Blizzard Rustler 9 eller Salomon QST 92

Mjodas
5 inlägg
Mjodas 5 inlägg 1 vecka sedan

Tjena, står och väger mellan ett par rustler 9 och qst 92. Jag letar efter ett par lekfulla skidor som går bra i pisten men som kan dra utanför lite då och då. Åker i svenska fjällen(resort). Jag väger 85kg och är 188 cm, åkt mycket men hamnar nog i kategorin medelgod åkare.

Vad tycker ni om dessa skidor och vad tror ni passar bäst för mig? Om ni prövat båda får ni gärna jämföra dom lite.

Svar

TommyBorg
10 inlägg
TommyBorg 10 inlägg 1 vecka sedan

Svar på det här blir intressant för mig också. Jag är sugen på salomon qst 106 eller Rustler 10 alternativt 11

Wangler
56 inlägg
Wangler 56 inlägg 1 vecka sedan

Jag kan inte uttala mig om Rustler men jag körde 5 dagar på 92 😊
Trevlig lättåkt skida för pist.
Jag bytte den dock efter 5 dagar till en 99 då jag bara kan/vill ha en skida som ska passa både i och utanför och 99 kändes lite bättre utanför.
Men i pist gillade jag 92.
Funkar i hårt och mjukt och uppkört.
Enda tipset jag har att ta en längre än du tror.
Det fladdrar lite i toppen på den när det går fort men det störde inte åkningen utan det störde mest mitt huvud .

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad wayney (1 vecka sedan)

Kan även rekommendera Blizzard Brahma - provåkte förra helgen, riktigt fina skidor. Kändes bra i pist + uppkörd pist på e.m. Många som hyllar denna skida och den ska väl funka helt ok utanför pist dessutom.

Kommer bli ett köp för min del framöver.

Mjodas
5 inlägg

Wangler :

Jag kan inte uttala mig om Rustler men jag körde 5 dagar på 92 😊
Trevlig lättåkt skida för pist.
Jag bytte den dock efter 5 dagar till en 99 då jag bara kan/vill ha en skida som ska passa både i och utanför och 99 kändes lite bättre utanför.
Men i pist gillade jag 92.
Funkar i hårt och mjukt och uppkört.
Enda tipset jag har att ta en längre än du tror.
Det fladdrar lite i toppen på den när det går fort men det störde inte åkningen utan det störde mest mitt huvud .

Tack, ja jag siktar på 185 cm.

Mjodas
5 inlägg

wayney :

Kan även rekommendera Blizzard Brahma - provåkte förra helgen, riktigt fina skidor. Kändes bra i pist + uppkörd pist på e.m. Många som hyllar denna skida och den ska väl funka helt ok utanför pist dessutom.

Snyggt, jag blev lite avskrämd då jag hörde att den var väldigt krävande. Är det något du känner igen? Inser nu att det kanske är kul med en skida som utmanar och utvecklar!

wayney
Online 128 inlägg
wayney 128 inlägg 1 vecka sedan

Mjodas :

wayney :

Snyggt, jag blev lite avskrämd då jag hörde att den var väldigt krävande. Är det något du känner igen? Inser nu att det kanske är kul med en skida som utmanar och utvecklar!

Det tyckte jag inte att den var. Jag är 177 cm och väger 71 kg, har hyfsad teknik men är ju inget proffs. Testade Brahma 180 cm och tyckte den var väldigt lättåkt, skönaste skidan jag åkt. Testade även RTM 84 177 cm, den var också väldigt fin men gillade Brahma mer.

Mangan81
8 inlägg
Mangan81 8 inlägg 1 vecka sedan

Hej!
Jag har gjort ca 15dagar på mina Rustler 9. Jag uppskattar den och upplever att det runda flexmönstret med ganska mjuk tip och tail gör den rolig och förlåtande. Även övrig design i tip och tail hjälper till.Bra svängvariation men självklart ingen pistracer. Klarar uppkört mycket bra och är riktigt lättåkta i skogen. Har själv inte jättestor erfarenhet av andra skidor men denna passar mig bra. Jag är 170cm och ca 75kg med starka ben och är nog typ early avanced. I riktigt hårt skulle självklart skidan kunna vara bättre men det offrar jag gärna för övriga egenskaper.
MVH Magnus

Mjodas
5 inlägg
Mjodas 5 inlägg 6 dagar sedan

Mangan81 :

Hej!
Jag har gjort ca 15dagar på mina Rustler 9. Jag uppskattar den och upplever att det runda flexmönstret med ganska mjuk tip och tail gör den rolig och förlåtande. Även övrig design i tip och tail hjälper till.Bra svängvariation men självklart ingen pistracer. Klarar uppkört mycket bra och är riktigt lättåkta i skogen. Har själv inte jättestor erfarenhet av andra skidor men denna passar mig bra. Jag är 170cm och ca 75kg med starka ben och är nog typ early avanced. I riktigt hårt skulle självklart skidan kunna vara bättre men det offrar jag gärna för övriga egenskaper.
MVH Magnus

Tjena, har nog bestämt mig för rustler 9! Vilken längd kör du på? Jag är kluven mellan 180 och 188. Jag väger 85kg och är 188 cm.

Fatboy
150 inlägg
Fatboy 150 inlägg 6 dagar sedan

Jag skulle köra på 188. Jag är 182 och väger 85kg och kör 188. Jag är supernöjd med mina. Dom är kvicka och roliga men ändå stabila med bra grepp när det är hårt. Hoppas du blir nöjd⛷

Mangan81
8 inlägg
Mangan81 8 inlägg 6 dagar sedan

Håller med kör på 188cm. Själv är jag 170cm och åker på 172cm. Skulle gärna fått varit någon cm till.
/Magnus

Mjodas
5 inlägg
Mjodas 5 inlägg 6 dagar sedan

Fatboy :

Jag skulle köra på 188. Jag är 182 och väger 85kg och kör 188. Jag är supernöjd med mina. Dom är kvicka och roliga men ändå stabila med bra grepp när det är hårt. Hoppas du blir nöjd⛷

Kul!

Tack, blir en order ikväll! ⛷😊

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook