7 inlägg
RikardPettersson 7 inlägg 3 veckor sedan

Fort och gillar jobba med skidorna, axelbrett mellan fötterna. Snarare brutalt än snyggt kanske.
Har sett 85 också, men den verkar vara nån slags budgetvariant.

Provade Extrem Opinion 98, 186cm som var härlig, men tyckte det var lite för segt... därom funderingen att gå ned mot 90 brett.

GoranC
587 inlägg
GoranC 587 inlägg 3 veckor sedan

Du kan få köpa mina ”gamla” mjukare 88:or 184 cm 15m radie till ett fördelaktigt pris.
Skicka PM om intresse finns. Jag har dessvärre smile för många skidor, så dom står hemma bara åkta en dag i år.

AndersLundin
2 inlägg
AndersLundin 2 inlägg 1 vecka sedan

Jag har ett par 88:or 2017/18 184 cm. Upplever dessa skidor som otroligt lättåkta lekfulla carvingskidor. Vid lite tuffare körning går de i botten och känns lite ostabila, men då väger jag 90 kg. Med lite mindre vikt kan de nog vara kanon. De går även utmärkt att köra med i offpisten även om de inte kan mäta sig med ett par renodlade offpistskidor. Även mina är tillsalu då de är lite för mjuka för mig. PM:a om du är intresserad av att köpa. Kört på dem totalt 3 veckor. De ligger ute på FR köp&sälj

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook