Erfarenheter Atris vs. Atris Birdie?

swemartin
6 inlägg
swemartin 6 inlägg 1 månad sedan

Jag är en hyfsad åkare som primärt gillar hårt skärande högfartssvängar i pist när det inte bjuds fluff, och jag trivs mycket bra på mina Project100W, som dock nu gör sin sista säsong.

Jag är ganska lätt och har inga monsterben, och har jag uppskattar ofta tjejmodellen av skidor bättre eftersom de med min kraft-input upplevs mer livliga och åkglada än motsvarande herr-/unisexmodell, ex-vis Extrem Project100W vs Project och Nordica Santa Ana vs Enforcer.
-Jag får mer "kick" i tjejmodellen, uppskattar den lättare skidan, och för mina 63 kg har jag inte upplevt att jag offrar vridstyvhet eller skär. =WinWin.

Jag tänker nu gå upp lite i bredd och sätta dit rambindningar. Vill testa Black Crows, och valet står mellan Atris eller Atris Birdie i längd 178 som ju inte har metallen i sig.
-Är det någon som har erfarenhet av båda modellerna, och kan bekräfta (eller dementera) om mina erfarenheter enligt ovan kan stämma även för Atris/Birdie?

SweMartin Citera

Svar

Marboh
48 inlägg
Marboh 48 inlägg 1 månad sedan

Det är väl vara längderna som skiljer? Iaf från nästa år om jag inte minns fel från skidtester här på freeride.

dallan
Online 550 inlägg
dallan 550 inlägg 1 månad sedan

Är ingen metall i Atris så i valet mellan den och birdie är designmässigt.

Jonny_hardcore
180 inlägg
Jonny_hardcore 180 inlägg 1 månad sedan

Det är ingen metall i Atris. Så vitt jag vet är det ingen större skillnad på Birdie och vanliga Atris förutom de kortare längderna och grafiken.

swemartin
6 inlägg
swemartin 6 inlägg 1 månad sedan

Tack för input!
OK, jag ser nu att min fråga kan misstolkas.
Jag vet att varken Atris eller Birdie har metall i sig, och det är väl mest det min frågeställning handlar om, -om mitt resonemang stämmer även på en skida som Atris, som inte har stödet av metall?.
Båda finns tillgängliga i min önskade längd 178, men träkärnorna skiljer sig en del, där Birdie är lättare.
-Frågan är om avsaknaden av metall riskerar göra Birdie för vek (vilket i mitt fall inte varit case:t för t.ex Project)?

SweMartin Citera
dallan
Online 550 inlägg
dallan 550 inlägg 1 månad sedan

Mm tycker Atris låter lämpligare för dig med tanke på referensskidan.

yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 1 månad sedan

Det finns en intervju med Julien och Camille från Black Crows på Blisterreview.com. Där säger Julien att det är skillnad på Atris och Atris birdie. Birdie är liiiite, liiiite mjukare.

Halvsmurfen
Online 161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 1 månad sedan

Kan bara notera att min 15åring har Atris 178 och väger lika mycket som dig. Det funkar alldeles utmärkt men han får jobba lite för att böja den. Och andra sidan brukar han påstå att han har "legs of steel".

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook