Snöläge Borgafjäll

snookered80
8 inlägg
snookered80 8 inlägg 3 veckor sedan

Funderar på en resa upp till Borga helgen 1/3, och undrar om snöläget sista tiden. Fått för mig att dom haft en blåsig och besvärlig säsong. Någon som kan uppdatera?

Svar

Micke_P76
123 inlägg
Micke_P76 123 inlägg 3 veckor sedan

Är i kittelfjäll. Så är ju fel dalgång. Men snöläget här är dåligt. Är väl ca 60cm. Nu är det plus 4 grader och blåser kraftigt så lär försvinna mer snö närmaste dagarna. Backen bredvid värdshuset har sen igår fått fläckvis barmark. Eller om det är pist maskinen som gått djupt. Hur som haver så såg den inte bra ut nu imorse.

Nästan så jag tror det var mer snö i Umeå.

Med tanke på kvistar, sten osv är framme. Plus underkylt regn och nu kramsnö före. Känner vi inte ens nåt sug på testa offpist. Har nog aldrig åkt så mycket nationella som igår. Lutar nog till och med vi åker tillbaka till umeå och klättrar istället...

Kommer det inte mycket snö några dagar sammanhängande skulle jag nog börja se över sommar aktiviteter istället.

Även om det kommer mer snö så lär ju dessa blandade lager kunna skapa perfekta förutsättningar för laviner.

Kanske borga har bättre men sannolikt inte. Då det regna redan i Vilhelmina till dikanäs påväg hit.

snookered80
8 inlägg
snookered80 8 inlägg 3 veckor sedan

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste … anga-backe

Hittade denna på nätet. Verkar bistert

TommyVince
9 inlägg
TommyVince 9 inlägg 3 veckor sedan

Var där nu i helgen! Riktigt blött. Snön sjönk ihop från 75 till ca 35-40 cm bara under helgen. Vi gjorde en randoneetur i skogen och fick kämpa rejält med att ta oss upp då det mesta har börjat komma fram. Hör till att vi hade en nybörjare med oss, men till saken hör att man får välja sina linjer. Känns som att vi ska vara glada att vi inte borrade ner någon sten i skidan. Klöverfjället såg fint ut på håll men har ingen aning om risken eller hur det ser ut om en vecka. Backarna och pisten var bra underhållna.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook