Helt ny på Telemark. Ja på det mesta!

GustavBW
2 inlägg
GustavBW 2 inlägg 1 månad sedan

Som sagt hittade hit för ett tag sedan men tar nu tjuren vid hornen.
Har bestämt mig för att åka telemark och kan inget om det. Åkte utför tills jag fyllde 20 men det var 30 år sedan.
Med en längd på 2 meter och en vikt på 115 kg ger vid handen att begagnatmarknaden är liten så nu till lite frågor om utrustning. Tänkte börja här. Har hittat kurserna i Romme mm så det återkommer vi till.
1. Vad ska man börja med för längd på skidor?
2. Verkar vara en djungel med bindningar men vilka ska man välja om man någon gång även vill åka alpint?
3. Pjäxor är bra men vilka? Även här verkar utbudet dränka mig.
Naturligtvis är min budget begränsad men kom gärna med tips och förslag på utrustning tänkte handla nu inför nästa vinter. Jag har sökt här på forumet utan att hitta så mycket för oss nybörjare därav dessa basala frågor (eller så är jag dålig på att söka)
Stort tack på förhand
Gustav

Svar

Sundstedt
4 inlägg
Sundstedt 4 inlägg 3 veckor sedan

Jäkligt kul att du är sugen på telemark. Just nu är ju iofs trenden väldigt trög på telemark, så det är svårt att hyra bra grejer överallt. Annars är det ju alltid bra att hyra först.
Också att låna av nån är ju även det bra.
Fördelen med trenden är att det är ganska lätt att hitta saker begagnat till bra pris.
Finns du i närheten av Falun/Borlänge så har jag grejer att låna ut.

GustavBW
2 inlägg
GustavBW 2 inlägg 3 veckor sedan

Hej och tack!
Jo nu blir det lite att inhandla. Tänkte passa på under våren när folk säljer sina saker. Får se vad det blir. Men troligen NTN bindningar för att få möjlighet till att skidan löser ut när jag nu ska bryta benen på ett nytt sätt.

Tänkte börja med begagnat för att hålla kostnaden nere och för att se hur kul det är. :-)

Åkningen här nere efter Påsk är ju lite begränsad.

jwunsche
Online 72 inlägg
jwunsche 72 inlägg 3 veckor sedan

GustavBW :

Men troligen NTN bindningar för att få möjlighet till att skidan löser ut när jag nu ska bryta benen på ett nytt sätt.

Det finns en 75mm bindningar med utlösningsfunktion också om du vill ha alternativ. Om du har tänkt att köpa allt begagnat så rekommenderar jag att börja med pjäxor och välja system efter vad du hittar som passar.

Längd på skidor är ju aldrig en lätt fråga. Delvis beror det på vilken typ av skidor du väljer, och var/hur du har tänkt att åka. Med din längd och vikt så är det nog inte mycket som kommer att kännas för långt.

Bindningar om du vill kunna åka alpint? Menar du att kunna åka med fast häl med samma utrustning? Då är alternativen inte så många. Meidjo, Moonlight och Kreutzspitze kan man köpa med alpin häl. Det kräver dock en pjäxa med tech-inserts i hälen vilket finns på NTN-pjäxor från Crispi och några äldre årgångar av Scarpa.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook