Kombinationer alpin- & techbindning

carl_couloir
352 inlägg
carl_couloir 352 inlägg 3 veckor sedan

Ber om ursäkt om detta redan debatterats flitigt här.

Har allt mer landat i det där med att ha en kombinationsbindning á la King Pin, Shift m.fl. inte riktigt möter det jag vill ha, jag har förvisso kört hyfsat stora grejer med mina King Pin, tävlingsfacen på NM inkl. drop och andra större dropp med mjukare snö i landningen samt studsat ner i eftermiddagspister med stora svängar osv. men kan inte komma bort från att det hade känts lite tryggare med en riktig alpinbindning med elastisk tå och ickeroterande häl. Kanske skulle ändå Fritschi Tecton funka men den känns rätt så klen och plastig....

Shift låter ju som att den skulle möta mina önskemål men med allt man har läst här om att den är lite krånglig och att allt inte funkar 100% med hälhöjare osv. så blir jag lite osäker. Ett annat alternativ är att gå på Look Pivot och konvertera till tådelen till cast, men den lösningen känns även den lite pillig och osäker och så står man där på berget och ska fippla med att byta ut tådelen.... .

Eftersom jag allt som oftast redan i förväg vet om jag kommer tura eller inte så väcks tanken om att köra med inserts och ha turbinding på när jag vet att det planeras eller eventuellt kan bli tal om turande och köra med en riktig alpinbindin när jag vet att det inte ska turas.

Så tips och inspiration på vilka kombinationer av alpin- respektive techbindning som lirar bra med varandra mottages tacksamt.

Bon ski!!
/C

Svar

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 3 veckor sedan

Less på turbindningar själv. Cast känns som det bästa alternativet för stunden. Inserts känns meckigare och trekkers är för drygt.

Hålbildsmässigt fungerar det mesta med väldigt små förflyttningar.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Lundeberg
12 inlägg
Lundeberg 12 inlägg 3 veckor sedan

Tror bästa alternativet är cast, barkered och tabke kör ju det på fwt så det är definitivt starkt, tror även bytet av tådel är hyffsat smidigt. Själv kör jag marker duke men den väger ungefär åtta ton...
Funderat på om man kan kombinera beast 16 tådel å look p18 häl men kanske dum ide?

Alfakrull
314 inlägg
Alfakrull 314 inlägg 3 veckor sedan

Lundeberg :

Funderat på om man kan kombinera beast 16 tådel å look p18 häl men kanske dum ide?

Mig veterligen löser inte p18 ut sidleds i hälen. Det innebär att du inte har något som gör det med den kombon, kan bli typiskt tråkig för det mesta som sitter nedanför midjan vid krasch.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
Lundeberg
12 inlägg
Lundeberg 12 inlägg 3 veckor sedan

Det var bara en ide som slog mig nån gång när jag såg en kingpin, hälen roterar ju så den borde väl lösa ut? Däremot kommer man ju upp i samma pengar som cast så ser inget syfte med det.

Marboh
47 inlägg
Marboh 47 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad Marboh (3 veckor sedan)

Tveksam till att rotationcentrum sitter fördelaktigt på p18. Sen har den väl inte någon ”förspänning” för rotation. Skulle inte betta mina korsband på den lösningen.

Förtydligande:
Ingen förspänning är det lilla problemet.
Inlåsningen mot pjäxa sitter bakom rotationspunkten, till skillnad mot ex kingpin. Alltså måste bindningen lösa i fram på rotation.
Techtå med p18 DÅLIG idé.

edelovekillerr
164 inlägg
edelovekillerr 164 inlägg 3 veckor sedan

Du har en KingPin och tvekar över Shiften då den inte är 100?

Har över 50 dagar på Shiften och ca 20 turer.
Hälhöjaren fungerar alldeles utmärkt för mig, då har jag visserligen Salomons egna MTN-lab. För majoriteten av alla pjäxor så fungerar det helt utan problem.

Utöver det så finns det två saker jag har att anmärka på.
Det första är att Shiften skistoppers låser i varandra när skidorna ligger mot varandra, lite pilligt att få isär skidorna alltså. En liten grej som inte har något med prestandan på bindningen att göra, men en sjukt jobbig grej som hade varit så lätt att fixa.

Det andra är att skistoppern har en tendens att flippa tillbaka till åkläge när man turar, detta när det finns is/snöbildning kring stoppern. Om detta skulle ske så sätt tillbaka stoppern i gångläge med händerna, trampa inte ner stoppern. Gör man det så finns det en risk att stoppern klickar loss från häldelen. Då måste man skruva fram bindningen max för att kunna klicka på stoppern igen.

Lätt att ordna om det skulle ske och lätt att undvika genom att bara inte trampa ner stoppern, men ändå en störig grej.

Dessa shortcomings är enligt mig ingenting jämfört med KingPins problem med tåpins som ryker till höger och vänster samt händelse som knäcks av skidan.

Tecton har ju sina problem också. För det första så känns bindningen plastig och klen, det är min första spontana känsla.
Fick detta delvis bekräftat för ett tag sedan på tur då en polare halkade gick hyfsat brant och halkade lite bakåt, så att knät nästan tar i skidan om du hänger med, då knäcktes tådelen.
Tådelen ser ju lite annorlunda ut , istället för att låsa med en kil så att pinsen inte öppnas så låses en plastgrej så att bindningen inte ska lösa vid maxrotation framåt.

Dina alternativ till med cast eller inserts innehåller ju också en massa meck och troligtvis problem som kan uppstå uppe på berget också.

För mig hade det varit en nobrainer, kör Shift.

carl_couloir
352 inlägg
carl_couloir 352 inlägg 3 veckor sedan

Tack för all input hittills,

Det är så att jag är lite trött på och tveksam till kompromisser, därav att jag tänkte på inserts och två bindingar eller möjligtvis cast.

Dom jag har pratat med som kört med shift verkar mycket nöjda med den, men jag hatar strul och om skidstopparna har problem att hålla sig på rätt plats i turläge kommer jag att bli tokig...... sedan så känns konstruktionen på AFD:n som att den lätt "trampas ner" och då blir jag osäker på hur kraftöverföringen blir när man åker...... Men det är klart att shiften är en bra lösning som inte väger bly.

Att satsa på look pivot 18 och cast gör att man får en relativt tung setup uppför men sedan en relativt "bullet proof" lösning utför.

Nu ska sägas att jag inte direkt har fegat tillbaka från min nivå av skidåkning bara för att jag kör king pin, väl på berget kör jag bara på..... så DIN 18 som det skulle bli med look/cast tror jag inte behövs

Eller så får man inse att det bara är att ha två par lagg istället för ett par ;-)

/C

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 2 veckor sedan

Om Dynafit nånsin släpper den här varianten så kan det bli en fin kombo med p18. https://www.dynafit.com/equipment/bindi … 0000000001

AKA Knä-Ola Citera
erik_lagg
729 inlägg
erik_lagg 729 inlägg 2 veckor sedan

fransosen :

Om Dynafit nånsin släpper den här varianten så kan det bli en fin kombo med p18. https://www.dynafit.com/equipment/bindi … 0000000001

Ser väldigt intressant ut men vad gör man med frambindningen? Eller med bakbindningen?

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 2 veckor sedan

Har inte hittat nån beskrivning på den än så länge, men gissar att man monterar den bakom frambindningen och använder häldelen som hällyftare. När man skal køra ner så fäller man ned den och kør som vanligt med alpinbindningen.
Men det är spekulation efter diskutioner øver några öl smile

AKA Knä-Ola Citera
erik_lagg
729 inlägg

fransosen :

Har inte hittat nån beskrivning på den än så länge, men gissar att man monterar den bakom frambindningen och använder häldelen som hällyftare. När man skal køra ner så fäller man ned den och kør som vanligt med alpinbindningen.

Låter rimligt! Hoppas lutningen blir bra då. Skistoppern då? Gummiband? Har inte druckit någon öl så jag kan inte tänka ut detta.

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 2 veckor sedan

fransosen :

What the fuck????
Hur är den tänkt att funka???
Finns det någon demofilm??
(För det är väl inte 1 april redan???)

Micke_P76
123 inlägg
Micke_P76 123 inlägg 2 veckor sedan

Vad jag fattar så är dynafit low tech booster ungefär liknande som cast

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 2 veckor sedan

fransosen :

Precis, monteras mellan häl och tådel. Går att fälla upp och ned. Kommer inte tillverkas tyvärr.

Vattendroppe
Online 3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 2 veckor sedan

Jarle :

Precis, monteras mellan häl och tådel. Går att fälla upp och ned. Kommer inte tillverkas tyvärr.

Spännande att de lagts ut på hemsidan innan de gått i produktioner, men jag förstår varför de väljer att inte tillverka den. Det är en ganska dålig idé egentligen...

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad Jarle (2 veckor sedan)

Vattendroppe :

Jarle :

Spännande att de lagts ut på hemsidan innan de gått i produktioner, men jag förstår varför de väljer att inte tillverka den. Det är en ganska dålig idé egentligen...

Bättre än trekkers smile
Den skulle enligt utsago produceras men det blev inte så pga få beställningar.

Vattendroppe
Online 3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 2 veckor sedan

@Jarle Förmodligen, men bättre än daymakers? Jag är inte säker.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
kurono
139 inlägg
kurono 139 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad kurono (2 veckor sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/6b6051ba7baeb676e9010be39499a47f.jpg
Tech tån verkar vara Ihopfällbar. Intressant koncept. Synd att det inte finns nå videos eller mer bilder.

miol11
119 inlägg
miol11 119 inlägg 2 veckor sedan

Har sneglat på Daymakers https://www.daymakertouring.com (Använder trekkers och Baron idag.)
Tycker dessa verkar klockrena, jag är förvånad över att läsa så lite om dom, nån här som har provat?

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 2 veckor sedan

miol11 :

Har sneglat på Daymakers https://www.daymakertouring.com (Använder trekkers och Baron idag.)
Tycker dessa verkar klockrena, jag är förvånad över att läsa så lite om dom, nån här som har provat?

Helt världelösa, går sönder efter en dags turande typ!

erik_lagg
729 inlägg

Ashtraymofucku :

miol11 :

Har du provat?

224moh
61 inlägg
224moh 61 inlägg 2 veckor sedan

Kan man inte köra med rambinding istället för daymakers? Förstår inte riktigt vad vinsten sitter i...

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 2 veckor sedan

224moh :

Kan man inte köra med rambinding istället för daymakers? Förstår inte riktigt vad vinsten sitter i...

Riktiga bindningar utför.

Jag är dock osäker på om mer plast och fler rörliga delar är lösningen på trekkers problem.

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 2 veckor sedan

Har använt mina gaaaaamla Secura fix de senaste dagarna i Åre. Funkar faktiskt helt ok för kortare turer runt en timma. Men man står högt, de är rangliga och att skråa på Åres stenhårda skare/blåis känns livsfarligt. Men det funkade!!
Skulle inte vilja byta ut mina Guardians mot Secura fixen!
Men de funkade!!!
Känndes riktigt bra att plocka fram gamla uttjänta prylar (gick även med på tok för breda hudar typ 20 mm bredare än skidan och 15 cm för korta) och märka att det faktiskt funkar! Lite omväxling till prylhysterin när alla verkar byta sina Kingpin/Tecton/Dynafit XYZ.... bara för att Salomon kommit med Shift!!

miol11
119 inlägg
miol11 119 inlägg 2 veckor sedan

Ashtraymofucku :

miol11 :

Låter inte bra, har du eller någon du känner testat?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook