Nya skidor, "Pist all day"?

Ekrothen
19 inlägg
Ekrothen 19 inlägg 3 veckor sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/053e4fb9ffea5360fd8ec340b004c385.jpg
Jag är på jakt efter nya skidor och har kommit till den punkt där jag känner att lite hjälp på traven skulle kunna sitta fint. Jag har åkt en hel del skidor och på en skala god-medel-avancerad så ligger jag runt medel och sträcker mig lite mot avancerad, men vill inte ha en skida som begränsar mig utan gärna ett par som ger utrymme för utveckling. Jag provade nyligen ett par äldre Atomic Redster G9 samt Völkl's Racetiger och insåg att jag vill kasta mina gamla K2 TwinTips i sjön. Carvingåkningen som bjöds på de skidor jag provade var helt enkelt för härlig för att motstå. Jag är ute efter ett par lättsvängda skidor som gör sig allra bäst i pisten. Så fort jag hör "all mountain" har jag börjat dra öronen åt mig en aning då jag kommer köra säkert 90% av all åkning i pist. Men däremot är jag nog ute efter en skida som gör sig bra i nypist och även en mer uppkörd eftermiddagsbacke. Radien på de skidor jag provade låg på ca 13 respektive 16 m där jag fördrog känslan från Racetigerskidan som hade den kortare av de två svängradierna. Jag åker hellre "lagom fort"/snabbt i motsvarande röda backar än full fart ner för svarta pister.

Jag är utan skor ca 187 cm lång och med skidutrustning på ligger jag nog i vikt straxt under 90 kg.

Jag gillade som sagt Völkl's Racetiger med svängradie på ca 13m, men då jag kanske inte i första hand behöver en "raceskida" har jag även sneglat på deras RTM 84 och Extrem Frontier 80. Head Core 93, Blizzard Brahma är två andra par skidor jag kikat på pga av goda betyg och utlåtanden men vet inte riktigt om det är vad jag letar efter då de är bredare och verkar ha en längre radie än övriga modeller.

Hoppas att ni ska kunna hjälpa mig och föreslå gärna något annat om ni tycker jag är helt ute och cyklar.

Tack på förhand // Jimmy

Svar

Ake_Astrom
315 inlägg
Ake_Astrom 315 inlägg 3 veckor sedan

Jag är 188 cm och viktar nog något enstaka kilo under din "åkvikt".
RTM 84 är en utmärkt ide för den typen av åkning som du pratar om enligt mig och då tänker jag 177cm i längd.
SL karaktären som en skida runt radie 13 har kan nog bli lite jobbig om pisten är lite längre (en massa svängar bara) och till eftermiddagen så blir 84 bredden på RTM bara till fördel.
Själv har jag 182 längden på årets modell men 176 på mina "gamla" fullrocker.
Trivs utmärkt på båda smile
Jag tycker att en mer pistorienterad skida skall ligga mellan 80 och 90 i bredd under foten, vill man ha än mer allround så flyttar man till 90-100 segmentet men 80-90 fungerar faktisk även att dra iväg mellan pisten (även om det inte flyter på som en mycket bredare skida gör)

//Åke

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 3 veckor sedan

Dom riktigt smala pistskidorna är inte bara smala i midjan utan även i deras användningsområde. Jag ser personligen ingen anledning att gå under 80mm i midjebredd, så du har rätt inställning där. 68-79mm skär fast för mycket och går inte bra i mjukare underlag vanligen. Jag gillar själv skidor runt 85mm och 16-18 meters radie bäst för piständamål och har de senaste vintrarna helt sålt av allt som är smalare. Förr körde jag SL 165cm (12m), gamla FIS 21m Racestock GS runt 185cm (från den goda tiden när racestock fanns i rimlig radie innan reglerna ändrades) och butiksracer "RC" 17-18m radie i längd kring 175cm. Alla dessa tre ersattes inför förra säsongen med ett par Extrem Frontier 85 som jag verkligen föll pladask för vid test. 80:an som du nämner har jag också testat, men jag tycker den blir lite för nervös med sin kortare radie. Jag hade lika gärna kunnat välja en Völkl RTM 84/86 förmodligen eller något annat märke, men det viktiga är insikten av att ett par 85mm:are av rätt sort helt och hållet klarar av rollen som pistskida för min del. Jag har inte en enda gång saknat smalare skidor.

Ekrothen
19 inlägg
Ekrothen 19 inlägg 3 veckor sedan

Tack för era svar och åsikter. Det har ändå bekräftat mina teorier och skalat ner på ett antal olika modeller. Völkl RTM 84 och Extrem Frontier 85 står som två par intressanta kandidater!

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 3 veckor sedan

Har åkt både Frontier 80, 85 och RTM84 och 86

Tycker Frontier är en mycket trevligare skida än RTM 84.
RTM 86 är också betydligt roligare än 84:an som jag tycker känns lite livlös och tråkig, händer inte mycket men det är ingen dålig skida- gör sitt jobb dvs svänger och håller greppet men tyckte den kändes livlös och lite tung jämfört med RTM 86 och Frontier.
Kan även rekomendera Black Crows Vertis.

Ekrothen :

Tack för era svar och åsikter. Det har ändå bekräftat mina teorier och skalat ner på ett antal olika modeller. Völkl RTM 84 och Extrem Frontier 85 står som två par intressanta kandidater!

Ake_Astrom
315 inlägg
Ake_Astrom 315 inlägg 3 veckor sedan

RWD :

RTM 86 är också betydligt roligare än 84:an som jag tycker känns lite livlös och tråkig, händer inte mycket men det är ingen dålig skida- gör sitt jobb dvs svänger och håller greppet men tyckte den kändes livlös och lite tung jämfört med RTM 86 och Frontier.

Ekrothen :

Spännande åsikt och man har självfallet rätt att ha den.
Nu är ju RTM 86 storebror till 84 och enligt mig en "större" skida. Det betyder att jag upplever den som stabilare i hög fart, inte lika svängig som 84. Eftersom 86 är stabilare så kan de lättare upplevas som livlösa och tunga enligt mig.
Jag tror faktiskt att RWD är ganska ensam om att säga att RTM 84 är livlösare och tyngre än 86.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/volkl-rtm-86.html

RTM 84 är (med den nyare tipp och tail rockern) en skida som tilåter mycket och räcker väldigt långt i skidutvecklingen för en person.
Den gamla med full rocker påstås vara mer krävande men jag tycker att även den låter folk uppskatta åkningen tidigt i sin utveckling men lever verkligen upp när man ligger på med god teknik.

Frontier har jag inte provat men med tanke på åsikten om RTM 84 och 86 så skulle jag vara försiktig och prova väldigt noga för att själv göra en bedömning.

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad RWD (3 veckor sedan)

Håller med om att det verkar vara många som verkligen gillar RTM84 och jag verkar vara ganska ensam om att inte vara så imponerad av den.
Testade den förra säsongen vid två tillfällen och i olika backar och förhållanden.
Körde då även RTM 86 i samma backar och tyckte den kändes både lättare och att den gav mer respons när man tryckte till. Min upplevelse vara att 86:an var betydligt lättare att variera svängen med, sen gick den verkligen som på räls men kändes absolut inte otymplig.

Eftersom jag läst så mycket gott om 84:an gav jag den en chans till i år men kom fram till samma sak, kändes tung och tråkig jämfört med, 86:an och Frontier skidorna.
Testad även Deacon 74 vid två tillfällen i år och den var riktigt trevlig även i lite uppkörd vårsnö (trots endast 74mm midja) som det var i slutet på vecka 7.

Kollade nu och såg att vikten är ju faktiskt näst intill densamma för rtm 84 och 86, (3300g mot 3266g)

Alltid bäst att testa själv före köp.

Ake_Astrom :

RWD :

Ekrothen :

Spännande åsikt och man har självfallet rätt att ha den.
Nu är ju RTM 86 storebror till 84 och enligt mig en "större" skida. Det betyder att jag upplever den som stabilare i hög fart, inte lika svängig som 84. Eftersom 86 är stabilare så kan de lättare upplevas som livlösa och tunga enligt mig.
Jag tror faktiskt att RWD är ganska ensam om att säga att RTM 84 är livlösare och tyngre än 86.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/volkl-rtm-86.html

RTM 84 är (med den nyare tipp och tail rockern) en skida som tilåter mycket och räcker väldigt långt i skidutvecklingen för en person.
Den gamla med full rocker påstås vara mer krävande men jag tycker att även den låter folk uppskatta åkningen tidigt i sin utveckling men lever verkligen upp när man ligger på med god teknik.

Frontier har jag inte provat men med tanke på åsikten om RTM 84 och 86 så skulle jag vara försiktig och prova väldigt noga för att själv göra en bedömning.

Carde
75 inlägg
Carde 75 inlägg 2 veckor sedan

Någon mer som testat både rtm 84 och deacon 76? Verkar som rtm kommer att ersättas av deaconversioner även i 81 och 84 mm versioner förutom 74 o 76:an.
Kör själv två FIS Atomic redster SL o Gs sant Völkl Katana v werks och är på jakt efter en mer ”sportlovs/familjåkningsskida” som funkar morgon till eftermiddag. Funderar därför på en rtm 84 eller Deacon

Ekrothen
19 inlägg
Ekrothen 19 inlägg 2 veckor sedan

Efter två veckors djupdykning inser jag vilken sjuk djungel det är för den som vill sätta sig in och verkligen leta efter ett nytt par skidor. Jag är som tidigare nämnt helt inne på ett par pistskidor med 80 - 85 mm i midjan för en lite mer "all condition"-pistskida, men har också bestämt mig för att jag inte är sugen att slänga pengar för en sprojlans-nysläppt-nypris-nästa-års-top of the line-skida.

Så jag undrar nu om det är någon som har bra tips nu när det är rea lite här och var på dessa grejor. Har du hittat superklippen men inte behöver skidorna själv, dela gärna med dig här! smile

Martin-J
40 inlägg
Martin-J 40 inlägg 1 vecka sedan

@Ekrothen
Vi är nog några som tyvärr måste ta hänsyn till priset när vi ska handla. GoranC har lämnat flera bra tips på skidor till vettiga pengar i olika trådar. Sök lite bland hans inlägg.

mfo
1 inlägg
mfo 1 inlägg 1 vecka sedan

Har samma "krav" på skida som dig och åker bara i pist. Levt hela livet på slalom och storslalom raceskidor. Ville ha något mer avslappnat och åker nu på K2 Turbocharger och är grymt nöjd. Biter i bra, bra klipp i svängen om jag vill, men kan "surfa" runt i backen med dem om jag känner för det. Betalade 4100 för dem med bindning på Sport-Bittl och hade skidorna hemma på mindre än en vecka.

GoranC
589 inlägg
GoranC 589 inlägg 1 vecka sedan

Ekrothen :

Efter två veckors djupdykning inser jag vilken sjuk djungel det är för den som vill sätta sig in och verkligen leta efter ett nytt par skidor. Jag är som tidigare nämnt helt inne på ett par pistskidor med 80 - 85 mm i midjan för en lite mer "all condition"-pistskida, men har också bestämt mig för att jag inte är sugen att slänga pengar för en sprojlans-nysläppt-nypris-nästa-års-top of the line-skida.

Så jag undrar nu om det är någon som har bra tips nu när det är rea lite här och var på dessa grejor. Har du hittat superklippen men inte behöver skidorna själv, dela gärna med dig här! smile

Lite tips
https://www.sport-bittl.com/de/rossigno … 99485.html
https://www.sport-bittl.com/de/voelkl-r … 97257.html

Ett lite smalare alternativ men riktigt bra skidor, och rena pistskidor inga jäkla allmountain. Liten tiprocker som gör att dom funkar hyfsat när det är uppkört och dant och biter inte fast allt för jäkligt med tailen. Bättre isgrepp än mina fullrockade RTM 84 v-werks (Har haft ett par x-max så jag vet hur dom funkar)
https://www.snowinn.com/skidor/salomon- … 36938142/p

Ekrothen
19 inlägg
Ekrothen 19 inlägg 1 vecka sedan

GoranC :

Ett lite smalare alternativ men riktigt bra skidor, och rena pistskidor inga jäkla allmountain. Liten tiprocker som gör att dom funkar hyfsat när det är uppkört och dant och biter inte fast allt för jäkligt med tailen. Bättre isgrepp än mina fullrockade RTM 84 v-werks (Har haft ett par x-max så jag vet hur dom funkar)
https://www.snowinn.com/skidor/salomon- … 36938142/p

Tack för alternativen.

Fölhande enligt snowmagazine.com:

"Unless you have the ability level to control a ski at high speeds safely and sensibly, then don't even bother to take these on a test drive. Our team of instructors really enjoyed them but the feedback was they require maximum input to get maximum output."

Det är ju förvisso en mer pistorienterad skida jag är ute efter, men enligt utlåtandet så kanske det inte är riktigt rätt skida för min del om det stämmer. Och väldigt många som menar på att med nyare teknik i skidan så gör sig även en lite bredare skida, runt 83 mm bra i pist den med om det är det den är bygd för. Men det är klart det lockar med ett så bra pris för Salomon X smile

Ekrothen
19 inlägg

Två andra alternativ jag har kikat på är atomic vantage x 80 cti, och elan amphibio 84cti. Och tillsammans med völk RTM 81 så utgör de en intressant trio.

Ska till sälen i helgen men antar att möjligheten till att prova olika skidor är aningen begränsad?

GoranC
589 inlägg

Elan 84 ti har jag teståkt, dom oranga.
Ganska tråkig menlös skida, men nyare modeller kanske är uppdaterade.
Visst går det fint att åka bredare skidor i pist, kör själv gärna med 105 (Pinnacle 105) eller 113mm (Head cyclic) bredd. Båda fungerar skitbra i pist. Men så klart inte som en pistskida.
RTM81 är en riktigt kul skida, rappare än 84:an.
https://www.sport-mueller.de/sportarten … 503-0.html
Här har du Efficiency modellen av den, kolfiber istället för stållaminat.
Den modellen har jag åkt på, sonen har ett par, lite ”bredare” spann i användningen och behöver inte lika mycket input för att ge mycket tillbaka.

Ekrothen
19 inlägg

GoranC :

https://www.sport-mueller.de/sportarten/ski-alpin/ski/rtm-81-e-ipt-wr-xl-12-0-tcx-d-effi-116171-503-0.html
Den modellen har jag åkt på, sonen har ett par, lite ”bredare” spann i användningen och behöver inte lika mycket input för att ge mycket tillbaka.

Jag kikade på denna länk igår och blev riktigt taggad då det kändes att du hade visat mig det jag har letat efter! Väntade med beställning och idag när jag skulle fixa det hela så verkar de inte finnas kvar.... Så jädra typiskt efter två veckors letande tongue

GoranC
589 inlägg

Ekrothen :

GoranC :

https://www.sport-mueller.de/sportarten/ski-alpin/ski/rtm-81-e-ipt-wr-xl-12-0-tcx-d-effi-116171-503-0.html

Jag kikade på denna länk igår och blev riktigt taggad då det kändes att du hade visat mig det jag har letat efter! Väntade med beställning och idag när jag skulle fixa det hela så verkar de inte finnas kvar.... Så jädra typiskt efter två veckors letande tongue

Sportringen Outlet i Charlottenberg och Töcksfors har 177cm Völkl RTM81e 16/17 års modell ( 4000kr har jag för mig dom kostar där. Ring och kolla med dom om dom kan skicka via bussgods om du inte kan ta dig dit. Tel till Charlottenberg 0571-21050, kolla om Linus är där, han är butikschef.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook