Tips till ny i Alperna

Per-AndersSolar
1 inlägg
Per-AndersSolar 1 inlägg 2 mån sedan

Jag tänkte försöka komma ner till alperna runt slutet av v12 för en weekend. Jag har aldrig varit där och undrar om det är någon som har något tips på hur man gör det billigt, praktiskt och smidigt? Boka allt via förmedling, ordna allt själv, vilka sajter eller förmedlingar är att rekommendera, etc..? Tack på förhand!

Svar

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 2 mån sedan

Kombon smidigt och billigt är oftast svår, men håll koll på sista minuten priser hos någon researrangör isåfall.

Annars kommer man ju ganska långt genom att kolla lågpriskalendrar på olika flygsidor, google Maps för att leta reda på lokaltrafiken från flygplats till skidort, och Airbnb för boende väl på plats.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 2 mån sedan

Ska du bara vara där en weekend så skulle jag rekommendera att sikta på någon ort som inte har så lång transfertid (antar att du tänkt flyga?). En dryg timme jämfört med typ tre kan göra rätt stor skillnad.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
fredw
85 inlägg
fredw 85 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad fredw (2 mån sedan)

Per-AndersSolar :

Jag tänkte försöka komma ner till alperna runt slutet av v12 för en weekend. Jag har aldrig varit där och undrar om det är någon som har något tips på hur man gör det billigt, praktiskt och smidigt? Boka allt via förmedling, ordna allt själv, vilka sajter eller förmedlingar är att rekommendera, etc..? Tack på förhand!

För en weekend så är hyrbil billigt. Köp lågprisflyg (t ex Ryanair) till lämplig ort (t ex Bergamo), boka hyrbil i förväg (t ex via holidayautos.com) och boka boende själv ( t ex Booking.com.)

Jag tycker kanske att även tre timmars transfer är OK, särskilt med hyrbil, men nånstans där går väl en övre gräns för en weekend. Du vill ju åka skidor hela sista dagen.
Oroa dig inte för körningen. Alpvägar är i princip snöfria så här års.
Flyglösningen beror litet på om du ska ha med egna skidor eller hyra lokalt. Det kan bli dyrt (per skid-dag) att ta med skidor för en weekend.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook