Torka pjäxor

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 1 månad sedan

Tar ni ur innerskon och sulan efter varje åkdag för att torka grejerna?

Tänkte att man kanske ska göra det nu när man köpt "riktiga" pjäxor + gjuten sula.

Innerskon sitter ju dock väldigt tight i pjäxan och det känns som att den slits ifall man tar ut den efter varje åkdag. Känns även som att sulan kan brytas.

Skulle vara intressant att höra hur ni andra tänker och gör.

Svar

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 1 månad sedan

Ta ut innersko och ta ut sula. Har inte hört om sula som bryts, vad är det för sula?

wayney
135 inlägg

Det är en riktig formgjuten sula (gjord på Skistar i Vemdalen).

Jag vet inte ifall den bryts men kändes som en risk bara.

Så du anser inte att skon slits av att ta in/ur efter varje åkdag?

eriC1
326 inlägg
eriC1 326 inlägg 1 månad sedan

Det slits garanterat mer av att ligga och ruttna i fuktigheten som blir mellan skal och innersko. Tog ut innersko varje dag på säsong i 2 år, klart innerskon är sliten, men de beror nog mer på att dem har 200 åkdagar än att man drog ut innersko.

Ta alltid ut innersko , och sedan sulan varje dag är mitt råd. Behövs ingen värme utan vanlig torr luft gör ofta susen. Om du skulle köra innerskon i pjäxtork någon gång, ta ut sulan, för där kan du sabba formgjutna sulor.

Tottek
194 inlägg
Tottek 194 inlägg 1 månad sedan

Jag kör med en sån här utan att plocka ut innerskon, så har den timer på 6h o det känns ju som att det bör räcka tycker jag 😅
https://www.intersport.se/tillbehor/alp … tork/black

wayney
135 inlägg

Okej, ska börja ta ur innerskon framöver.

Vilken ordning kör ni?

Ta ur innerskon = ta ut innerskon och sedan sulan?
Ta in innerskon = lägg i sulan i innerskon och stoppa sedan in innerskon i skalet?

Känns väldigt svårt att ta ur/in sulan när innerskon är i skalet.

TopiNieminen
100 inlägg
TopiNieminen 100 inlägg 1 månad sedan

Så här gör jag hela skidsäsong också.

wayney
135 inlägg

TopiNieminen :

Så här gör jag hela skidsäsong också.

Kanon, tack!
Då blir det ju i den ordningen jag skrev ovan.

miol11
123 inlägg
miol11 123 inlägg 1 månad sedan

Tottek :

Jag kör med en sån här utan att plocka ut innerskon, så har den timer på 6h o det känns ju som att det bör räcka tycker jag 😅

Har en sådan (3st), tar aldrig ut innerskon enkelt och bra

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 1 månad sedan

Kör med denna och funkar bra, https://www.skistart.com/swe/therm-ic-warmer.html
Lite enklare än de ovan men gör sitt jobb och tar liten plats

eriC1
326 inlägg
eriC1 326 inlägg 1 månad sedan

miol11 :

Tottek :

Blir de verkligen helt torrt mellan skal och innersko med en sådan? Vet att vi alltid körde pjäxorna när jag jobba skiduthyrning i en sådan pjäxtork modell "stor", varje dag efter uthyrning, och ja dem blev ju torra i innerskon. Men lik förbannat när vi i slutet av säsongen skulle rycka innerskon ur 200 par pjäxor för att verkligen torka inför nästa säsong så luktade det förjävligt och hade möglat på typ alla par vi hade utanpå innerskorna.

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 1 månad sedan

eriC1 :

miol11 :

Tottek :

Blir de verkligen helt torrt mellan skal och innersko med en sådan? Vet att vi alltid körde pjäxorna när jag jobba skiduthyrning i en sådan pjäxtork modell "stor", varje dag efter uthyrning, och ja dem blev ju torra i innerskon. Men lik förbannat när vi i slutet av säsongen skulle rycka innerskon ur 200 par pjäxor för att verkligen torka inför nästa säsong så luktade det förjävligt och hade möglat på typ alla par vi hade utanpå innerskorna.

Frågan var iof inte till mig men jag tycker mina boot warmer (som nog är sämre än fläkt) ger helt torra pjäxor så länge jag inte åkt vårslask eller pulsat en massa i snö. Men olika skal är nog mer eller mindre täta.

TopiNieminen
100 inlägg

Jag har två par tvådelade pjäxor inköpta nya 2018 (Salomon x-max race samt Atomic hawks ultra xtd) bägge läcker in snö mellan överlappningen över tårna, oavsett kvalité av snö.
Sen blir ju skalet ett diffusionsspärr efter inlinern, så där kan det skapas kondens mellan skal och inliner. Vill man torka sina pjäxor ena sidan bara så kommer det ta längre tid än man tror. Prova ta ut inliner och känn på insidan av skalet och utsida av inliner efter ni har torkat pjäxorna ihopsatta.

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 1 månad sedan

wayney :

Ser ut som att du fått alla svar du behöver redan Wayney, men nej det sliter inte på något negativt sätt inme. Ta ut sko sedan sula. Sätt i sula sedan sko. Lite joxigt första gångerna men sedan går det geschwint.

wayney
135 inlägg

jarnebring :

wayney :

Ser ut som att du fått alla svar du behöver redan Wayney, men nej det sliter inte på något negativt sätt inme. Ta ut sko sedan sula. Sätt i sula sedan sko. Lite joxigt första gångerna men sedan går det geschwint.

Yes! Tack för alla svar!

Tottek
194 inlägg
Tottek 194 inlägg 1 månad sedan

TopiNieminen :

Jag har två par tvådelade pjäxor inköpta nya 2018 (Salomon x-max race samt Atomic hawks ultra xtd) bägge läcker in snö mellan överlappningen över tårna, oavsett kvalité av snö.
Sen blir ju skalet ett diffusionsspärr efter inlinern, så där kan det skapas kondens mellan skal och inliner. Vill man torka sina pjäxor ena sidan bara så kommer det ta längre tid än man tror. Prova ta ut inliner och känn på insidan av skalet och utsida av inliner efter ni har torkat pjäxorna ihopsatta.

Va? får du in snö i dina hawx ultra xtd? Jag har dom i 120 flex o dom har ju t.o.m en tätning i lappningen så det inte kommer in något? yikes

TopiNieminen
100 inlägg

Jag har xtd 130 men de orkar inte hålla rätt. Är väl för fet då.😁😂🤣🤘 Salomons skal är väldigt lik Atomics, fast tyngre och tjockare gods.

Stortlopp
27 inlägg
Stortlopp 27 inlägg 1 månad sedan

Tar bara ut och inspekterar bland. Termic luftvärmefläkt torkar snustorrt över natten. Kanske sliter mer men har tjänat mig väl i många år.

miol11
123 inlägg
miol11 123 inlägg 4 veckor sedan

Always-Sunny :

eriC1 :

miol11 :

Frågan var iof inte till mig men jag tycker mina boot warmer (som nog är sämre än fläkt) ger helt torra pjäxor så länge jag inte åkt vårslask eller pulsat en massa i snö. Men olika skal är nog mer eller mindre täta.

Jo det funkar för mej iallafall är inne på 3:e året (ca 100 åkdar) på mina nuvarande pjäxor och tar jag ur inneskorna så ser och luktar dom inget.

QRikard
23 inlägg
QRikard 23 inlägg 4 veckor sedan

Jag kör med en mindre datorfläkt kopplad till rör som sticks ned i pjäxorna.
Går helt tyst och ger ett svagt luftflöde. Har dom igång hela natten och pjäxorna är alltid torra dagen efter. Värme gör att det torkar fortare men behövs inte så länge det är ett luftflöde och jag tror min lösning med fläkt utan värme är effektivare än de små fläktlösa värmeelementen eftersom då blir det mest fuktig och varm luft i pjäxorna men den har svårt att ta sig ut.

Herkaperka
Online 41 inlägg
Herkaperka 41 inlägg 3 veckor sedan

Jag kör dessa och är jättenöjd då jag har intuition innersko och inte vill ha värme med dom. Funkar överallt och behöver ingen ström. Tänk ungefär som att det en är form med massa små kulor från de små påsarna som kommer med nya skor. samma sak fast betydligt större mängd såklart.
Jag åker långt ifrån varje dag men stoppa in dessa och de är torr till nästa dag
https://drysure.co/collections/drysure- … ack-orange

Scubamike
139 inlägg
Scubamike 139 inlägg 3 veckor sedan

Vi köpte 2013 modellen innan denna på Clas. Vi har ändå alltid plats över och den har även varit med på sommarvandringar i alperna för att torka kängorna.

https://www.clasohlson.com/se/Skotork-m … lsrc=aw.ds

Lurar något på Thermic blåsaren när denna ger sig, vilken tror ni gör jobbet bäst?https://www.freeride.se/img/photo/n/bb53adee7d9f071b8134c062e9797a81.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook