Icelantic Nomad 105

Oskaarr
5 inlägg
Oskaarr 5 inlägg 2 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/fd4c99ae6b477bf9bd04d15cae5d33ae.jpg

Tja!
Vad tycker alla om Icelantic Nomad 105 skidan? Är den lekfull? Funkar den bra överallt på berget? Fördelar och nackdelar? Bomba med info!

Svar

Droonten83
40 inlägg
Droonten83 40 inlägg 2 mån sedan

Åker på den skidan, bra att veta är att om man mäter så är den 110 i midja trots att den heter 105.

Har inte testat många olika skidor men älskar denna. Riktigt stabil skida som går som tåget i de flesta fören. Åker nästan uteslutande offpist/raviner/skogsåkning och denna skida klarar allt. Jag åker telemark och enda nackdelen är att de är twintip då skidorna hakar ihop baktill i tvängar ibland. Sedan kanske de är lite tunga som turskidor, inget som stör mig men jagar man gram så kanske de finns andra skidor eller så köper man lite modellen.

Carlsson80
1 inlägg
Carlsson80 1 inlägg 2 mån sedan

Tycker den är underbar.
Skidan känns lätt och lekfull som jag åker. ( svenska fjällen pist och skog)
Tappar när det blir för isigt så man vill gärna ha lite mjukt under fötterna.
För att vara en så bred skida är den riktigt lättsvängd, och inte som andra jag kört som upplevts lite tunga att kanta.
En relevant fråga är väl hur du åker och vad du är ute efter?

Oskaarr
5 inlägg
Oskaarr 5 inlägg 2 mån sedan

Carlsson80 :

Tycker den är underbar.
Skidan känns lätt och lekfull som jag åker. ( svenska fjällen pist och skog)
Tappar när det blir för isigt så man vill gärna ha lite mjukt under fötterna.
För att vara en så bred skida är den riktigt lättsvängd, och inte som andra jag kört som upplevts lite tunga att kanta.
En relevant fråga är väl hur du åker och vad du är ute efter?

Jag åker i svenska fjällen och rör mig över hela berget. så jag är ute efter en skida som är allsidig, alltså både rolig i pist, skog, som bär lite bättre i löst och som går att hoppa lite med då och då.

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 2 mån sedan

Jag köpte Lite-modellen av Nomad i 191. Har inte hunnit montera bindning än så inte hunnit åka, men jag är övertygad om att de är en bra allroundskida som man kan ha mkt kul på. Funderar du på 191an så bör du vara införstådd med att den är ca 5-6 mm bredare över hela skidan än och betydligt tyngre än vad Icelantic säger på sin hemsida. Detta gäller dock Lite modellen

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook