Bästa resmålet inför påsk?

Andreasba
3 inlägg
Andreasba 3 inlägg 1 månad sedan

Hej,

har en kompis som jobbar i München och vi försöker planera en lite kortare alpenresa över påsk och utgå därifrån. Planen är att flyga ner dit, hyra en bil och dra till et schysst ställe som kan leverera bra skidåkning även under påsk. Då vi endast kommer få 4 skiddagar vart tycker ni man ska dra? Är det värt att bila 3 timmar för att komma till S. Anton eller har ni några bättre idéer eller mer prisvärda ställen ni kan rekommendera?

//Andreas

Svar

olddjara
36 inlägg
olddjara 36 inlägg 1 månad sedan

Sankt anton är alltid trevligt men påsken infaller väldigt sent i år, ca 20 dagar senare än förra året så kan vara klokt ha ett parallellspår för högre berg. I mid april lär du åka lagg ok från tidig morgon till 13-14 längre håller inte snön då, för bra åkning iaf. Hade själv tankar på påsk i stanton men börjat fnula på alt av de skälen i år.

Skulle överväga pitztal, sölden el hintertux. Att ha tillgång till de extra höjdmeterna på glaciärerna kan göra all skillnad.

Gl hf

Andreasba
3 inlägg

Hej, tack för tipsen. Vi har kollat och läst lite om sölden och det lutar åt det faktiskt, brukar vara ganska snösäkert så vi får hoppas på det bästa.

//Andreas

gubbfan
694 inlägg
gubbfan 694 inlägg 1 månad sedan

Kolla Kauerntal eller Weisse
Bägge glaciärer.

gubbfan Citera
P-ierre-2
6 inlägg
P-ierre-2 6 inlägg 1 månad sedan

Kolla Haut Mauriennedalen ..högt,nästan bara nordsluttningar,därav mycket snösäkert o bra snökvalitet

KaitsuH
564 inlägg
KaitsuH 564 inlägg 1 månad sedan

Prisvärda: Hintertux och Stubaier Gletscher! Stubaier Gletscher är så nära Innsbruck, att man kan bo också mitt i staden och köra varje morgon till Gletscher. Om ni skall hyra en bil, är det klokast att bo i Innsbruck och köra därifrån till Hintertux och Stubaital, under en timme till Hintertux och ca. en halv timme till Stubaier Gletscher. Innsbruck är en mycket fin stad.

KaitsuH Citera
Andreasba
3 inlägg

KaitsuH :

Prisvärda: Hintertux och Stubaier Gletscher! Stubaier Gletscher är så nära Innsbruck, att man kan bo också mitt i staden och köra varje morgon till Gletscher. Om ni skall hyra en bil, är det klokast att bo i Innsbruck och köra därifrån till Hintertux och Stubaital, under en timme till Hintertux och ca. en halv timme till Stubaier Gletscher. Innsbruck är en mycket fin stad.

tack så mycket för tipsen! kollade upp orterna du nämnde, båda ser riktigt intressanta ut. Tror du dessa skidområdena är mer snösäkra en till.ex Sölden?. Sölden har mera backar såg jag men för 4 dagar så hinner man nog ändå inte tröttna på Hintertux eller Stubaital. Nu vart det svårt att bestämma sig..

KaitsuH
564 inlägg
KaitsuH 564 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad KaitsuH (1 månad sedan)

Andreasba :

KaitsuH :

tack så mycket för tipsen! kollade upp orterna du nämnde, båda ser riktigt intressanta ut. Tror du dessa skidområdena är mer snösäkra en till.ex Sölden?. Sölden har mera backar såg jag men för 4 dagar så hinner man nog ändå inte tröttna på Hintertux eller Stubaital. Nu vart det svårt att bestämma sig..

De är ju glaciärer. Bästa tiden för skidåkning i Hintertux och Stubaier Gletscher är ju april och maj. Det kan dumpa mycket där uppe, men i dalen kan det vara sommarvädret. I år är påsken så sent, att jag skulle välja absolut de där högre områdena. (Glaciärområden i Sölden är mindre än i Hintertux eller Stubai.)

Om ni väljer Hintertux, rekommenderar jag att bo i Lanersbach, om Stubaier Gletscher, då i Neustift. Men Innsbruck är absolut enklast, ni kan åka två dagar i Tux och två dagar i Stubaier gletscher.

KaitsuH Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook