Sälen offpist.

JonAgerbjer
11 inlägg
JonAgerbjer 11 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad JonAgerbjer (2 mån sedan)

Har precis för första gången spenderat 3 dagar i Sälen. Bodde i Lindvallen men var två dagar i Hundfjället.

I min mening finns det STORA möjligheter till en hel del offpist åk. Kanske inte dom brantaste och mest tekniska men likväl en hel del pistnära sköna svängar och gles skog.

Hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om detta? Brukar det vara få vintrar man får tillräckligt bra snö? Blir det uppåkt fort?

Känns som om sälen nästan bara består av småbarnsfamiljer som inte är intresserade av dom delarna av berget. Har inte sett ett enda par skidor som är 100+ i midjan förutom mina under dessa dagar.

Svar

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 2 mån sedan

Va i Sälen för 4 veckor sedan och hade ganska bra med nysnö och va inte många andra som var där o åkte förutom vi smile
Vi va i lindvallen o åkte, absolut ingen super-duper bra offpiståkning men bättre än ingen helt klart! big_smile
Här e en film från då, inte så vacker men ändå ?

erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 2 mån sedan

Var i Hundfjället och Tandådalen för några veckor sen när det dumpade. Riktigt bra skidåkning bortom Väggen bland annat. Fallhöjden är ju sådär men lutningen är bra.

Wangler
65 inlägg
Wangler 65 inlägg 2 mån sedan

Det finns jättemycket fin offpist i Sälen.
Tandådalen Hundfjället Lindvallen Stöten Högis.
Det finns bra fallhöjd och gles skog så när det är bra förhållande snömässigt så finns det massor..
Man får dock gå/skråa/småtura en bit både från liftar och när man sen kommit ner.
Men det finns ?

Tandådalen mot högis och hundfjället mot Tandådalen är ett exempel.
Stötens baksida ett annat

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 2 mån sedan

JonAgerbjer :

...
Hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om detta?...

Jag ser två anledningar:
1. No friends on a powder day.
2. Tystnad såsom i gravfen.

JonAgerbjer
11 inlägg
JonAgerbjer 11 inlägg 2 mån sedan

MnO :

JonAgerbjer :

...
Hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om detta?...

Jag ser två anledningar:
1. No friends on a powder day.
2. Tystnad såsom i gravfen.

Haha jag tror du har rätt! Jag kommer lätt åka tillbaka om det blir en bra vinter nästa år! Känns som om barnfamiljerna låter pudret vara ?

robRhino
115 inlägg
robRhino 115 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad robRhino (3 veckor sedan)

Filmat för 2 veckor sedan!
Finns helt ok åkning, finns även en del att Tura på om man villl vara helt själv....

https://www.instagram.com/p/BwaFjQ3lXaC … dpxe19mws9

JonteNilsson
4 inlägg
JonteNilsson 4 inlägg 2 mån sedan

Det finns faktiskt en ganska bra offpist i Sälen, dock inte den bästa....

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook