Köpa skidor, hjälp! Dam

michaelaed
4 inlägg
michaelaed 4 inlägg 3 veckor sedan

Har problem att välja skidor. Kört på mina gamla billiga (!) skidor från 2012 (Elan black pearla) och behöver en rejäl uppdatering.

Jag har åkt skidor hela livet men bara med pistskidor och har i år börjat älska offpist rätt ordentligt. Dessvärre bor vi i Sverige så inser att det inte är lönt att köpa ett par offpist-skidor då jag åker till alperna 1gg per år.

Hursomhelst, jag vill ha ett par lättåkta skidor i pisten och jag har haft ett par lättviktsskidor och vill inte att det ska bli för stor skillnad mot mina gamla.

Jag är inne på Black Crown Capris 90mm Birdie men funderar även på längden jag borde ha. Är 167 och väger 64kg

Har ni tips på andra skidor eller vad jag bör tänka på?

Svar

NiclasPicklas
6 inlägg
NiclasPicklas 6 inlägg 1 vecka sedan

Min fru har precis köpt ett på black crows captis birdie och efter en veckas skidåkning så är hon väldigt nöjd med dom. Hon är 169 cm, väger 62-65 kg och kör på 164,2 cm varianten. Hon gick från ett par K2 luv "någonting" med knappt 70 mm midja och radie 12 m till dessa skidor men det dröjde inte många åk tills hon carvade lika fint som med dom gamla skidorna.

michaelaed
4 inlägg
michaelaed 4 inlägg 1 vecka sedan

Tack för svar! Vad tyckte hon om sina gamla skidor? Varit inne på K2 också närmare bestämt FULLUV IT 95 TI
K2

Men det låter lovande med birdie, hon låter som jag i längd/vikt så bra att veta smile

NiclasPicklas
6 inlägg
NiclasPicklas 6 inlägg 1 vecka sedan

K2 skidorna hon hade var bortåt 10 år gamla så det går inte att jämföra med de du tittar på.

pd
180 inlägg
pd 180 inlägg 1 vecka sedan

K2 Fulluvit 95 verkar trevliga om du vill blanda i och utanför pist. Frun har spenderat drygt en vecka på dem nu och de tycks fungera bra överallt utom på is. Lite sämre bett är priset man betalar för en halvmeter rocker framtill och några decimeter baktill. Fast när det är vertikal hockeyrink brukar vi ändå hålla oss borta.

fredw
78 inlägg
fredw 78 inlägg 1 vecka sedan

Min fru har älskat sina Völkl Kenja och har verkligen utvecklats tekniskt på dem. Hon är iofs litet större än du (176 cm/75 kg) men hon hade inte alls din långa skiderfarenhet när hon fick dem. Hon har ändå aldrig beskrivit dem som svåråkta på något sätt. De har 90 mm midja.

Om du vill ha märkbart bättre djupsnö- egenskaper utan att offra särskilt mycket pistegenskap så kan du utan tvekan gå ännu bredare. Det finns idag lättåkta skidor runt 95-100 mm midja. Har dock ingen erfarenhet av damskidor i den sektorn.

erik832995
169 inlägg
erik832995 169 inlägg 1 vecka sedan

Längd på frugans kenja ? Är ute efter ngt liknande till dottern ( 73kg) , hon provade kenja i 177 och gillade dom . Men jag funderar på ngt bredare , rustler 9 , enforcer 93 , mothertree 95 alla i ca. 180 längd .
ngn. som har provat dessa i som jämförelse med kenja/varann ?

erik832995 Citera
fredw
78 inlägg
fredw 78 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad fredw (1 vecka sedan)

erik832995 :

Längd på frugans kenja ? Är ute efter ngt liknande till dottern ( 73kg) , hon provade kenja i 177 och gillade dom . Men jag funderar på ngt bredare , rustler 9 , enforcer 93 , mothertree 95 alla i ca. 180 längd .
ngn. som har provat dessa i som jämförelse med kenja/varann ?

Hon har 170 cm Kenja men det är en tidigare modell utan rocker. Antar att man kan gå litet längre på nyare modeller. Är din dotter nöjd så go for it.

Jag funderar dock också på att föreslå min fru litet bredare när det blir dags att byta. Typ Blizzard Black Pearl, Nordica Santa Ana. Å andra sidan är hon så jäkla nöjd att det nog blir Kenja igen.

erik832995
169 inlägg
erik832995 169 inlägg 2 dagar sedan

Fel av mig , kendo var det hon provade . Imorrn blir det provning av lite olika ,90 -95 mm breda . Kendo som hon provade var 88 mm -19/20 årsm. 18-19 är 90 mm vet ej skillnader/likheter förövrigt . Vill gärna veta det då ingen av dessa finns för test så vitt jag vet .???

erik832995 Citera
fredw
78 inlägg
fredw 78 inlägg 1 dag sedan

erik832995 :

Fel av mig , kendo var det hon provade . Imorrn blir det provning av lite olika ,90 -95 mm breda . Kendo som hon provade var 88 mm -19/20 årsm. 18-19 är 90 mm vet ej skillnader/likheter förövrigt . Vill gärna veta det då ingen av dessa finns för test så vitt jag vet .???

Gisar att det är liten skillnad. Gillade hon känslan på Kendo bättre än andra skidor hon nu testar så lär den vara ungefär samma för kenja oavsett årsmodell. Eller varför inte Kendo.

erik832995
169 inlägg
erik832995 169 inlägg 14 timmar sedan

Var i sälen idag ,hon provade enforcer 93 och extrem fusion 95 ( som har samma shape och rocker som Santa ana /mothertree ) . Det blev enforcer , ingen tvekan för henne . Provade att flytta bak bindningen en cm på fusionen , då kändes den bättre för henne , blev dock tvåa i jmf med nordican . Blev köp , finns på kaisers och conceptstore .

erik832995 Citera
fredw
78 inlägg
fredw 78 inlägg 13 timmar sedan

erik832995 :

Var i sälen idag ,hon provade enforcer 93 och extrem fusion 95 ( som har samma shape och rocker som Santa ana /mothertree ) . Det blev enforcer , ingen tvekan för henne . Provade att flytta bak bindningen en cm på fusionen , då kändes den bättre för henne , blev dock tvåa i jmf med nordican . Blev köp , finns på kaisers och conceptstore .

Ok mkt intressant. Be henne gärna beskriva hur dessa skidor upplevdes jämf med Kendo.

KaitsuH
Online 551 inlägg
KaitsuH 551 inlägg 13 timmar sedan

Frun åker nu med Armada TST 165, mycket nöjd, men dom börjar vara slut redan.. Hon har testat också Blackcrows några freebirds, Elan Ripsticks, Völks nya skidor etc. Alla de har varit jätte goda.

Men för nästa året? Vet inte.

KaitsuH Citera
michaelaed
4 inlägg
michaelaed 4 inlägg 12 timmar sedan

Just nu lutar det åt ett par Armada. Ska testa ett par under morgondagen!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook