modda pjäxor

jerkersiden
11 inlägg
jerkersiden 11 inlägg 3 veckor sedan

Tänkte kolla om nån vet om det funkar att sätta dit nya sulor på ett par nordicapjäxor så att de funkar till de shiftbindningarna? Om det funkar så undrar jag också var det går att få tag på såna sulor?

Jag går i princip aldrig på tur och vill därför varken ha riktiga toppturspjäxor eller pinbindningar men när shiften kom såg jag en möjlighet i att relativt enkelt skapa mig möjligheten.

Svar

klassy
435 inlägg
klassy 435 inlägg 3 veckor sedan

jerkersiden :

Tänkte kolla om nån vet om det funkar att sätta dit nya sulor på ett par nordicapjäxor så att de funkar till de shiftbindningarna? Om det funkar så undrar jag också var det går att få tag på såna sulor?

Jag går i princip aldrig på tur och vill därför varken ha riktiga toppturspjäxor eller pinbindningar men när shiften kom såg jag en möjlighet i att relativt enkelt skapa mig möjligheten.

Har inte så stor koll på Nordicas pjäxor, men skriver du vilken modell och årsmodell så kan vi nog hjälpa dig lite bättre.

erik_lagg
Online 742 inlägg
erik_lagg 742 inlägg 3 veckor sedan

Såg för några år sen någon i USA (?) som kunde sätta in techinserts i vanliga sulor men hittar inte igen det. Någon annan kanske vet.

erik_lagg
Online 742 inlägg
erik_lagg 742 inlägg 3 veckor sedan

klassy :

https://casttouring.com/collections/boot-conversion

Just ja. Kanske skulle vara något för TS.

jerkersiden
11 inlägg

Tack för svaren hittills. Pjäxorna är ett par Nordica hell and back h1 från 2016.

jerkersiden
11 inlägg

Casttourings lösning verkade ju schysst men lite meckigt att skicka till USA.

Pillard
3105 inlägg
Pillard 3105 inlägg 3 veckor sedan

Det stora problemet med en sån modd är att ingen lär vilja göra det på grund av att det måste stämma väldigt exakt för att inte påverka den DIN-certifiering som man antagligen har. Om du ändå bara ska ha dem till att gå uppför så är det ju inte riktigt lika noga för dig. Men eftersom majoriteten också använder insertsen för att åka utför där precisionen är väldigt mycket viktigare så finns det nog inte nån jättestor marknad tyvärr.

LawndartGustav
1097 inlägg
LawndartGustav 1097 inlägg 3 veckor sedan

@Pillard Skulle säga att så länge "kunden" skriver under på att de inte ska användas vid utförsåkning kan nog vem som helst göra den modden.

Åk mer jobba mindre! Citera
Pillard
3105 inlägg
Pillard 3105 inlägg 3 veckor sedan

LawndartGustav :

@Pillard Skulle säga att så länge "kunden" skriver under på att de inte ska användas vid utförsåkning kan nog vem som helst göra den modden.

Säkert! Men utan större kundtryck blir det ju svårare att få fram bra standardiserade lösningar

jerkersiden
11 inlägg

Precis. Problemet är ju att hitta nån som gör det åt en. Jag själv är tveksam till att jag själv är lämpad. Hade en lite förhoppning att det fanns en sulvariant som jag kunde byta till som hade inserts.

md
7 inlägg
md 7 inlägg 3 veckor sedan

Jag vill också ha inserts i mina pjäxor som bara ska fungera till shift.

Låter enkelt i teorin. Behöver "bara" inserts med gängor på utsidan, borra hål i skorna, epoxy och skruva in. Ingen som har en 3d-printer för metall och kan göra ett försök? smile

jerkersiden
11 inlägg

Lite synd att man inte kan köpa bara insertsen från cast (eller nåt annat företag) och göra jobbet själv sen. Känns som md skriver att det borde kunna vara rätt enkelt.

janne73
27 inlägg
janne73 27 inlägg 3 veckor sedan

Har haft samma tanke, också ett par Nordica (Dobberman) boots.

Skickade frågan till Alpingaraget för nåt år sen och fick ett "det borde gå, men inget vi gör".

I och med att insertsen enbart ska serva gåläget så känns det ju hyfsat säkert med DYI - om man inte ska tura på nån isig dödssluttning...
Att åka utför med en klassisk tech bindning och förlita sig på egenlimmade inserts är nog en dålig idé.

kurono
140 inlägg
kurono 140 inlägg 2 veckor sedan

Känns som att priset det kostar att modda är lite väl högt. Då kanske man kan skaffa ett par ordentliga pjäxor med gåläge o inserts istället? Lär kosta typ lika mycket nästan?

Gerdsson
14 inlägg
Gerdsson 14 inlägg 2 veckor sedan

Om man nu känner sig händig nog att göra en mod, vart kan man få tag på delar som insert, att få tag på en gammal sko och börja pilla i känns mindre bra än att köpa delen bara

mjonasson
Online 4 inlägg
mjonasson 4 inlägg 2 veckor sedan

Denna flashade förbi i mitt instagramflöde igår. Lite närmare än USA...

https://www.instagram.com/p/BvvxL32nQmv/

tmlarsson
5 inlägg
tmlarsson 5 inlägg 2 veckor sedan

Tänker att detta bör vara genomförbart att göra själv, köpa ett par sjukt billiga pjäxor med tech inserts och sedan gå därifrån. Blir lite jobb men känns som det är värt mödan smile

janne73
27 inlägg
janne73 27 inlägg 2 veckor sedan

mjonasson :

På den bilden ser det ju ut som att man har fräst i läppen också.
I så fall räcker det ju alltså inte att borra och limma inserts...

Kan det vara så att en vanlig alpinpjäxa inte har plats att rotera?

Ps.

För er som tycker att "varför göra detta överhuvudtaget - bättre att köpa nya boots"; det kan ju vara så att man har ett par boots man lagt 6000-7000 kr på, och som är moddade (frästa/tryckta/formade) eftersom man har fötter som är "svåra".

Och att man idag turar med dessa boots på t.ex. en rambindning, men gärna skulle uppgradera till Shift.

Gerdsson
14 inlägg
Gerdsson 14 inlägg 2 veckor sedan

Shift pins är något vinklade framåt, medans andra tech ser helt raka ut. Är detta något att tänka på vid modifiering? Hur ser inserts ut på pjäxorna idag, skulle det kunna gå med något som är vinklat tvärs igenom?

bootfitta
813 inlägg
bootfitta 813 inlägg 2 veckor sedan

janne73 :

mjonasson :

På den bilden ser det ju ut som att man har fräst i läppen också.
I så fall räcker det ju alltså inte att borra och limma inserts...

Kan det vara så att en vanlig alpinpjäxa inte har plats att rotera?

Ps.

För er som tycker att "varför göra detta överhuvudtaget - bättre att köpa nya boots"; det kan ju vara så att man har ett par boots man lagt 6000-7000 kr på, och som är moddade (frästa/tryckta/formade) eftersom man har fötter som är "svåra".

Och att man idag turar med dessa boots på t.ex. en rambindning, men gärna skulle uppgradera till Shift.

Pjäxan är fräst för att kompensera för de lifters som sitter på undersidan.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook