Länkade produkter
Völkl RTM 79

Völkl RTM 79

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 1 månad sedan

Någon som testat denna skida och har något att säga.
Kan inte hitta någon tråd om den på freeride.

Har funderat på nya skidor ett tag och tänkt all mountain och har lurat mig själv att jag åker 95 % pist och 5 % offpist. Stämmer dock inte i verkligheten, har inte åkt ett enda offpist åk i år, dvs 100 % pist. Fjolårets offpist-åk kan jag räkna på fingrarna och var väldigt pistnära åkning.

Man kanske ska satsa på en pistskida i alla fall, dom få offpist-åken jag gör klarar nog ett par pistskidor av.

Såg precis RTM 79 på Intersport för 3999 kr inkl bindning. Kan det vara ett bra köp eller bör man gå upp på RTM 84?

Är 177 cm och väger 71 kg med hyfsad teknik och är som sagt ute efter ett par bra pistskidor men de ska även klara av när det är lite uppåkt i backen.

Svar

SafeSurfer
14 inlägg
SafeSurfer 14 inlägg 1 månad sedan

Jag har kört en del på dessa. Det är egentigen min frus skidor men jag har lånat dem endel. Jag har inte kört så jättemånga moderna skidor så du får ta mina erfarenheter med en nypa salt. Mina egna skidor är ett par mantra 191 från 08. Jag gillar rtm79 163cm. De är ganska flexiga och svänger och carvar väldigt lätt. Jag väger 85 kg och anser mig vara hyfsat avancerad åkare men inte expert. Som pistskida i normala hastigheter tror jag det är ett mycket prisvärt köp. Har hyrt rtm 84 någon gång och dessa är väl bättre om man ska köra riktigt fort men det är inte så ofta man har möjlighet att köra på så. Som du säger finns det inte så mycket skrivet om rtm 79 vore intressant att höra vad andra tycker.

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 1 månad sedan

Okej men 163 cm måste väl egentligen vara alldeles för kort för dig?

RTM 84 kanske är för avancerade skidor för mig. Åker som sagt hyfsat, kan stå på ganska bra i röda backar, däremot vågar jag inte stå på 100 % i svart pist. Väger ju dessutom inte direkt skitmycket.

SafeSurfer
14 inlägg
SafeSurfer 14 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad SafeSurfer (4 veckor sedan)

Det är min frus skidor så därav den korta längden. Rätt skoj ändå att köra så carviga skidor jämfört med långa breda mantra. Jag tyckte rtm 79 var sköna men 81 84 eller 86 kanske är ännu bättre. Kanske någon annan som jämfört dessa. Bindningen är otroligt lätt att justera för alla pjäxstorlekar. Om du inte gillar att stå på i svarta backar tror jag rtm 79 är ett bra val. Den svänger väldigt lätt utan att du måste lägga massa kraft på den. Det var en anledning att min fru vakde 79 istället för de mer styva.

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 4 veckor sedan

Okej, tack för svaren! Ja bindningen såg riktigt fin ut.

Hur upplevde du de i uppkörd pist?
Hur är skillnaden mot Mantra när man åker pist?

Jag kanske skulle satsa på ett mellanting och köra på 81:an.

Idag kör jag ett par Rossignol Experience 75 176 cm. Känns väl helt ok men har inget att jämföra med. Skidan jag hade innan var en twintip som var helt bedrövlig i pisten.

Ska till Vemdalen om 2 veckor och ska försöka provåka några skidor om det är möjligt.

SafeSurfer
14 inlägg
SafeSurfer 14 inlägg 4 veckor sedan

Stor skillnad på mantra av ädre modell men också olika längd. I mindre avancerade pister med lite folk i är det skoj med carvig skida typ rtm men mantra är roliga att köra storslalom i hög fart. Jag har som sagt inte jämfört de olika rtm så noga men test kört någon rtm 84. Rtm 81 kanske är en bra balans mellan lättsvängd och stabil som du säger.

wayney
Online 128 inlägg

Okej, jag gillar att ligga i höga hastigheter med stora svängar. Man kanske ska testa ett par Mantra också.

Alex74
14 inlägg
Alex74 14 inlägg 4 veckor sedan

Man ska inte skrämmas av tanken att RTM84 är en för avancerad skida.
Jag vill påstå att det är en extremt förlåtande och lättåkt skida som passar en väldigt bred skara åkare.

RTM 79 har jag inte åkt.

wayney
Online 128 inlägg

Alex74 :

Jag vill påstå att det är en extremt förlåtande och lättåkt skida som passar en väldigt bred skara åkare.

RTM 79 har jag inte åkt.

Låter bra, ska föröka testa dom i Vemdalen.

Vad säger ni om att köra en allmountain-skida när man åker som jag gör? (Dvs i princip bara pist).
Är ex RTM 84 mycket bättre i pisten jämfört med QST 92?

dallan
536 inlägg
dallan 536 inlägg 4 veckor sedan

wayney :

Alex74 :

RTM 79 har jag inte åkt.

Vad säger ni om att köra en allmountain-skida när man åker som jag gör? (Dvs i princip bara pist).

I en hård pist ja, i mjukare fören har 92:an fördelen av att vara bredare. Men 84:an är styvare i alla ledder och är mer en fullblodscarver.

GoranC
589 inlägg
GoranC 589 inlägg 4 veckor sedan

Som du åker så är RTM84 en grym skida. Men tänk på att inte köpa en för kraftfull skida. Du skriver att du har hyfsad teknik och inte vågar köra på för fullt i svarat backar.
Skulle tro att RTM79 kan vara ett bra val som ger dig mest tillbaka.
Och du skall absolut inte köpa ett par Mantra ännu.... och även om RTM84 är en riktigt bra skida så måste du vara en duktig åkare för att få ut prestandan från skidan.
Så skulle tro att RTM79 blir ganska bra.

zerode
151 inlägg
zerode 151 inlägg 4 veckor sedan

RTM79 är ingen dålig skida, verkligen inte, men det stora felet är att RTM84 är för jäkla bra.

Fördelen med 84an är att den är förhållandevis lättkörd, så det är en skida man kan utvecklas på samtidigt som om man är duktig kan få ut sjukt mycket glädje från dem.

Har länge kört 184cm längden på dem, men de senaste åren har jag gått ner till 177cm, tycker att de är såpass kraftfulla att man utan problem kan gå ner i längd på dem, så du skulle lätt kunna gå ner till 167cm men skulle säga att 172cm skulle nog vara att föredra, då de kommer funka bättre i uppkört och framförallt när det börjar mjukna.

Mantran är en fantastisk skida med, men om man jämför mot RTM så är den mer kötta på och ligga på långsväng, och man kan uppleva den som "tyngre" då det är mer midja att lägga upp på kant.
Kör på 177cm längd och har monterat fram bindningen 2cm och det har gjort dem bra mycket kvickare, vilket för mig vara ett lyft när det kommer till Mantran.

Om jag skulle rekommendera något annat att testa när det kommer till Völkl, så är det Deacon, både 74 och 76 är riktigt roliga skidor som funkar bra när det mjuknat och blivit uppkört i pisten. Förra säsongen körde jag mycket på 74 modellen, medans i år så har det blivit mer på 76orna.
Visserligen så är det inte alls lika bra pris på dem som du hittat på RTM79, men hallå, det är ett forum för skidåkare inte dumpsters wink

Så ge dem en chans när du testar skidor. För jag rekommenderar verkligen att du tar och försöker testa innan du köper. 3999:- är billigt om du gillar skidan, men sjukt dyrt om den inte gör det, då kan 8500:- för RTM84 vara "billigare" om den gör dig lycklig.
Framförallt så är det rea-tider nu, så kolla runt på nätet, men butikerna brukar kunna matcha priserna bra nu såhär års...

wayney
Online 128 inlägg

GoranC :

Som du åker så är RTM84 en grym skida. Men tänk på att inte köpa en för kraftfull skida. Du skriver att du har hyfsad teknik och inte vågar köra på för fullt i svarat backar.
Skulle tro att RTM79 kan vara ett bra val som ger dig mest tillbaka.
Och du skall absolut inte köpa ett par Mantra ännu.... och även om RTM84 är en riktigt bra skida så måste du vara en duktig åkare för att få ut prestandan från skidan.
Så skulle tro att RTM79 blir ganska bra.

Lämpar sig Mantra bättre för avancerade åkare som kan trycka på ordentligt i svart pist?

wayney
Online 128 inlägg

dallan :

wayney :

Alex74 :

RTM 79 har jag inte åkt.

I en hård pist ja, i mjukare fören har 92:an fördelen av att vara bredare. Men 84:an är styvare i alla ledder och är mer en fullblodscarver.

Okej, tack för svar!

wayney
Online 128 inlägg

zerode :

RTM79 är ingen dålig skida, verkligen inte, men det stora felet är att RTM84 är för jäkla bra.

Fördelen med 84an är att den är förhållandevis lättkörd, så det är en skida man kan utvecklas på samtidigt som om man är duktig kan få ut sjukt mycket glädje från dem.

Har länge kört 184cm längden på dem, men de senaste åren har jag gått ner till 177cm, tycker att de är såpass kraftfulla att man utan problem kan gå ner i längd på dem, så du skulle lätt kunna gå ner till 167cm men skulle säga att 172cm skulle nog vara att föredra, då de kommer funka bättre i uppkört och framförallt när det börjar mjukna.

Mantran är en fantastisk skida med, men om man jämför mot RTM så är den mer kötta på och ligga på långsväng, och man kan uppleva den som "tyngre" då det är mer midja att lägga upp på kant.
Kör på 177cm längd och har monterat fram bindningen 2cm och det har gjort dem bra mycket kvickare, vilket för mig vara ett lyft när det kommer till Mantran.

Om jag skulle rekommendera något annat att testa när det kommer till Völkl, så är det Deacon, både 74 och 76 är riktigt roliga skidor som funkar bra när det mjuknat och blivit uppkört i pisten. Förra säsongen körde jag mycket på 74 modellen, medans i år så har det blivit mer på 76orna.
Visserligen så är det inte alls lika bra pris på dem som du hittat på RTM79, men hallå, det är ett forum för skidåkare inte dumpsters wink

Så ge dem en chans när du testar skidor. För jag rekommenderar verkligen att du tar och försöker testa innan du köper. 3999:- är billigt om du gillar skidan, men sjukt dyrt om den inte gör det, då kan 8500:- för RTM84 vara "billigare" om den gör dig lycklig.
Framförallt så är det rea-tider nu, så kolla runt på nätet, men butikerna brukar kunna matcha priserna bra nu såhär års...

Får lite olika svar gällande just RTM 84. GORANC skriver ju att man måste vara en riktigt duktig åkare för att få ut prestandan av skidan. Verkar råda ganska delade meningar om 84:orna - på vissa ställen läser jag att de är för avancerade åkare (precis som GORANC skriver) medan många andra menar att den är lättåkt.

En följdfråga - vad kan man få ut av 84:an som man inte får ut av 79:an när man har riktigt bra teknik?

zerode
151 inlägg

Hm, det här med att bränna på i svarta pister. Har riktigt svårt att förstå vad du menar exakt. För mig är att bränna på ner för en svart pist, att kunna ligga på rent skär och kontroll det som menas med bränna på, och trots att jag bott i Åre nästan 20år och dessutom jobbar en del med skidor, så är det inte så många utav mina kompisar som verkligen kan det. Att ta sig snabbt ner med kontroll klarar de flesta jag känner av, men det är en annan sak.
Att bränna ner utan kontroll klarar dock för många av, det märker man tyvärr dagligen, för det krävs bara att man är dum i huvudet...

Nej, Mantran passar inte bättre att bränna svart pist mot RTM84, de funkar bra bägge där.

79:an är som sagt en riktigt bra skida, det som jag skulle sakna om man jämför 79:an mot 84:orna är stabiliteten när det böjar gå lite fortare, då kan en mindre avancerad skida kännas instabil.

wayney
Online 128 inlägg

zerode :

Hm, det här med att bränna på i svarta pister. Har riktigt svårt att förstå vad du menar exakt. För mig är att bränna på ner för en svart pist, att kunna ligga på rent skär och kontroll det som menas med bränna på, och trots att jag bott i Åre nästan 20år och dessutom jobbar en del med skidor, så är det inte så många utav mina kompisar som verkligen kan det. Att ta sig snabbt ner med kontroll klarar de flesta jag känner av, men det är en annan sak.
Att bränna ner utan kontroll klarar dock för många av, det märker man tyvärr dagligen, för det krävs bara att man är dum i huvudet...

Nej, Mantran passar inte bättre att bränna svart pist mot RTM84, de funkar bra bägge där.

79:an är som sagt en riktigt bra skida, det som jag skulle sakna om man jämför 79:an mot 84:orna är stabiliteten när det böjar gå lite fortare, då kan en mindre avancerad skida kännas instabil.

Ja, ta mig ner för svart pist i hyfsat hög hastighet kan jag men det blir, precis som du skriver, inte med rent skär. Skären känns betydligt bättre i röd pist där jag vågar trycka på på ett annat sätt.

Är ju väldigt svårt att beskriva sin nivå i skrift. Men jag skulle säga att jag håller rätt hög fart och med hyfsad teknik i alla fall (inte ofta någon åker om mig i backen). Är ju dock helt självlärd så skulle någon duktig instruktör kolla på mig finns det garanterat hur mycket som helst att korrigera.

Gillar som sagt att åka riktigt fort så man kanske ska satsa på 84:an ifall den nu är stabilare i högre hastigheter.

Ska försöka testa lite skidor i Vemdalen samt ev ta en lektion där någon får titta på min teknik.

zerode
151 inlägg

Om du kan köra på skär i röda backar, Gästrappet, en av backarna de tävlade i VM på är röd, så är du över medelgod, och skulle satsa pengarna på ett par RTM84.

Kör som sagt tester med völkl, och RTM84 är den skidan som är överlägset populärast, brukar säga att det är som att dela ut godis till barn när man har med dem, alla blir lyckliga. Givetvis finns det de på en test som inte gillar dem, oftast brukar kommentaren vara att de fladdrar, vilket enklast kan översättas med att de inte har koll på carvingtekniken. Har nog aldrig varit med om att någon nämt eller ens kommenterat att den skulle vara för mjuk eller ostabil i hög fart, och då har den hängt med sen 2011.

Vemalen är ett riktigt trevligt ställe, vare sig du är på skalet eller i björnrike. Skistarshoparna där har testskidor, så ta ett snack med dem så kan ni säkert ordna något kul att testa. Skulle rekommendera att du kollar på 172cm längd, var inte rädd att prova 177cm heller då den är förhållandevis lättåkt...

Testa skidor är ett måste, som jag skrev innan, så är det inte gratis med skidor, och köpa ett par för 8-9000 och inte var nöjd är att kasta pengarna i sjön, gillar man dem däremot, så är det betydligt lättare.

Om du mot förmodan inte skulle gilla 84orna, så skulle jag rekommendera att kolla i Extrems Frontier 80 eller 85. De är riktigt bra skidor de med. De skall finnas som testskidor där oxå

Lycka till

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad wayney (4 veckor sedan)

@zerode Tack för alla svar, uppskattas!

Ska in och forma ett par pjäxor + gjuta sulor, ska passa på att testa lite skidor samtidigt.

Som du skriver är det bättre att lägga till lite extra pengar och få det man vill ha, man ångrar sig alltid annars och det slutar med att det blir dyrare i längden.

Ångrar köpet av Rossignol Experience 75, skidan känns väl helt ok (har som sagt dock inget att jämföra med) men det känns som att det finns betydligt bättre skidor.

Gällande medelgoda åkare borde ju det vara genomsnittsåkaren man ser i pisten. Tycker majoriteten av åkarna man ser inte är speciellt bra utan åker ju mest och sladdar och är ju inte i närheten av att carva. Jag är som sagt långt ifrån något proffs men anser mig ligga över den nivån i alla fall.

fredw
78 inlägg
fredw 78 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad fredw (3 veckor sedan)

Apropå större bredd så är den inte bara bra att ha utanför pisten, utan också när det är uppkört, stökigt och/eller småslaskigt i pisten. Dvs ganska ofta... Jag åker bara offpist något oftare än du och älskar mina betydligt bredare skidval de senaste åren. I pisten.

Jag är kanske ngt mer självsäker åkare än du (därmed inte nödvändigtvis bätttre...) och jag har inte gillat Rossignols Experience (iofs 88). De är tunga, tröga och livlösa för mig. Och det har inte med bredden att göra.

Kanske underskattar du dig själv. De flesta svenskar åker bättre än de tror (jämfört med medelturisten i Alperna iallafall) och siktar ofta litet onödigt lågt.

Tycker RTM 84 verkar toppen. Völkl har en förmåga att göra högkvalititativa skidor med stor ”sweet spot” att utvecklas på.

Ett annat tips är Völkl Kendo.

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad wayney (3 veckor sedan)

fredw :

Apropå större bredd så är den inte bara bra att ha utanför pisten, utan också när det är uppkört, stökigt och/eller småslaskigt i pisten. Dvs ganska ofta... Jag åker bara offpist något oftare än du och älskar mina betydligt bredare skidval de senaste åren. I pisten.

Jag är kanske ngt mer självsäker åkare än du (därmed inte nödvändigtvis bätttre...) och jag har inte gillat Rossignols Experience (iofs 88). De är tunga, tröga och livlösa för mig. Och det har inte med bredden att göra.

Kanske underskattar du dig själv. De flesta svenskar åker bättre än de tror (jämfört med medelturisten i Alperna iallafall) och siktar ofta litet onödigt lågt.

Tycker RTM 84 verkar toppen. Völkl har en förmåga att göra högkvalititativa skidor med stor ”sweet spot” att utvecklas på.

Okej, vilka skidor åker du på själv?

Tycker som sagt att jag är hyfsad rent tekniskt, åker bättre än den stora massan man ser i pisten. Men jag är ju långt ifrån ett proffs och de flesta här på freeride är nog betydligt bättre än mig.

Kan ju känna väldigt tydligt när det är uppkört i pisten att skidorna blir svåråkta.

Kendo har jag sneglat lite på också, verkar vara en bra skida. Ganska lättåkt eller?

fredw
78 inlägg
fredw 78 inlägg 3 veckor sedan

wayney :

fredw :

...

Okej, vilka skidor åker du på själv?

Tycker som sagt att jag är hyfsad rent tekniskt, åker bättre än den stora massan man ser i pisten. Men jag är ju långt ifrån ett proffs och de flesta här på freeride är nog betydligt bättre än mig.

Kan ju känna väldigt tydligt när det är uppkört i pisten att skidorna blir svåråkta.

Kendo har jag sneglat lite på också, verkar vara en bra skida. Ganska lättåkt eller?

Jag åker själv på Rossignol Soul 7, första modellen innan de blev styvare med "HD". Är inte nöjd med dem men det är en annan historia. De är extremt lättåkta (trots sin bredd, 104 mm..) med en enorm sweet spot. Skulle nästan funka för nybörjare. Men för mig är de lite för mjuka och livlösa och ger för litet "tillbaka".

Jag nämnde Völkl Kendo eftersom min fru har extremt god erfarenhet av tjejmodellen Kenja. Hon utvecklades nästan momentant på dem (nåja det tog några dagar) från försiktig åkare till riktigt duktig med god teknik och vilja till högre fart. Kenja verkar uppmuntra god teknik och skärande svängar utan att vara elaka om man vill ta det lugnt eller sladda litet. Men man får inte ha alldeles för mjuka pjäxor - gäller kanske RTM 84 också. Annars går för mycket av din kraft förlorad i övergången kropp+pjäxa+skida. Min fru fick litet ont i knäna och bytte pjäxor från 60 flex till 90 och kände tydlig skillnad, kontrollen ökade och knäna mådde bättre.
Allt detta andrahandsuppgifter via frugan men vi kommunicerar hyggligt (oftast) och jag ser ju hur hon åker. Har själv funderat på Kendo (som alltså är Kenjas broder) även om jag har 30 år mer skidåkning i benen än hon har

Det där du skriver om uppkörd pist gör att jag undrar om du inte nån gång borde testa en rejält bredare skida. Hyr en skida med 100 mm midja en dag med slaskig vårsnö (eller varm alpsnö efter lunch) eller uppkörda småpucklar och testa. För mig är det stor skillnad - det går från tråkigt och jobbigt till jättekul. Man kan liksom bränna på ovanpå sk*ten istället för att harva nere i den. Knän och lårmuskler blir glada. Jag tycker att detta är en något förbisedd aspekt i diskussionen om bredd - mindre erfarna åkare som aldrig åker utanför pisten kan ha väl så stor nytta av större bredd tycker jag. Upp till en viss gräns förstås.

Samtidigt har jag också hört så mycket gott om RTM 84 att den verkar vara ett säkert val för dig. Särskilt som du ju gillar och har testat en "lillasyster" i samma serie.

Mina 50 cent...

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 3 veckor sedan

@fredw Okej, tack för input!

wayney
Online 128 inlägg

Pinnacle 88 verkar ju också vara ett bra alternativ.

Såg att du, @GoranC hyllade skidan i en annan tråd.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=104746

GoranC
589 inlägg
GoranC 589 inlägg 3 veckor sedan

wayney :

Ja den skidan är det inget fel på.
Mer mångsidig än en RTM skida, inte lika vassa pistprestanda men mycket mer mångsidig. Framförallt fungerar dom bättre när pisten börjar bli stökig och riktigt kul i vårslushen. I år började ju vårskidåkningen redan helgen som gick smile
Mer en freeride skida med fokus på pist. Jag själv åker helst och mest på freeride skidor.
Pistskidorna använder jag när det är hårt och isigt.
Men egentligen kan du välja vilken du vill av
Pinnacle 88
Blizzard Brahma
Nordica Enforcer 93
Völkl Kendo
Bara små skillnader som man vänjer sig med
Jag har provat alla dessa. Mest svängglad Pinnacle, stadigast med typisk Völkl känsla är Kendo. Men som sagt inga jättestora skillnader förutom radien. Men med bra teknik kan du få alla att svänga fullt tillräckligt på tena skär.

/GC

wayney
Online 128 inlägg

GoranC :

wayney :

Mer mångsidig än en RTM skida, inte lika vassa pistprestanda men mycket mer mångsidig. Framförallt fungerar dom bättre när pisten börjar bli stökig och riktigt kul i vårslushen. I år började ju vårskidåkningen redan helgen som gick smile
Mer en freeride skida med fokus på pist. Jag själv åker helst och mest på freeride skidor.
Pinnacle 88
Blizzard Brahma
Nordica Enforcer 93
Völkl Kendo
Jag har provat alla dessa. Mest svängglad Pinnacle, stadigast med typisk Völkl känsla är Kendo. Men som sagt inga jättestora skillnader förutom radien. Men med bra teknik kan du få alla att svänga fullt tillräckligt på tena skär.

/GC

Okej grymt!

Bra pris på Brahma inkl bindning på Stadium nu - 4499 kr.
Även riktigt bra pris på QST 92 - 3499 kl inkl binding.

Rossignol Experience 75 ligger ju under kategorin allmountain. Mindjan är ju dock väldigt smal, till och med smalare än många pistskidor. Är detta verkligen en allmountainskida?

GoranC
589 inlägg

wayney :

GoranC :

wayney :

Pinnacle 88
Blizzard Brahma
Nordica Enforcer 93
Völkl Kendo

/GC

Okej grymt!

Bra pris på Brahma inkl bindning på Stadium nu - 4499 kr.
Även riktigt bra pris på QST 92 - 3499 kl inkl binding.

Rossignol Experience 75 ligger ju under kategorin allmountain. Mindjan är ju dock väldigt smal, till och med smalare än många pistskidor. Är detta verkligen en allmountainskida?

Brahma är min favorit av dom 4
Intersport har Pinnacle 88 för 3999

wayney
Online 128 inlägg

Okej, ska testa dom i Vemdalen ifall möjlighet finns.

Ja jag såg det, var dock fjolårsmodellen. Men kanske inte skiljer så mycket i prestanda.

GoranC
589 inlägg

wayney :

Ja jag såg det, var dock fjolårsmodellen. Men kanske inte skiljer så mycket i prestanda.

Tror det är exakt samma skida, bara annan grafik.

wayney
Online 128 inlägg

GoranC :

wayney :

Tror det är exakt samma skida, bara annan grafik.

Okej, kan definitivt vara ett alternativ men ska provåka lite först smile

Sarastro
27 inlägg
Sarastro 27 inlägg 3 veckor sedan

Jag är "ombörjare", 177 cm och 78 kg.

Fram till ~35 körde jag ganska intensivt, inkl en hel del i puckelpist (och lite offpist). Nu, vid 63, efter ~30 års uppehåll, kör jag fortfarande "with confidence" svarta nedfarter i pistat skick, utan att det känns som någon direkt utmaning. Blir det däremot rejält uppkört, med höga vallar, osv, så tappar jag hel del rytm och koncentration. Visserligen tar jag mig fortfarande ned utan stopp eller spretande, men utan mycket till snits och stil.

Ganska snart efter "omstarten" (på lånade grejor) hyrde jag på rekommendation ett par Völkl RTM 84 i 177 cm längd, och blev helsåld. Redan samma kväll beställde jag därför ett par likadana från Sport Conrad i Tyskland.

Jag har nu kört ungefär 130 åk på denna skida och är helnöjd. Nu är jag ju inte någon expert, men för mig känns det som en nära nog optimal skida, vilken dessutom har potential för att man skall kunna utvecklas en hel del. Vore t ex kul att prova lite lättare offpist igen.

Innan jag provhyrt var jag orolig att skidan skulle vara för styv och svåråkt för mig, men så känns det inte alls. Se'n är vi ju alla olika, men jag känner mig i alla fall väldigt nöjd med detta val.

wayney
Online 128 inlägg

Sarastro :

Jag är "ombörjare", 177 cm och 78 kg.

Fram till ~35 körde jag ganska intensivt, inkl en hel del i puckelpist (och lite offpist). Nu, vid 63, efter ~30 års uppehåll, kör jag fortfarande "with confidence" svarta nedfarter i pistat skick, utan att det känns som någon direkt utmaning. Blir det däremot rejält uppkört, med höga vallar, osv, så tappar jag hel del rytm och koncentration. Visserligen tar jag mig fortfarande ned utan stopp eller spretande, men utan mycket till snits och stil.

Ganska snart efter "omstarten" (på lånade grejor) hyrde jag på rekommendation ett par Völkl RTM 84 i 177 cm längd, och blev helsåld. Redan samma kväll beställde jag därför ett par likadana från Sport Conrad i Tyskland.

Jag har nu kört ungefär 130 åk på denna skida och är helnöjd. Nu är jag ju inte någon expert, men för mig känns det som en nära nog optimal skida, vilken dessutom har potential för att man skall kunna utvecklas en hel del. Vore t ex kul att prova lite lättare offpist igen.

Innan jag provhyrt var jag orolig att skidan skulle vara för styv och svåråkt för mig, men så känns det inte alls. Se'n är vi ju alla olika, men jag känner mig i alla fall väldigt nöjd med detta val.

Tack för feedback och härligt att du är nöjd med ditt köp!

RTM 84 kan nog vara ett bra köp för mig också. Ska testa lite skidor om ca en vecka och sedan får jag se vart det landar.

Sarastro
27 inlägg
Sarastro 27 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad Sarastro (3 veckor sedan)

wayney :

RTM 84 kan nog vara ett bra köp för mig också. Ska testa lite skidor om ca en vecka och sedan får jag se vart det landar.

Klokt att prova ordentligt. Jag blev som sagt helsåld på just denna skida efter en hel dags provåk (kunde nästan inte sluta), men det behöver ju inte gälla alla. Noterar dock att det tog nästan halva dagen att "förstå sig på", skidan (fast det kan ju lika gärna bero på att det var jag som behövde lite åktid för att bli varm i kläderna igen:-) ).

wayney
Online 128 inlägg

Sarastro :

wayney :

Klokt att prova ordentligt. Jag blev som sagt helsåld på just denna skida efter en hel dags provåk (kunde nästan inte sluta), men det behöver ju inte gälla alla....

Låter lovande! Testade du någon annan skida också?

Sarastro
27 inlägg
Sarastro 27 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad Sarastro (3 veckor sedan)

Nja... Jag körde på ett par äldre lånade RTM 77 från den tiden dessa var fullrockade. Var väl OK, men väldigt fladdriga i det övre registret.

Inget av denna fladdrighet fanns i RTM 84:an (hey, smooth as silk), och dessutom lagom svängglada och med ett fantastiskt bett.

Hade fått förslag på att även prova Blizzard Brahma, men vafff... ...är man förälskad, så är man... :-)

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad wayney (3 veckor sedan)

Sarastro :

Nja... Jag körde på ett par äldre lånade RTM 77 från den tiden dessa var fullrockade. Var väl OK, men väldigt fladdriga i det övre registret.

Inget av denna fladdrighet fanns i RTM 84:an (hey, smooth as silk), och dessutom lagom svängglada och med ett fantastiskt bett.

Hade fått förslag på att även prova Blizzard Brahma, men vafff... ...är man förälskad, så är man... :-)

Haha helt rätt!

Ska nog försöka testa RTM 84, Pinnacle 88, Blizzard Brahma och Völkl Kendo.

Sarastro
27 inlägg

wayney :

Haha helt rätt!

Jag gillar när nå'n gör ett grundligt jobb :-)...

wayney
Online 128 inlägg

Sarastro :

wayney :

Haha helt rätt!

Jag gillar när nå'n gör ett grundligt jobb :-)...

🙂

Sarastro
27 inlägg

Lycka till, och låt oss veta hur det gick.

wayney
Online 128 inlägg

Sarastro :

Lycka till, och låt oss veta hur det gick.

Absolut!

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 1 vecka sedan

Precis hemkommen från Vemdalen där jag provat nedanstående skidor.

Blizzard Brahma 180 cm: Riktigt skön skida, lånade den vid två tillfällen så åkte nog runt 4 timmar med den totalt. Funkade kalas när det var uppkört men var även kanon när jag testade den i nypistad backe. Hade egentligen velat testa 173 cm men den fanns inte, kan tänka mig att den kortare skidan är lite mer lekfull.

Völkl RTM 84 177 cm: Samma här, riktigt skön skida! Hade även här velat testat en kortare skida egentligen men trots att denna kanske är lite lång kändes den grym, inte svåråkt på något vis, snarare väldigt lättåkt. Kände att jag kunde pressa på riktigt bra, även i svart pist.

Nordica Enforcer 100 185 cm: Denna testade jag egentligen bara för att provåka något helt annorlunda. Är ju en för lång och bred skida med tanke på att jag i stort sett bara åker pist. Dom här tyckte jag var hemska i pisten, kändes som att åka runt med ett par Silja Line under pjäxorna, haha! Kändes riktigt tröga och livlösa. Kan dock tänka mig att denna i 177 cm hade upplevts helt annorlunda.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag var riktigt nöjd med både Brahma och RTM 84 - måste ta mig en funderare. Men det kan nog bli kortare längder på skidorna trots att jag tyckte både kändes riktigt bra!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook