Byta bindningar + köpa stighudar

astwes
5 inlägg
astwes 5 inlägg 4 mån sedan

Hej!

Jag har ett par Völkl Yumi 161 (2015) som jag sedan tidigare har en bindning anpassad för pisten på (Marker, minns ej vad den heter i övrigt). Jag är nu inne på att byta bindning till en topptursbindning eftersom skidorna är så otroligt lätta! Jag själv väger ca 53 kg utan utrustning och åker framför allt i pist, men tycker om att ta mig utanför pisten när underlaget tillåter. Skidorna mäter 125/83/102.

Dessutom letar jag efter stighudar. Jag är ganska grön på ämnet och förstår mig inte på hur fästena fungerar, det verkar som att vissa tillverkare har fästen anpassade efter skidorna? Helst av allt hade jag velat kunna använda samma hudar på mina Telemark som är något smalare i midjan men något längre skida. Hur ska jag tänka för att välja rätt utrustning? Köper gärna begagnat!

Tacksam för svar!

Svar

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 4 mån sedan

Vad har du för pjäxor? Det styr vilken bindning du kan köpa.

Hur mycket smalare är telisskidorna? Om de bara är lite smalare kan samma hudar funka.

astwes
5 inlägg

herrgard :

Vad har du för pjäxor? Det styr vilken bindning du kan köpa.

Hur mycket smalare är telisskidorna? Om de bara är lite smalare kan samma hudar funka.

Jag vet inte exakt vad de kallas, men ”vanliga” alpina pjäxor. Ingen PinTech alltså, utan jag antar att rambindning är det jag bör satsa på. Har kikat en del på Marker F10 tour.

RCC
7 inlägg
RCC 7 inlägg 4 mån sedan

Rambindningar funkar bra som början. Själv började jag med f12 turbindningar, funkar fint fint. Har nu shift bindningar. Tips om du ska köpa nya pjäxor för att tura, kolla in de pjäxor som funkar både till alpin o tech bindningar t.ex Atomic Hawx XTD Ultra eller K2 pinnacle. Sen skulle jag nog kika på lite bredade skidor med midjemått över 90mm. Allt detta går att köpa begagnat. Lycka till!

Faller hellre genom att försöka än faller för att inte ha försökt Citera
astwes
5 inlägg

RCC :

Rambindningar funkar bra som början. Själv började jag med f12 turbindningar, funkar fint fint. Har nu shift bindningar. Tips om du ska köpa nya pjäxor för att tura, kolla in de pjäxor som funkar både till alpin o tech bindningar t.ex Atomic Hawx XTD Ultra eller K2 pinnacle. Sen skulle jag nog kika på lite bredade skidor med midjemått över 90mm. Allt detta går att köpa begagnat. Lycka till!

Jo, förstår att det egentligen är bättre. Men med tajt studentbudget och begränsade skiddagar om året vill jag börja i den här änden. Bättre att köpa helt okej utrustning som jag faktisk använder än topputrustning som ligger och dammar, anser jag smile Tack ändå för tipset!

RCC
7 inlägg
RCC 7 inlägg 4 mån sedan

astwes :

RCC :

Jo, förstår att det egentligen är bättre. Men med tajt studentbudget och begränsade skiddagar om året vill jag börja i den här änden. Bättre att köpa helt okej utrustning som jag faktisk använder än topputrustning som ligger och dammar, anser jag smile Tack ändå för tipset!

Du kommer långt med kika på begagnat och grejer som funkar över hela berget. Fast man har begränsade skiddagar wink Jobba på sommaren, dryga ut din student budget och håll utkik på köp & sälj. Lycka till!

Faller hellre genom att försöka än faller för att inte ha försökt Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook