Vårskidåkning Åre vs Narvik vs Riksgränsen vs Björkliden

jonasg72
3 inlägg
jonasg72 3 inlägg 3 veckor sedan

Funderar på lite skidåkning i slutet av april/början av maj (runt Valborg). Vad tror ni kan vara lämplig ort? Vi är bra skidåkare, men kommer nog inte vilja promenera alltför mycket för att hitta snö och åk.

• Åre stänger 1/5, kommer det vara åkbart sista dagarna där tror ni? Har varit där och haft fin skidåkning i mitten av april tidigare. Öde eller mycket folk och liftköer sista dagarna?
• Narvik, när stänger de för säsongen? Hur är det med snötillgången vid den tiden? Hur är skidåkningen jämfört med t.ex. Björkliden och Riksgränsen?
• Björkliden, har öppet en bit in i maj. Hur är åkningen där jämfört med Narvik och Riksgränsen? Möjligt att åka både i Gränsen och Björkliden, men var ska man bo om man kan välja?
• Riksgränsen, har varit där några gånger och gillar det, men kanske sugen på att testa något annat för vårskidåkningen. Och trasig lift (som förhoppningsvis är i ordning till dess). Säkraste kortet känns det som (förutom detaljen med liften då).

Svar

HakanBarman
9 inlägg
HakanBarman 9 inlägg 3 veckor sedan

Åre har ju Sessions så det kommer inte vara öde. SIsta helgen har varit bra de senaste åren men den här vintern är ju speciell...

jonasg72
3 inlägg
jonasg72 3 inlägg 3 veckor sedan

Nu hade jag ju tänkt mig att anlända på lördagen och åka skidor fram till onsdagen, så det verkar lugnt. Verkar inte hända så mycket på Valborg? Borde väl finnas snö kvar ändå hoppas jag.

Carde
Online 87 inlägg
Carde 87 inlägg 3 veckor sedan

Snömäsigt brukat Gränsen vara bäst. Narvik kan vara lite mildare. Narvik har sin charm med utsikten över havet. Man kan ta liften upp och sedan knalla en bit ytterliggare för att hitta fin offpiståkning.
Björkliden brukar vara lite snöfattigare än gränsen, är mer av en pistanläggning. Du kan ju åka på båda ställen med samma liftkort plus att det går buss emellan

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook