Ny på telemarkskidor

Berfa
1 inlägg
Berfa 1 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Berfa (1 månad sedan)

Hej,

Här kommer mitt första inlägg på forumet, har nyligen registrerat mig då jag inte har någon i min omgivning som åker telemark. Hoppas det finns någon som kan ge lite klarhet kring några av mina funderingar.

Lite bakgrund till mina funderingar:
Jag har åkt ganska mycket alpint tidigare och nu för tiden åker jag minst en vecka per år tillsammans med fru, svärföräldrar och svåger med familj. Jag gillar att åka snabbt och brant, iaf i jämförelse med övriga familjen. Efter förra årets fjällvecka fick jag en fixidé att testa på telemarksåkning istället, både för att sakta ner mig själv och kunna jobba på ny teknik i samma hastighet som övriga och samtidigt för att det ser väldigt häftigt/roligt ut.
Sagt och gjort så sålde jag mina alpinskidor (det var ändå dags att köpa nya) och hittade ett par begagnade telisar, lite senare hittade jag också ett par pjäxor som passade mycket bra.

Så till årets semester. Första dagen var såklart skakig men efter tredje dagen gick det rätt så bra och jag höll nästan jämna steg med övriga familjen, men var helt slut i benen efter varje åk. Hade såklart förväntat mig att det skulle vara jobbigare för låren än alpint men på den sjätte dagens åkning blev det nästan mer alpina svängar än telesvängar.
Två veckor senare, nu i helgen som var, åkte jag med jobbet på vårt inofficiella SM i vemdalen. Vissa kollegor åker mycket snabbare än min familj och tycker om både fart och lutning, här hamnade jag på efterkälken rejält vissa åk. Och när jag tryckte på för att carva hela backen så började benen ge upp mot slutet.

Så till mina funderingar:
Träning - Jag har kört utfallshopp under året för att försöka orka mer telesvängar. Efter skidresorna tänker jag även lägga in långsammare utfallssteg med tyngd. Någon speciell träning som rekommenderas för att orka åka längre backar och fler dagar?

Fart - Åker ni tillsammans med alpinåkare? Upplever ni att det blir någon skillnad jämfört med att åka alpint.

Slöåkning - Något jag saknade var möjligheten att kunna slöåka med telemarksvängar. När jag blev trött blev det alpinsvängar istället. Med bättre teknik, upplever ni att det går att få till åkning som inte tar så mycket kraft?

Självklart måste jag fortsätta jobba på min teknik men funderar på om jag till nästa år ska köpa mig ett par alpinskidor också (behöll mina vanliga pjäxor) för att byta till de sista dagarna eller då jag vill åka snabbare.

Med vänliga hälsningar
Niklas

Svar

Bengt-E
11 inlägg
Bengt-E 11 inlägg 1 månad sedan

Kul att du börjat köra telemark. Jag åkte telis i ca 15 år innan jag gick tillbaka till alpina skidor igen.

Tror du sitter på svaren på dina funderingar redan.

För mig var anledningen då att jag turade/åkte i jobbet och med fullpackad ryggsäck och tjänsteåkning så är telemark så sjukt ineffektivt. Med modern randonneeutrustning så finns det egentligen inte längre någon anledning att köra telemark mer än för att det är kult :-)

Tyvärr är det bara att inse att med jämbördiga åkare med alpin utrustning så blir man hopplöst efter.

För att vila i åken kan man ju köra parallellsvängar eller ta det lugnt och inte gå ner så djupt i svängarna.

Träna uthållighet genom att gå/springa i backar/trappor och maxstyrka (benböj och utfall med skivstång) så är du redo för nästa säsong. Lycka till!

Friede
37 inlägg
Friede 37 inlägg 1 månad sedan

Har man bakvikt blir det avsevärt tyngre för låren. Nu vet såklart inte jag om det är så för dig, men det är vanligt hos nybörjare. Sträva efter att få fram tyngdpunkten så kanske det går lättare smile

Droonten83
39 inlägg
Droonten83 39 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Droonten83 (1 månad sedan)

Brukar tänka på att styra fram foten som ska bli dalskida så att säga, aldrig dra bak foten man "sitter" på.

Sträva efter att ha lika mycket vikt på båda skidorna hela tiden.

Göra klart svängen innan en börjar svänga.

Sedan angående fart så sätt skidorna i falllinjen, dra upp dem på kant å kör utan att sladda men gör telemark svängar ändå. Upplever inte att de är några problem att hinna med andra i backen. Testade med GPS på telefon. I pistad backe brukar det gå 45-80km/h

Ett tip är denna bok, allt kanske inte funkar för just dig men ändå kul läsning

https://www.adlibris.com/se/bok/allen-m … 0762745869

Droonten83
39 inlägg
Droonten83 39 inlägg 1 månad sedan

Körde mitt högst oventenskapliga och egen påhittade program 2 ggr i veckan i höstas, tror att de har hjälpt.

* jogg 3km i 10% lutning (300 höjdmeter)
* 3 x10 110kg benpress
* 3 x10 75kg vadpress
* 3 x10 85kg svank/rygg press
* 6 x20 utfall
* 3 x20 sittups
* 30 reps på mag rull hjulet

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook