Den optimala skidan för alla förhållanden

PeterE
33 inlägg
PeterE 33 inlägg 1 månad sedan

Nu måste ni hjälpa mig! Jag tycker att jag har bra koll på marknaden men jag blir inte klok på vilken skida som är en optimal skida till alt. Jag har inte lite krav utan jag vill ha en som funkar hyggligt i puder, dvs minimum 100 i midjan, är lekfull i pist när det inte finns något utanför dvs radie 15-17 och hyggligt mjuka bak så de lyfter lite i löst, gärna rocker men inte så det fladdrar. Åker ganska aggresivt i pist och skulle väl där egentligen ha ett par racers men vill ha en skida för allt. Längd ska vara runt 180 för att det ska vara kul.

Mina Line Sir Francis Bacon var ganska OK men lite väl mjuka och hade dåligt glid trots egen specialvallning, mina Icelantic Nomad var supertrygga men för lång radie, köpte ett par DPS Wailer Foundation men jag tycker de är för hårda bak och gräver ned när det blir för mycket snö.

Förstår ni, vad ska jag köpa?

Peter E Citera

Svar

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad MnO (1 månad sedan)

Det är en obesvarbar fråga. Jag skulle säga att det bästa du kan göra är att åka på ett större skidtest och nöta igenom så mycket du hinner. Vad just du tycker är en bra allroundskida vet vi inte, för det beror på vad du prioriterar i åkning generellt och faktiskt även i enskilda åk. Är det ett obevekligt skär uppe i den isiga branten, eller vill du att den ska kännas smidig och kul i sockret längs kanten. Accepterar du lite fladder i pisten för att den ska vara lite bättre flyt i när det väl är bra förhållanden? Man kan inte få allt i en skida och de egenskaper som ger isgrepp ger också lite rälskaraktär och därmed inlåst känsla när det är mjukt. Styvhet och stabilitet ger tryck och trygghet, men också en känsla av en klubbig svåråkt pjäs i bra (och dålig) lösare snö.

Det är för övrigt inte lätt att hitta något över 100 i midjan med under 17 meters radie i längd 180cm. Jag kommer inte på en enda skida som passar in i den beskrivningen på rak arm. Icelantic Nomad i 181 har 19m radie så relaterat till marknaden har den snarare rätt kort radie. Jag hade kunnat rada upp ett antal alternativ, men alla som jag kommer på faller på kravet om radie. Du har max en handfull alternativ förmodligen, om ens det om du vill ner mot 15 meter. Just 17 meter öppnar upp en aning, men även det är kort.

Your best bet annars vore en 105mm:are med lite stuns under foten och lite mjukare tip och tail. Det ger smidighet när du behöver det, men ändå med en trygghet när det går undan. Tex Rustler 10 om du vill ha en lite mer anonym prestandaton i botten som inte syns eller märks, eller Black Crows Atris om du vill ha lite mer liv i bygget. Jag gillar själv Extrem Second Op 108 av förklarliga skäl (varit med i utvecklingen), men då ska man vilja gå mer mot offpist och lekfullhet om det ska vara rätt. Kommande K2 Mindbender låter lovande, men den bör nog testas av fler innan man kan uttala sig. Salomon QST 106 är ett säkert val som var lite tråkig förut, men som är uppdaterad till 2020 och kanske tar klivet upp till toppen nu. Line har du ju testat innan och de har en del kul grejor, men sällan med den där riktiga finessen med sin förmodade wetlayup och lite lätt skeva byggen. Det finns dussintals mindre märken med alternativ också såklart.... Men radien alltså... nej, där går jag bet. RMU Apostle 98 är ett tips förresten. 17m radie och en riktig rolig rackare. Lite metall, lite carbon, mest glasfiber, lagom dämp, ganska mjuk, men inte för mjuk och en mycket underhållande shape. 98:an går förvånande bra i lössnö trots beskedlig bredd och jag föredrog den före storebror 106 vid test i Hemsedal förra året.

PeterE
33 inlägg

Det räcker med riktiga 17meter. Det finns ju några sk fempunktmodeller typ Armada JJ2.0 men tycker de blir för breda. Helst ska de vara lätta också så man kan huda 😉.

Peter E Citera
snej
Online 788 inlägg
snej 788 inlägg 1 månad sedan

PeterE :

Det räcker med riktiga 17meter. Det finns ju några sk fempunktmodeller typ Armada JJ2.0 men tycker de blir för breda. Helst ska de vara lätta också så man kan huda 😉.

Finns ju mängder med customtillverkare så det är väl bara att ta och kontakta en av dem, de kan säkert bygga ngt enligt dina spexar. Huruvida det sen blir bra eller inte är väl oklart. Eller det kanske faller på att skidorna inte kostar under 4000:- wink

//jens

Salomon/Atomic Citera
PeterE
33 inlägg

Jens - förstår precis vad du menar. Ex var ju Hendrix påväg åt det hållet innan de pausade. Purple Haze var ju underbara med kanonradie men supertunna. Frågan är om det finns någon "optimal" på marknaden till vettigt pris?

Peter E Citera
PeterE
33 inlägg

PeterE :

Jens - förstår precis vad du menar. Ex var ju Hendrix påväg åt det hållet innan de pausade. Purple Haze var ju underbara med kanonradie men supertunna. Frågan är om det finns någon "optimal" på marknaden till vettigt pris?

Supertunga

Peter E Citera
PeterE
33 inlägg

Tack jättemycket för svaret- nu kom ju lite intressanta tips! Du kanske har rätt - mer svar i 105or typ. Såna här man ju haft några av. Ska bege mig upp på ett skidtest och köra de du nämner. Blev totalt pissed på DPSen för några veckor sedan när det kom uppemot en meter och de bara gräver nedåt. Kommer nog mer snegla emot det mjuka bakom bindningen och med rocker så den lyfter lite. Tack!

Peter E Citera
PeterE
33 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/e7e02858ec745f0c4c86266ec895ee5a.jpg

Peter E Citera
Tottek
Online 172 inlägg
Tottek 172 inlägg 1 månad sedan

https://www.sport-bittl.com/en/scott-pu … 3aEALw_wcB

18m radie på 183cm
Testat 95an bara o den e ju sjukt nice, tipen kan bli lite fladdrig men ingen större fara tyckte jag smile

GoranC
589 inlägg
GoranC 589 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad GoranC (1 månad sedan)

Ett wildcard som inte finns längre men som svara ut på dina kriteria. 19m radie men svänger betydlig mer.
Inte en aning om hur Core är, men är det liknande DNA i dom så funkar dom.
Jag trillade över Cyclic på en outlet och köpte dom bara för att dom var så billiga (750kr utan bindning) men har överträffat alla förväntningar. Utomordentligt rappa i pist och förutsägbara, bra dämpade (mönstret i tip och tail har en ”vibrasjonsdemper”) med bra bett om det är isigt, snöhögar, lössnö och offpist är deras rätta element. Troligen var dom för fula för att bli en hit.
https://www.freeride.se/img/photo/n/1549a94dfe43fb73e7ba9254fc696d8e.jpg

PeterE
33 inlägg

Testade Kore i Andermatt förra året, den smalare tror jag, och blev inte helt övertygad. Riktigt bra i pist men de bredare blir lite för tröga med för lång radie anar jag.

Peter E Citera
Joye
656 inlägg
Joye 656 inlägg 1 månad sedan

Om du nu måste under 17 så finns fortfarande whitedot preacher https://www.whitedotskis.com/products/preacher18 men missar kraven på rocker och lekfullhet. Carvar bra men 112 är något krävande att vända upp i snabb kort sväng. Och vill du spara vikt finn de även i en lättare version.

Tottek
Online 172 inlägg
Tottek 172 inlägg 1 månad sedan

Jag vill även rekommendera Fischer ranger 108ti!! Har ett par extrem opinion 108 som jag verkligen älskar, men fischern var helt fantastisk i pist, mycket stabilare o snabbare från kant till kant, inte lika poppig men fartglad istället, radie på 19 men kändes som 15, och bredden bör göra att flytet är bra, inte hunnit testa den själv i nå puder än smile

PeterE
33 inlägg

Är Preachern mjuka bak tro? Å andra sidan är de så breda fram så de lär pendla upp fint i det mjuka hursomhelst! Intressant skida - är inte alls rädd för bredden egentligen. Har ett par Icelantic Gypsy på 126 mm och de går också att kanta men är kanske inte optimala i pist. De hoppar och har sig när det går fort 😊.

Peter E Citera
Bud66
144 inlägg
Bud66 144 inlägg 1 månad sedan

Kolla in Nordica Enforcer 104. Kan vara något för dig. 186:an har iaf. 18,5radie. Kommer i en 179cm längd också. Läs vad Skiessentials skriver om skidan: http://www.skiessentials.com/Chairlift- … Ski-Review

100% Ateist Citera
PeterE
33 inlägg

Ser också intressant ut Enforcer 104 i 179 borde ju komma ned till 17.5 i radie iallafall och det räcker om den är följsam i övrigt. Tack för tipset!

Peter E Citera
klassy
432 inlägg
klassy 432 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad klassy (1 månad sedan)

Enforcer läste jag mycket bra om tills jag testade den. Enforcer va helt klart närmst en racer av alla de jag testade och gick som tåget i pisten, lite samma känsla utanför pisten, men inte speciellt lekfull jämfört med andra skidor jag testade. Tycker du ska testa några skidor innan du köper. Jag tyckte den inte va rolig som en all-mountain-skida.

klassy
432 inlägg
klassy 432 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad klassy (1 månad sedan)

Dubbelpost

Hnjn
6 inlägg
Hnjn 6 inlägg 4 veckor sedan

Har du funderat på Rossignol Soul7? Har ingen egen erfarenhet av den, mer än teoretisk dvs läst mycket på nätet, tester osv. Där den fått bra kritik, måtten påminner mycket om Opinion 108, men vad jag förstått så är Rossi en ganska (för?) mjuk skida. Då det är en storsäljare, borde det finnas folk här som kan berätta mer om den.

PeterE
33 inlägg
PeterE 33 inlägg 4 veckor sedan

Lagom mjuk gör inget men 18 i radie? Då duger mina Icelantic Nomad istället, vill ha mer sväng men samtidigt bärighet.

Peter E Citera
RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad RWD (4 veckor sedan)

Kanske lite för hårda bak för dina krav, men iövrigt... lätta, stabila, relativt liten radie i 179cm.
https://eu.lineskis.com/en_SE/skis-and- … -1819.html

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad RWD (4 veckor sedan)

Soul 7 HD känns väldigt svängig och lättmanövrerad, kanske lite fladig tip med sin långa rocker., men inget jag tyckte påverkade åkningen. HAr haft dem i 188cm och det var inga som helst bekymmer med kortare svängar.

PeterE :

Lagom mjuk gör inget men 18 i radie? Då duger mina Icelantic Nomad istället, vill ha mer sväng men samtidigt bärighet.

PeterE
33 inlägg
PeterE 33 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad PeterE (4 veckor sedan)

Har kollat på Line Sick Day men där kommer den relativt långa radien igen jämfört med det jag söker.

Peter E Citera
PeterE
33 inlägg

Soul 7 HD kanske inte är helt fel då en mjukare skida är lättare att trycka igenom och jag upplever att man får mer sväng. Man måste ju iallafall kanta på när man kör lite fortare i pist. Åsså är den billig om det nu är viktigt!

Peter E Citera
klassy
432 inlägg
klassy 432 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad klassy (4 veckor sedan)

PeterE :

Soul 7 HD kanske inte är helt fel då en mjukare skida är lättare att trycka igenom och jag upplever att man får mer sväng. Man måste ju iallafall kanta på när man kör lite fortare i pist. Åsså är den billig om det nu är viktigt!

Väldigt väldigt fladdrig! Ingen racer direkt.

PeterE
33 inlägg

Tja Klassy! Behöver inga racers, då kör jag hellre på mina Atomic SL10 :-)

Peter E Citera
Marboh
47 inlägg
Marboh 47 inlägg 4 veckor sedan

Bent chetler 100 eller faction 3.0 kanske kan vara nåt.

Fatboy
150 inlägg
Fatboy 150 inlägg 4 veckor sedan

Blizzard Rustler 10! Har själv Rustler 9, dom är kvicka och poppiga i pisten. Tillräckligt stabila i hög fart, finns säkert stabilare men då tappar man ju också en del av kvickheten. Gissar att 10:an är minst lika kul i pist något långsammare kant till kant eftersom den är lite bredare. Den har ju fått väldigt bra kritik för sina pistegenskaper

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 4 veckor sedan

Hmm testade Rustler 10 förra veckan, jag var inte så imponerad av pistegenskaperna. Orolig och fladdrig i högre farter. Ingen pop ut ur svängen. Kändes som en skida som definitivt passar bättre utanför pisten.
Tycker nog att Soul 7 HD är ett bättre alternativ. Även Sick Day.

GoranC
589 inlägg
GoranC 589 inlägg 4 veckor sedan

Utifrån TS önskemål borde väl Extrem Å-Bahn vara ultimata. Synd bara att dom inte finns i sortimentet längre.
Men med lite efterfrågan så kanske dom kan återinföras i sortimentet.....

klassy
432 inlägg
klassy 432 inlägg 4 veckor sedan

PeterE :

Tja Klassy! Behöver inga racers, då kör jag hellre på mina Atomic SL10 :-)

Jaha, jag uppfattade ditt inlägg som att du ville ha ett par som du vill kunna ligga på som med dina racers, men då fattar jag big_smile

edvinfoleback
5 inlägg
edvinfoleback 5 inlägg 4 veckor sedan

Movement fly two 95 finns ju också. 14m radie i 180cm, 95mm midja som namnet antyder. Kör själv med fly 125 i 185cm då med 18m radie, galet roligt även i pist.

PeterE
33 inlägg

Håller med ! Spanade faktiskt på Å- bahn för ett par år sen.

Peter E Citera
pete22
22 inlägg
pete22 22 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad pete22 (4 veckor sedan)

Älskar mina Line Opus. Finns nog bara begagnade att köpa nu men den är 118 bred, har 17 meter i radie och går att carva satan med då de är mjuka och böjer sig till ännu mindre radie. Flyter kanon i det lösa och har ett isgrepp (menar hård pist och inte ren is) som förvånar. Köpte ett par Line Mordecai tills i år som också är en 17 metersskida men den känns inte lika rolig som Opusen så jag går nog tillbaka. Mordecai känns betydligt styvare och inte alls lika roliga att leka runt på men är absolut ingen dålig skida om man vill ha något lite köttigare. Men det kanske bara är jag som har vant mig vid den betydligt mjukare Opusen.

Pillard
3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 4 veckor sedan

klassy :

Enforcer läste jag mycket bra om tills jag testade den. Enforcer va helt klart närmst en racer av alla de jag testade och gick som tåget i pisten, lite samma känsla utanför pisten, men inte speciellt lekfull jämfört med andra skidor jag testade. Tycker du ska testa några skidor innan du köper. Jag tyckte den inte va rolig som en all-mountain-skida.

"Inte så lekfull"? Precis testat mina E93or och tyckte de var fantastiskt lekfulla. Det jag avser med lekfullt är väl dock mest lättåkt och en skida som går dit du vill med minimal input. Skidan säger till när du gör fel men kommer inte straffa dig utan mer "ursäkta, nu hade du allt lite bakvikt, men självklart åker jag dit du vill ändå..." Så en tail som snällt släpper när du vill men annars går att ösa på rejält med i pisten. Radien ligger runt 18m tror jag så det svänger ordentligt när du vill. Jag har inte provat mina i puder än så det vågar jag inte säga nåt om. Blister och Skiessentials påtalar dock att de funkar galant även i det nyfallna....

klassy
432 inlägg

Pillard :

klassy :

"Inte så lekfull"? Precis testat mina E93or och tyckte de var fantastiskt lekfulla. Det jag avser med lekfullt är väl dock mest lättåkt och en skida som går dit du vill med minimal input. Skidan säger till när du gör fel men kommer inte straffa dig utan mer "ursäkta, nu hade du allt lite bakvikt, men självklart åker jag dit du vill ändå..." Så en tail som snällt släpper när du vill men annars går att ösa på rejält med i pisten. Radien ligger runt 18m tror jag så det svänger ordentligt när du vill. Jag har inte provat mina i puder än så det vågar jag inte säga nåt om. Blister och Skiessentials påtalar dock att de funkar galant även i det nyfallna....

Såpass! Ja många gillar den ju så förvånar mig inte att du gillar den!
Försökte åka i så många förhållanden som möjligt i Åre, blev en del pist, östra och baksidan, men jag hade helt klart tråkigast på Enforcern utslaget på alla förhållanden. Rustler och Opinion va båda roligare, även Atomic Vantage va bra mycket roligare tycker jag. Alltså det kändes lite som att åka skare i offpisten. Den var en riktigt pistsmiskare dock!

Hade gärna velat testa Atrisen också, den verkar ju alla tycka är så himla rolig...

Pillard
3096 inlägg

klassy :

Pillard :

klassy :

Försökte åka i så många förhållanden som möjligt i Åre, blev en del pist, östra och baksidan, men jag hade helt klart tråkigast på Enforcern utslaget på alla förhållanden. Rustler och Opinion va båda roligare, även Atomic Vantage va bra mycket roligare tycker jag. Alltså det kändes lite som att åka skare i offpisten. Den var en riktigt pistsmiskare dock!

Hade gärna velat testa Atrisen också, den verkar ju alla tycka är så himla rolig...

Vilken bredd på Enforcern? Jag hoppas på lite puder under nån av de resorna som är kvar den här vintern så att jag verkligen får prova vad den går för. Men min plan nu är att E93 ska bli min go to-skida och Bibbyn får bara vara med ifall det dumpat rejält eller när vi ska till Japan nästa gång (eller som jag skulle få tummen ur och åka till Kanada på catskiing eller motsvarande). För en vanlig svensk helg i Ramis/Funäs, Åre eller motsvarande tror jag inte ens att jag tar med Bibbysen.

klassy
432 inlägg

Pillard :

klassy :

Pillard :

Vilken bredd på Enforcern? Jag hoppas på lite puder under nån av de resorna som är kvar den här vintern så att jag verkligen får prova vad den går för. Men min plan nu är att E93 ska bli min go to-skida och Bibbyn får bara vara med ifall det dumpat rejält eller när vi ska till Japan nästa gång (eller som jag skulle få tummen ur och åka till Kanada på catskiing eller motsvarande). För en vanlig svensk helg i Ramis/Funäs, Åre eller motsvarande tror jag inte ens att jag tar med Bibbysen.

93, om jag minns rätt.. Har inte åkt en så hård skida sedan jag åkte mina racers, och det var några år sedan. Att gå från ett par riktigt tråkiga Soul -> Rustler -> Opinion -> Enforcer va de ju väldigt hårda och ovana i offpisten. Min bestämda uppfattning är att de nog kan vara riktigt goa om man åker på dom lite!

Äger ett par Soul som inte alls har någon själ. Riktigt riktigt tråkiga skidor, men men, annan diskussion det.
Tyckte Rustlern va roligast, men är lite rädd att de kanske är för mjuka och jag inte riktigt kände efter. Tyckte ändå jag kunde ligga på bra i pisten, inte som Enforcern, men ändå bra. Riktigt lekfulla!

Pillard
3096 inlägg

Hm, jag vet inte om det är jag som är konstig men jag upplevde inte Enforcern som så särskilt hårda. Visst, de var stadiga osv och jag har åkt på skidor som är klart mjukare (inte gillat dem) men jag upplevde Enforcern som ganska "lagom". Jag hade gärna kunnat ta en klart styvare skida också för piståkning och allmänt åkande på hårt underlag men tror att denna blir bra när det ska behöva åkas i Ramisskog osv också...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook