Flyga med bra flyg och ta med skidbag

foil
3 inlägg
foil 3 inlägg 1 vecka sedan

Någon som åkt med bra flyg nyligt och vet hur det fungerar? står att lavinryggsäck räknas som ett 23kg incheckat bagage? Står även att golfbag som väger under 23kg räknas som vanligt bagage, men tar man med skidor ska man köpa till "specialbagage". Tänker att det borde vara som SAS att man kan flyga gratis med skidväska om det väger under 23kg?!

Svar

dvraptor
18 inlägg
dvraptor 18 inlägg 1 vecka sedan

Vilket bolag är det som har dom reglerna?

Med en Lufthansa economy biljett ingår 23kg väska + skidfodral (max 23kg spelar ingen roll hur många par skidor) + pjäxbag, kostar inget extra bara man anmäler i förväg.

Flög nyligen Luleå-Milano med Lufthansa. Köper du biljetterna direkt av dom så gäller deras bagageregler även för inrikessträckorna som trafikeras av SAS.

fredw
76 inlägg
fredw 76 inlägg 1 vecka sedan

dvraptor :

Vilket bolag är det som har dom reglerna?

Med en Lufthansa economy biljett ingår 23kg väska + skidfodral (max 23kg spelar ingen roll hur många par skidor) + pjäxbag, kostar inget extra bara man anmäler i förväg.

Flög nyligen Luleå-Milano med Lufthansa. Köper du biljetterna direkt av dom så gäller deras bagageregler även för inrikessträckorna som trafikeras av SAS.

Obs verkar dock ej gälla Lufthansas allra billigaste biljett, Economy Class Light fare.

pege
376 inlägg
pege 376 inlägg 1 vecka sedan

Kolla denna tråd.

https://www.freeride.se/forum/thread.ph … 4#r1142640

Förövrigt så har SAS infört att du måste förboka ditt specialbagage, gör du detta ingår ANTINGEN 1x skidbag + 1x pjäxbag eller 1x bagage á 23 kg.

Om jag får tillägga på "dvraptor" så stämmer det inte att du får packa hur många skidor du vill i ditt skidfodral, om man ska se till reglerna. Väljer du att göra det är det upp till personalen hur de ser på saken!

Yessir Citera
pege
376 inlägg
pege 376 inlägg 1 vecka sedan

pege :

Kolla denna tråd.

https://www.freeride.se/forum/thread.ph … 4#r1142640

Förövrigt så har SAS infört att du måste förboka ditt specialbagage, gör du detta ingår ANTINGEN 1x skidbag + 1x pjäxbag eller 1x bagage á 23 kg.

Om jag får tillägga på "dvraptor" så stämmer det inte att du får packa hur många skidor du vill i ditt skidfodral, om man ska se till reglerna. Väljer du att göra det är det upp till personalen hur de ser på saken!

Citerar mig själv, läste inte att det var BRA du skulle flyga med, har tyvärr inte koll på dem.

Yessir Citera
Jacob-Gustafsson
2 inlägg
Jacob-Gustafsson 2 inlägg 1 vecka sedan

Om du flyger med BRA och ska ha med lavinryggsäck så måste du fylla i ett formulär på deras hemsida 48h innan flygningen oavsett om du har den som handbagage eller incheckat. Flyger du med charter med BRA så är det 5 dagar innan. https://www.flygbra.se/info/allt-om-res … ialbagage/

Kan rekommendera att flyga med lavinryggsäcken som handbagage då du kan förklara för ovetande säkerhetspersonal att du får ta med gaspatronen och handtag (med krut) på planet.

Mrado
17 inlägg
Mrado 17 inlägg 1 vecka sedan

Patronen får man väl aldrig ta i handbagage enligt mina erfarenheter? Brukar alltid bara köra Lavinryggsäcken i skidväskan utan att det blir bekymmer... men iofs är det nu första gången jag ska flyga med skidutrustning med BRA flyg

Mrado
17 inlägg
Mrado 17 inlägg 1 vecka sedan

Patronen får man väl aldrig ta i handbagage enligt mina erfarenheter? Brukar alltid bara köra Lavinryggsäcken i skidväskan utan att det blir bekymmer... men iofs är det nu första gången jag ska flyga med skidutrustning med BRA flyg

Jacob-Gustafsson
2 inlägg
Jacob-Gustafsson 2 inlägg 1 vecka sedan

Jag har flugit med lavinryggsäcken fler gånger i handbagaget. Bara patronen är urskruvad och ligger i lavinryggan så är det inga problem. Ta med IATAs informationsblad om lavinryggsäckar och om det behövs godkännande från flygbolaget, så glider du hyfsat enkelt genom säkerhetskontrollen. Om man har den incheckad så finns risken att flygplatsen beslagtar patronen om det inte vet att den är godkänd enligt IATA.

HannaDE
31 inlägg
HannaDE 31 inlägg 1 vecka sedan

Skidväskan tar du med gratis om du inte har fler väskor att checka in precis som på sas. Dubbelkolla bara så du har incheckat bagage inkluderat i biljetten du köper.

termons
Online 336 inlägg
termons 336 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad termons (1 vecka sedan)

Alltid inchekat nuförtiden.Vill minimera stressen på flygplatsen. Orkar inte skola säkerhetspersonalen mera. Varit nära att missa flyget ett par gånger och en gång tog de patronen då jag haft den som handbagage. Alltid alla dokument med samt lov från flygbolaget.

olddjara
35 inlägg
olddjara 35 inlägg 6 dagar sedan

Mrado :

jag tar alltid patron i själva väskan men urskruvad och lagd i originalkartong med tillhörande IATA-dokument som ger stöd till att man får flyga med den incheckad el som handbagage.

olddjara
35 inlägg
olddjara 35 inlägg 6 dagar sedan

foil :

Någon som åkt med bra flyg nyligt och vet hur det fungerar? står att lavinryggsäck räknas som ett 23kg incheckat bagage? Står även att golfbag som väger under 23kg räknas som vanligt bagage, men tar man med skidor ska man köpa till "specialbagage". Tänker att det borde vara som SAS att man kan flyga gratis med skidväska om det väger under 23kg?!

Flög med BRA tur retur Östersund runt jul. På Bromma påstod de att pjäxor inte ens ingick i ett tillagt specialbagage skidkolli vilket det ju gör på i princip alla bolag i världen. Dvs 1 skidkolli = 1 skidväska + 1 pjäxbag. De gav med sig när jag tjafsade dock.

Uppe i Östersund var det dock inga problem på vägen hem de skakade bara på huvudet åt 08:orna smile.

havreboll
1046 inlägg
havreboll 1046 inlägg 6 dagar sedan

Olika flygbolag har olika regler, bäst är alltid att ringa och fråga hur just det flygbolag man tänker flyga med vill ha det. Vissa flygbolag kräver även att man i förväg registrerar att man tar med visst gods ombord.

De vanligaste önskemålen från flygbolagen är i min erfarenhet:

1. Ryggsäck som handbagage med patronen iskruvad men utlösningshandtaget inaktiverat
2. Ryggsäck som handbagage med patronen urskruvad och utlösningshandtaget inaktiverat

Dessa två alternativ har jag* blivit rekommenderad när jag flugit med:

- British Airways
- Lufthansa
- Japan Airlines
- KLM
- Finnair
- SAS

*inte alltid jag som haft ryggsäcken utan ibland medpassagerare.

Skälet till att flygbolagen normalt inte vill ha exempelvis lavinryggsäckar i lastutrymmet är för att ifall en brand eller liknande inträffar i lastutrymmet så är det inte alltid detta märks förrän det farliga godset exploderar eller påskyndar brandutvecklingen. Därför vill flygbolagen ha detta gods i kabinen i största möjliga utsträckning så att man har kontroll över det om brand uppstår.

Sen att vissa här slänger in ryggsäcken i det incheckade bagaget ändå förstår jag inte riktigt. Denna last röntgas också och risken är bara större att man blir av med patronen då man själv inte kan vara där och förklara reglerna samt visa upp dokumenten från IATA.

termons
Online 336 inlägg
termons 336 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad termons (6 dagar sedan)

havreboll :

Olika flygbolag har olika regler, bäst är alltid att ringa och fråga hur just det flygbolag man tänker flyga med vill ha det. Vissa flygbolag kräver även att man i förväg registrerar att man tar med visst gods ombord.

De vanligaste önskemålen från flygbolagen är i min erfarenhet:

1. Ryggsäck som handbagage med patronen iskruvad men utlösningshandtaget inaktiverat
2. Ryggsäck som handbagage med patronen urskruvad och utlösningshandtaget inaktiverat

Dessa två alternativ har jag* blivit rekommenderad när jag flugit med:

- British Airways
- Lufthansa
- Japan Airlines
- KLM
- Finnair
- SAS

*inte alltid jag som haft ryggsäcken utan ibland medpassagerare.

Skälet till att flygbolagen normalt inte vill ha exempelvis lavinryggsäckar i lastutrymmet är för att ifall en brand eller liknande inträffar i lastutrymmet så är det inte alltid detta märks förrän det farliga godset exploderar eller påskyndar brandutvecklingen. Därför vill flygbolagen ha detta gods i kabinen i största möjliga utsträckning så att man har kontroll över det om brand uppstår.

Sen att vissa här slänger in ryggsäcken i det incheckade bagaget ändå förstår jag inte riktigt. Denna last röntgas också och risken är bara större att man blir av med patronen då man själv inte kan vara där och förklara reglerna samt visa upp dokumenten från IATA.

Har varit på flygfält där säkerhetspersonalen inte bryr sig det minsta om vilket bolag du flyger med eller hur du har packat grejorna. Säkerhetspersonalen kan ju inte heller veta vad de olika flygbolagen har för rekomendationer. I Kiev fick jag efter 1.5 timmars förhör av ett antal förmän i källaren lägga patronen i det inchekade baggaget. I Paris tog de patronen utan någon som hels vilja att diskutera eller se på dokumenten.

Har alltid fungerat bra inchekat med dokumenten lindade runt patronen.

Mrado
17 inlägg
Mrado 17 inlägg 4 dagar sedan

Flög igår Umeå-Göteborg, där stoppade jag lavinväskan i skidbagen och checkade in hela skiten. Inga problem, fastän jag inte fyllt i något formulär i förväg.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook