Gör avdrag för skidor

JonteNilsson
4 inlägg
JonteNilsson 4 inlägg 3 mån sedan

En snabb fråga. Kan jag göra avdrag för skidor, om dessa används i samband med en kundträff? Någon som vet?

Svar

Christiam
96 inlägg
Christiam 96 inlägg 3 mån sedan

JonteNilsson :

En snabb fråga. Kan jag göra avdrag för skidor, om dessa används i samband med en kundträff? Någon som vet?

Fråga skatteverket vetja.
Jag har varit med om att det gjorts avdrag på hyra av sportutrustning men det var på 90 talet.

STE-77
8 inlägg
STE-77 8 inlägg 3 mån sedan

Frågar du som privatperson eller företag?

Företag = Ja
”Alla utgifter som krävs för din verksamhet får du dra av som kostnad.” Men, om du använder det du köpt på företaget privat räknas det som en löneförmån och ska beskattas.

Privatperson = Nej
Här kommer liknande regler/tolkning gälla som för kläder. Kläder du köpt privat kan du inte göra avdrag för i din deklaration, även om du endast använder dem på jobbet. Samt om du får kläder från företaget: ”Förmån av uniform och andra arbetskläder är skattefri, om förmånen avser kläder som är avpassade för tjänsten och inte lämpligen kan användas privat.” Kläder med företagslogotyp och andra reklambudskap räknas oftast in i den definitionen.

Eventuellt kan ta ut ut pengar från företaget som kostnadsersättning för att du sliter på dina privata skidor under kundträffen. ”Med övrig kostnadsersättning avses annan ersättning än traktamente och reseersättning, till exempel för telefonsamtal eller egna verktyg.” Är beloppet du tar ut lika stort som det skulle kosta att hyra ett par skidor borde skatteverket inte ha någon åsikt. Men det är en gråzon… Så vill du inte slita på dina egna lagg under kundträffen skulle jag låta företaget hyra skidor till dig.

Källor inom citat = Skatteverket.se

Är inte skattejurist, men anser mig ha hygglig koll efter att drivit företag i över 15 år.

JonteNilsson
4 inlägg

Avdraget kommer att göras på företaget. Men företaget har inget med skid-åkning att göra. Syftet är att köpa eller hyra skidor i samband med en kundträff (som kommer att ske på en skidanläggning). Får man göra avdrag då?

JonteNilsson
4 inlägg

Fick svar på frågan till slut. Så länge avdraget kan motiveras till att öka företagets intäkter så ska det inte vara några problem. Fullständig info: https://www.ageras.se/blogg/guide-saa-f … kild-firma

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook