Helgresa Alperna nu?

PeterT
7 inlägg
PeterT 7 inlägg 2 mån sedan

Har bestämt mig för en kortvecka eller helg nu inom ett par veckor men det verkar oerhört svårt att hitta något lämpligt och ledigt via resebyrå.
Har inga problem med att boka flyg, boende eller hyrbil själv men vet inte var jag ska börja leta så finns det ngn som har råd att ge mottages det tacksamt.
Är inte kräsen med resmål men hellre mindre mysig by än stad, hellre lite högre upp om nu snötäcket börjar sina.
Åker helst från GBG men ser att flygen där mest är med byte så CPH kan oxå vara av intresse
Vart åker jag?

Svar

P-ierre-2
6 inlägg
P-ierre-2 6 inlägg 2 mån sedan

Kolla Haut Mauriennedalen ..nästan bara nordsluttningar.

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 2 mån sedan

Swiss flyger direkt till både Geneve och Zurich från Göteborg om jag inte minns helt fel. Sedan kan man ju därifrån välja vart man vill åka. Från Geneve kan man ta tåget till Verbier och från Zurich till Engelberg bara för att nämna något........

Bon ski!
/C

KaitsuH
Online 571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad KaitsuH (2 mån sedan)

Från Zurich kan ta man ta Arlberg Express bus direkt till Stuben am Arlberg eller Klösterle. Enkelt och billigt. https://arlbergexpress.com/en/services/ … s-transfer

Tillräckligt med snö också där: https://www.stuben-arlberg.at

KaitsuH Citera
PeterT
7 inlägg
PeterT 7 inlägg 2 mån sedan

Inte lätt att få ihop något vettigt så här i sista sekund. Antingen är det fantasipriser på flyg eller hotell eller så är flygtiderna inte i enlighet med vad som är rimligt.
Salzburg är nog att glömma, Zurich kanske kan funka men det som ser lättast ut är Malpensa i Milano.
Bara till att gräva vidare...

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 2 mån sedan

Från Milano Malpensa kan du ta billig Flixbus till antingen Turin eller Chivasso, därifrån har du tåg mot Aostadalen. Monterosa, Courmayeur, Cervinia, La Thuile, är alla orter som går att ta sig till rätt lätt. Från flygplatsen får du räkna med kanske 3-5 timmar om allt funkar som de ska.

KaitsuH
Online 571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad KaitsuH (2 mån sedan)

Jag flyger på tisdag till München. Jag är där klockan 17.55 på kvällen, och med tåg och bus hinner jag före 23 till Neustift i Stubaital. Tåget tur och retur från München till Innsbruck kostade 85 euro, och bussen därifrån till Stubaital är fri, om man har reserverat något boende där. Så, jag har en halv arbetsdag här i Finland men hinner väl och ganska billigt till Alperna under en eftermiddag, och resorna, tur och retur, kostade allt tillsammans från Helsingfors till Neustift ca. 250 euro.
Hotel? Jovisst hotellen är svindyra. I Österrike kan du få ett fint enkelrum i nån pension eller nåt privathus med frukost för ca. 40 euro per natt.

KaitsuH Citera
Super_G
31 inlägg
Super_G 31 inlägg 2 mån sedan

Vi är ett gäng 3-6 pers som åker till milano mer eller mindre utan bokat boende varje år. Hyr en fyrhjulsdriven bil och sen kör vi dit det snöat mest alt ser ut att vara bäst förhållanden. Funkar grymt bra och det är sällan något problem med att hitta boende på något hotell. Vissa år bokar/ringer vi från bilen, vissa år har vi bara åkt in och frågat efter rum där det står hotell, några år när vi varit många har vi bokat boendet 1-2 dagar innan avfärd beroende på hur prognosen sett ut.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook