Bästa åkningen, bästa afterskin, bästa delarna av Chamonix. (Tipstråd)

dyrb3erg
51 inlägg
dyrb3erg 51 inlägg 1 månad sedan

Som ämnet lyder, tips på allt värt nämnas i Chamonix. Ska själv ner kommande vecka med två polare (bara höra av sig om man vill) så tyckte det vore kul att samla lite av all den kunskap och erfarenhet som finns på Freeride. Vilken del av systemet tycker just du är roligast, vilken afterski har bästa draget och vilken bar serverar godast öl?

Svar

edelovekillerr
168 inlägg
edelovekillerr 168 inlägg 1 månad sedan

Chamonix är Aguile du Midi, det är det som gör det till världens bästa skidort. Här krävs dock glaciärkunskap och utrustning. Glaciärer är inget skämt, hyr en guide om du inte har kunskap.

Chambre Neuf har bäst drag, även om det inte är lika bra som förut då Folie Douce har öppnat portarna.

Bästa ölen finner du på MBC, Big Mountain Brewers eller Beer O’Clock.

chrillelille
Online 365 inlägg
chrillelille 365 inlägg 1 månad sedan

Håller med om ovan inlägg. Fyller på med lite tips.

Bäst åkning, om man inte kan området så bra själv, inte har glaciärkunskap eller guide, tycker jag är le tour eller grand montets. Man får snön lite längre för sig själv och i le tour har jag hittar bra snö långt efter snöfall. Också väldigt lättillgängligt, men det är det ju i brevent och flegere också (var lite försiktig här då det är gräs under snön och kan släppa lättare). @edelovekillerr har tidigare tipsat om appen FATMAP som är grym, ladda ner den, men allt är inte med där. Säg till om du vill ha några snabba tips på åk.

Afterskin är allmänt dålig i Chamonix. Folie douce är ju säkert mest drag, men jag tycker behållningen där är en öl i solen innan man går vidare till chambre neuf.

Fan vad jag saknar alperna nu när jag skriver detta.

JanN
194 inlägg
JanN 194 inlägg 1 månad sedan

Hur är det med Folie Douce i Chamonix egentligen... Jag var där en eftermiddag runt kl.16 i slutet av februari - veckan med mest turister fran Paris, UK etc - men terassen pa Folie Douce var väldigt lugn. Skugga, kallt, och lite folk. Mitt första intryck var att det var lite fiasko; fel plats, sol&värme saknas, och det känns inte riktigt som att deras profil passar in i Chamonix. Jämför detta med Folie Douce i Avoriaz förra lördagen där holländare etc. gav gärnet efter kl.15...

Den heliga triangeln för afterski är väl Chambre Neuf - Elevation - Moö. Inte röj a la St Anton, men trevligt.

belouga
37 inlägg
belouga 37 inlägg 1 månad sedan

Det som gör Cham till världens bästa skidort är Belouga. Bra off-pist repor hittar man på många ställen men mackorna på belouga är det största skälet till att jag alltid drömmer om en resa tillbaka. En Texan med carlic mayo, mmmmm.

carl_couloir
Online 360 inlägg
carl_couloir 360 inlägg 1 månad sedan

JanN :

Hur är det med Folie Douce i Chamonix egentligen... Jag var där en eftermiddag runt kl.16 i slutet av februari - veckan med mest turister fran Paris, UK etc - men terassen pa Folie Douce var väldigt lugn. Skugga, kallt, och lite folk. Mitt första intryck var att det var lite fiasko; fel plats, sol&värme saknas, och det känns inte riktigt som att deras profil passar in i Chamonix. Jämför detta med Folie Douce i Avoriaz förra lördagen där holländare etc. gav gärnet efter kl.15...

Den heliga triangeln för afterski är väl Chambre Neuf - Elevation - Moö. Inte röj a la St Anton, men trevligt.

det var ingen stor triangel...... bara att ställa sig mitt i gatan utanför valfritt ställe så har man lika långt till alla ;-)

/C

Pillard
3108 inlägg
Pillard 3108 inlägg 4 veckor sedan

För några år sen när vi stannade till på genomresa bara tog vår kompis med oss till denna https://www.tripadvisor.se/Restaurant_R … Alpes.html Kan starkt rekommenderas. Annars om man hänger i byn är ju lunchen på Moö riktigt trevlig. Om inte annat kan man få känna sig som hemma i Sverige genom att halva personalstyrkan (minst) pratar svenska och maten är ganska svensk och man erbjuder salladsbuffé smile Sist jag var där blev jag magsjuk men det behöver inte nödvändigtvis varit lunchen där som var boven.

dyrb3erg
51 inlägg
dyrb3erg 51 inlägg 4 veckor sedan

chrillelille :

Bäst åkning, om man inte kan området så bra själv, inte har glaciärkunskap eller guide, tycker jag är le tour eller grand montets. Man får snön lite längre för sig själv och i le tour har jag hittar bra snö långt efter snöfall. Också väldigt lättillgängligt, men det är det ju i brevent och flegere också (var lite försiktig här då det är gräs under snön och kan släppa lättare). @edelovekillerr har tidigare tipsat om appen FATMAP som är grym, ladda ner den, men allt är inte med där. Säg till om du vill ha några snabba tips på åk.

Afterskin är allmänt dålig i Chamonix. Folie douce är ju säkert mest drag, men jag tycker behållningen där är en öl i solen innan man går vidare till chambre neuf.

Tar gärna emot tips på åk, ingen turare så får gärna va skråa eller gå lite i pjäxor.

dyrb3erg
51 inlägg

Precis så här jag ville att tråden skulle bli, mycket namedrop som blir gött att kolla upp och utforska på plats! Keep it going

carl_couloir
Online 360 inlägg
carl_couloir 360 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad carl_couloir (4 veckor sedan)

kom precis på/ihåg att om vill man käka lite finare och bättre mat så går golfkrogen granne med gondolen i La Praz inte av för hackor.

/C

chrillelille
Online 365 inlägg
chrillelille 365 inlägg 4 veckor sedan

dyrb3erg :

chrillelille :

Tar gärna emot tips på åk, ingen turare så får gärna va skråa eller gå lite i pjäxor.

Topp! Skriver några åk från alla fyra områden. Finns säkert fler, jag lämnar de mest uppenbara. Har inte tagit med de som kräver hudar eller guide (kan vara nån som smög sig in)

Le Tour:
1. Skiers left ut från sittliften Les Autannes. Här kan ni antingen åka ner i ravinen eller följa kammen bort och sen fortsätta ner skiers left om mittstationen. Från Led Autannes kan ni också gå upp en bit över krönet för att få några extra fallhöjdsmeter och sen fortsätta ner samma väg.

2. Skiers right under sittliften Tete de Balme. Antingen kör ni under liften ner i skogen eller så håller ni längre skiers right (bootpacka längs kammen) ner i det som kallas svenskgraven. Var försiktiga här för hög lavinfara!

3. Från knappliften les aiguilletes finns en massa åkning åt olika håll. Antingen kör ni ner längs liftarna, eller så åker ni ner facet mot le tour eller skrålar runt toppen och kör en av två rännor ner mot Vallorcine. Kolla snötillgång först.

Le tour har en massa yta att utforska som ni ser när ni kommer dit.

Grand montets:
1. Om det snöar och sikten är dålig så kan ni köra repor i skogen vid tabe liften. Missa inte returen tillbaka.

2. Ett av mina favoritåk är ut från bochard liften. Skråa ut skiers left från chamois så har ni en massa fallhöjd fin yta ner mot retour pendent. Missa inte liften tillbaka.

3. Skiers right från bochard och under herse liftarna finns en del yta, men kan bli ganska vindpinat.

4. Om ni har hudar kan ni gå upp under gamla kabingatan upp över krönet, där pylones pisten gick. Var försiktiga för här är det glaciär.

Brevent:
1. Från cornu har ni massor. Skråa skiers right under liften och ta sikte på den lilla porten mellan två klippor. Efter har ni massa fält ner till liften

2. Ta kabinen upp och sen följ ridgen ut från bozon pisten. Ni ser en öppning. Här har ni tre rännor som är kollade eller kan följa vidare ut till hotell facet.

Flegere:
1. Under index liften kan ni ligga och pressa vid nysnö

2. Från Floria kan ni ta er upp och ut bakom. Följ pisterna ner till trappe liften.

3. Bredvid lachenal finns en hel del åkning att utforska. Ni ser var ni ska åka.

Åk med eftertanke och kolla snön innan ni kör. Enjoy!

dyrb3erg
51 inlägg

@chrillelille vilken stjärna!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook