Gopro värt det?

Lillfresarn
11 inlägg
Lillfresarn 11 inlägg 1 månad sedan

Som rubriken säger. Jag ska åka till Verbier och behöver tips om det är värt att köpa en Gopro. Har tittat väldigt mycket på Hero 7 black, men undrar om det är värt det. Hit me!

Svar

xQubeZ
67 inlägg
xQubeZ 67 inlägg 1 månad sedan

Beror väl på om du har planer på att göra något med videon/bilderna du tar med den. Är det främst för o ta bilder hade jag satsat på en riktig kamera. (Verkar typ va många som köper en gopro o sen bara tar bilder av nån anledning??)

Sen helt ärligt, iaf i min åsikt, måste du åka antingen jävligt bra eller i väldigt cool terräng för att du ska få någon rolig video. 5 min av puderåkning o 25-30 gradiga bowls är inte så intressant o titta på. 10s med några snygga svängar kan va kul o se på typ insta men mer än så blir ju rätt trist. Men vill man dela åkning med vänner o familj kan det ju va smidigt men då typ alla sociala medier sabbar kvaliten totalt betalar du mycket pengar för bildkvalite ingen annan än du lär se. Tror personligen en hero 5 black är mer värt om man inte tänker satsa ordentligt på filmskapandet o verkligen anstränga sig för o göra en bra video. Ska du dock bara lägga upp lite klipp på insta tycker inte jag det är värt.

Krall
12 inlägg
Krall 12 inlägg 1 månad sedan

Köpte en hero7 black inför säsongen och är tvärnöjd, men som ovanstående säger så om du ska ta bilder så satsa på en riktig kamera. Jag var lite tveksam till hypersmooth funktionen, men vart positivt överraskad! fick till ett par rejält schysta frekvenser tack vare den.

Beror ju helt på hur mycket du tror du kommer använda den?

Lillfresarn
11 inlägg
Lillfresarn 11 inlägg 1 månad sedan

Ja, jag köper bådas argument. Jag har alltid velat ha en gopro sen jag var liten för att kunna filma saker. Jag cyklar en heldel utför på somrarna och tänker att den kommer användas mest där. Har ni tips på hur man kan filma skidåkning för att få det att se fett ut?

Krall
12 inlägg
Krall 12 inlägg 1 månad sedan

Lillfresarn :

Ja, jag köper bådas argument. Jag har alltid velat ha en gopro sen jag var liten för att kunna filma saker. Jag cyklar en heldel utför på somrarna och tänker att den kommer användas mest där. Har ni tips på hur man kan filma skidåkning för att få det att se fett ut?

Samma här, använder inte bara min för skidåkning. På somrarna filmar jag mycket Motorcykel köra!

Jag kör på ett cehstmount samt att min hjälm har ett avtagbart fäste, skulle säga att båda vinklarna är feta! Hjälm fästet var grymt när vi körde djup puder, "chestmount" snöade lätt igen när det vart för djupt men i pist vart det riktigt ballt med att man fick med både skidor och stavar i bild.

xQubeZ
67 inlägg
xQubeZ 67 inlägg 1 månad sedan

Lillfresarn :

Subjektet, ljus och förhållande påverkar ju hur bra det ser ut. Har det inte snöat på två veckor, är molningt och du åker ner för en blå pist lär det inte se nice ut. Kör du dock en brant linje med stora berg och sol i bakgrunden efter ett dump lär det ju se jävligt mycket bättre ut. Monteringen av gopro’n tror jag du får testa dig fram då jag misstänker att din åkstil kommer påverka hur det blir bäst bild för just dig. Sen variation är viktigt imo, samma perspektiv hela tiden blir tråkigt, variera placering och vinkel för att göra det mer intressant.

AndersWingqvist
Online 93 inlägg
AndersWingqvist 93 inlägg 1 månad sedan

Före jag började som redaktör här på Freeride i feb 2017 hade jag filmat nada. Nu blir det lite mer av den varan... Måste säga att jag är impad av vad de små actionkamerorna från GoPro får till soliga dagar med ljus och hur enkla de är att använda.

7:ans bildstabilisering är ett enormt lyft, åker du puder och det inte är extremt slagigt så behövs knappast gimbal om du inte ska ha det till proffsbruk.

Vad gäller montering, skulle jag nog säga att du kommer långt på en klassisk montering uppe på hjälmen, dubbelhäftande tejp som är avsedd för ändamålet duger fint. Brukar följa med när man köper monteringskit, finns ju några olika leverantörer där och så klart original tillbehören.

Det är fortsatt en liten, slimmad kamera och därför, som nänmts, kan man inte riktigt ställa samma krav när det är dåligt ljus.

frankbolsoy
25 inlägg
frankbolsoy 25 inlägg 1 månad sedan

Testa att njuta 100% av åkningen istället för att fokusera på hur det ser ut på skärmen efteråt samtidigt som du åker. Blir sjukt mycket roligare åkning om man bara kör för det är kul att åka.
Du kommer förmodligen aldrig komma i närheten av att få till det lika bra som när proffsen åker/filmar, så du kan lite gärna skrota amatörfilmandet och kolla på proffsfilmarnas videor.
Blir ganska mycket tid och energin till att åka istället för allt filmande/redigerande/klurande hur det ser bäst ut.

AndersWingqvist
Online 93 inlägg

@frankbolsoy Du har en bra poäng där så klart! MEN: om man väljer GoPro, smackar på den på hjälmen, bara filmar fina åk i puder/nypistat och i soligt väder och använder 1080 HD, superview och 60 fps, och använder röststyrningen på kameran. Då är det faktiskt inte mycket jobb för att få rätt jäkla episka klipp. När man kollar på datorn så är det ju som att vara där och åka igen liksom.... Sen kan man krångla till allting på 3000 olika sätt... men tja, ovan är väl en variant för att uppleva åken igen på hemmaplan och visa nära och kära.

frankbolsoy
25 inlägg
frankbolsoy 25 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad frankbolsoy (1 månad sedan)

I teorin håller jag med dig @AndersWingqvist att det är bara att ha den på hjälmen.
Problemet blir ju om du ser följande scenario(eller kanske inte problem direkt, men för mig blir det irriterande)
Med telefon och kamera:
Ute och går en topptur, solen skiner och pudret väntar. Man tar en 5 min andningspaus och vips står man och pillar på telefonen. Påvägen upp så tar man en fika och tänker att nu ska jag njuta av utsikten. Ska bara ta en bild först, blev inte helt bra måste fixa till skidorna osv, 10 min går och du får i dig din fika med telefonen i handen som man fastnade i. Fika klar och man går sen vidare till åket. Kör ner i massa puder och vid varje liten sväng eller nåt som kan bli snyggt ska det tas en bild eller filmen ska va på så man får med stänket eller vad det nu än är.
Utan telefon och kamera:
Går upp, tittar runt på allt som finns att se på. Fikan spenderas med att filosofera och njuta av det man ser och äter. Man kommer upp och åket ska börja. Då kör man ner och man får ett flow för man behöver inte stanna eller fundera på om det blev snyggt på filmen utan man bara kör.

Min erfarenhet är att dom gånger jag lämnat allt hemma så har jag sparat allt i minnesbanken och jag länge efter kan tänka på det åket och bara va massvis med gånger mer nöjd över åket och hela upplevelsen. 100% närvarande och i stunden istället för att uppleva det genom kameralinsen.
Alla borde testa.
Medans filmåket kollar man på och om du kollar rakt av så har du oftast en väldigt långtråkig film. Dom flesta har ändå x antal gigabyte med filmer och bilder som dom i princip aldrig kommer att titta på.

AndersWingqvist
Online 93 inlägg

@frankbolsoy Absolut, det är på många sätt bättre att leva i nuet även som skidåkare. Sen kan man ju använda sakerna med måttfullhet när man väl tar ut dem också, kanske filma ett åk, eller två som man vet blir bra, och ända få den där carpe diem-feelingen smile

MNordlund
8 inlägg
MNordlund 8 inlägg 1 månad sedan

Hej! Själv har jag en hero 5 black, supernöjd! Har själv med den så ofta jag kan. De mest positiva tycker jag själv är att med en vanlig kamera blir det lätt att man inte tar med den eftersom den blir så stor och otymplig, medan en GoPro kan du bara lägga i en strumpa och rakt i jackfickan (strumpan pga man vill ju inte repa den). Sen självklart får man bättre bilder å filmer med en vanlig kamera, men tycker man kan få sjukt mycke ut av gopro om man som jag mest vill samla minnen, visa vänner å familj, redigera lite roliga filmer å ta relativt bra bilder att spara!
Sen älskar ja att ha med den när jag reser, till exempel hade jag den runt halsen i ett band när ja reste i Indien och stoppade bara in den i tröjan, samma under stora event! Slippa oroa sig lika mycket att den blir stulen eller försvinner!
Sen ett tips är att köp inte gopros egna tillbehör...sjukt dyra och onödiga (enligt mig), man kan hitta lika bra lösningar fast billigare. Själv köpte jag en selfiepinne från Clas Ohlsson för 150kr med samma fäste som gopro, funka skitbra!
Hoppas detta kanske va till nån hjälp smile

edelovekillerr
169 inlägg
edelovekillerr 169 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad edelovekillerr (1 månad sedan)

Lillfresarn :

Använd inte bara GoPron som en hjälmkamera. Jag kör min på en gimbal och kör followcams. 7an har så bra stabilisator att det räcker att hålla den på en stel pinne och åka bredvid någon så får du ändå sjukt smooth footage.

Jag håller med första kommentaren om att hjälmkameramaterial blir tröttsamt om det inte är maffiga grejer.
Jag använder den uteslutande som hjälmkamera vid små partiet vid isklättring på turer, när man är uppe på extrema ställen som ridgar här i Chamonix och vid extremt brant åkning.

Tottek
196 inlägg
Tottek 196 inlägg 1 månad sedan

Lillfresarn :

Chestmount är allt jag säger, allt annat blir skit tråkigt o kolla på smile
O sen kör som att den inte finns så blir det också lite bättre big_smile

edelovekillerr
169 inlägg
edelovekillerr 169 inlägg 1 månad sedan

Tottek :

Lillfresarn :

Big no på chestmount!

Hur menar du att det är roligare att kolla på en hjälm?

Samma field of view(obviously), men chest ser ut som en dvärg med dålig balans som konstant sitter i baksätet.

Tottek
196 inlägg
Tottek 196 inlägg 1 månad sedan

edelovekillerr :

Tottek :

Lillfresarn :

Big no på chestmount!

Samma field of view(obviously), men chest ser ut som en dvärg med dålig balans som konstant sitter i baksätet.

Nej när den sitter på hjälmen så går allt låmgsamare, rätt intetsägande när händer och skidor inte är med i matchen, har du Chestmount så blir det mycket mer action det går fortare och du blir mitt i allt som händer o angående dvärg i baksätet så skulle jag bara rekommendera att luta dig lite mer framåt kanske, jag vet inte 😅

edelovekillerr
169 inlägg
edelovekillerr 169 inlägg 1 månad sedan

Tottek :

edelovekillerr :

Tottek :

Big no på chestmount!

Nej när den sitter på hjälmen så går allt låmgsamare, rätt intetsägande när händer och skidor inte är med i matchen, har du Chestmount så blir det mycket mer action det går fortare och du blir mitt i allt som händer o angående dvärg i baksätet så skulle jag bara rekommendera att luta dig lite mer framåt kanske, jag vet inte 😅

Skidor och händer är med i bilden med helmet mount.
Kolla på Jeremy Heitz eller Markus Eder, finns klipp på båda med chest respektive helmet, jag tycker att chest ser helt skevt ut och det ser ut som att man sitter i baksätet. Och dom grabbarna sitter inte i baksätet. smile
Jag vet inte hur mycket du arbetar med videomaterial eller om du bara har en GoPro och filmer men inte klipper ihop det?
Du kanske har en Edit du kan länka?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook