När hänga kanter?

perka99
19 inlägg
perka99 19 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad perka99 (2 mån sedan)

Hur märker man när man behöver hänga kanterna på en skida? Åker ca 20-30 dagar om året, både pist och offpiste. Har en skida med ca 100mm midja
Jag brukar slipa sidokanten själv ett par ggr per säsong

Svar

bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 2 mån sedan

Efter planslipning.

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 2 mån sedan

bootfitta :

Efter planslipning.

plus ett på det!!

/C

perka99
19 inlägg
perka99 19 inlägg 2 mån sedan

När behövs skidorna planslipas? Har använt skidorna i 3 säsonger. Har några repor i belagen men annars ser de ok ut

bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 2 mån sedan

perka99 :

När behövs skidorna planslipas? Har använt skidorna i 3 säsonger. Har några repor i belagen men annars ser de ok ut

Kan ju inte finnas mycket struktur kvar i belaget efter 3 säsonger.

Personligen så planslipar (och lägger struktur och hänger kanterna) jag de skidor jag använder för pist och allmountain hela säsongen 2 gånger per säsong. Dvs. en gång i mars för grövre struktur som går fint i blötare snö och en gång i november eller december med en finare struktur som går bra när det är kallt och snön är torr.

RWD
635 inlägg
RWD 635 inlägg 2 mån sedan

Det beror helt på hur slitna de är och det i sin tur inte bara på hur många dagar utan vad du har åkt på för underlag och hur du åker, mycket sladd på hårt underlag eller rena skär på mjukare underlag.
När du inte får tillräckligt vassa kanter med kantslip och bryne och när strukturen börjar försvinna/har försvunnit så kan det vara dax med planslip och då lägger man naturligtvis en struktur.

Sen hänger de kanterna i samband med det. Hänger du kanterna sen igen utan planslip så ökar du vinkeln eller så börjar det avverka material från belaget. Jag brukar använda ett ett diamantbryne bara för att underhålla stålkanterna efter 5-10 dagar på belagssidan. Det tar inte så mycket på kanterna jämfört med en fil men brukar räcka. Dvs du påverkar inte hängningen märkbart.

perka99 :

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook