Valla för slask, hur gör ni

ladd
4 inlägg
ladd 4 inlägg 3 mån sedan

Hej, ska upp till Vemdalen i påsk. Kan nog bli fin vårskidåkning i goa slaskiga backar.
Men då är en bra valla jävligt gött att ha. Hur gör ni när ni vallar? Måste man krångla med strykjärn osv? Eller finns vallor som man sprayar på? Funkar de lika bra?

Svara gärna ni som vet!

//Ludvig

Svar

xQubeZ
77 inlägg
xQubeZ 77 inlägg 3 mån sedan

Jag skulle ju valla in skidorna med en varm, mjuk, valla. Använder själv vallajärn vilket är bra då det är mycket svårare att förstöra belagen med ett vallajärn än med ett strykjärn. Annars borde du ju kunna lämna in dem o få de vallade. Men det viktigaste är vilken valla du använder. En som har ett temperaturspann på ~ +5-0 grader eller möjligtvis lite kallare skulle nog vara en bra gissning för vårskidåkning.

ladd
4 inlägg

Tack David! Har någon testat den här. Verkar ju smidigt om resultatet blir bra:
https://www.swix-shop.de/rain-sport-de1 … 6l-f7l-f8l

KaitsuH
Online 574 inlägg
KaitsuH 574 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad KaitsuH (3 mån sedan)

https://www.racewax.com/base-structure-theory/

Bara vallningen (om du inte har svindyra fluorpulvren) hjälper nästan inte alls och nada.

KaitsuH Citera
pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 3 mån sedan

ladd :

Tack David! Har någon testat den här. Verkar ju smidigt om resultatet blir bra:
https://www.swix-shop.de/rain-sport-de1 … 6l-f7l-f8l

Har kört med Vauhtis motsvarighet i en månad och det har fungerat bra. Smidigt att bara stryka på, låta torka 10-15 min och borsta.

zerode
159 inlägg
zerode 159 inlägg 3 mån sedan

Tipset är att fixa en bra struktur, det är oftast det som fungerar bäst i slask

Har testat att lägga sjukt mycket energi på att valla med alla trix som finns, och det räcker inte mycket mer än Swix-snabbvallan i stortsätt, så nu kör jag på det, har en snabbvalla i bilen som jag stryker på skidorna innan jag åker till backen, sen när jag kommit fram så borstar jag rent och åker, har även en gammal bit silvervalla som jag torr gnuggar på belaget ibland, vetetusan om vad som funkar bäst, eller sämst, gör nog det mest för att få ro i sinnet.

Så kolla med en bra affär om de kan styra upp en bra struktur för slaskföre, om du tycker det suger fast för mycket eller glider för dåligt

Telemarksystems
15 inlägg
Telemarksystems 15 inlägg 3 mån sedan

Dethär är rätt suveränt.
Håller extremt länge dessutom.

xQubeZ
77 inlägg
xQubeZ 77 inlägg 3 mån sedan

zerode :

Tipset är att fixa en bra struktur, det är oftast det som fungerar bäst i slask

Har testat att lägga sjukt mycket energi på att valla med alla trix som finns, och det räcker inte mycket mer än Swix-snabbvallan i stortsätt, så nu kör jag på det, har en snabbvalla i bilen som jag stryker på skidorna innan jag åker till backen, sen när jag kommit fram så borstar jag rent och åker, har även en gammal bit silvervalla som jag torr gnuggar på belaget ibland, vetetusan om vad som funkar bäst, eller sämst, gör nog det mest för att få ro i sinnet.

Så kolla med en bra affär om de kan styra upp en bra struktur för slaskföre, om du tycker det suger fast för mycket eller glider för dåligt

Håller med att en bra struktur spelar stor roll. Verktygen för att göra det själv är dock väldigt dyrt så för att fixa strukturen är det lättast att lämna in på en bra skidverkstad

rodney_piston
10 inlägg
rodney_piston 10 inlägg 3 mån sedan

Man får väl tänka på hur man åker och vad man ska göra och med vilka skidor på vilken snö. Det måste ju vara skoj. Är det kalla nätter (som det ser ut att bli enligt smhi) så kan det vara stenhårt fram till lunchtid och man får köra på kanterna. Och sen byta teknik när det väl krämar till sig. Jag brukar köra swix hf8 när det är runt nollan. Och dra några drag med nylonborsten för strukturen skull (själv är jag lite snål med borsten, får för mig att jag kommer ner i belagen) Jag gillar den vallan men den blir nästan lite väl hal på is och skidan blir svårare att kontrollera. Min dotter och fru hatar när jag vallar deras skidor just av den anledningen, så till dem kör jag bara servicevalla. Grabben åker bräda och använder vallajärnet oftare än jag. Vet inte riktigt vad han gör men det verkar funka. Tror han kör mest med hf8 han också... Men strukturen får han väl från rails
Och boxar.

Men!!!! Vemdalen har ju många sidor. För några veckor sedan var jag i Klövsjö. Antagligen hade de haft panik där i höstas och sprutat som tokar för att kunna ha något öppet i november när alla alpina klubbar åker dit. Stenhård is med någon cm iskristaller på som blåste bort en halvtimme efter liften dragit igång. Behövde ingen hf8 då. Men på storhogna sidan var det bara natursnö. Där fick jag ta fram ett såntdär glidstift som jag brukar ha i fickan. Sen åkte vi till Björnrike där det var slushigt och mysigt trots samma temperatur. Jag skulle gissa att de kör mer med spjut i Klövsjö och kanoner i Björnrike?? Eller så är snöläggarna och pistörerna skickligare....jag vet inte!!! Du får väl köpa en gammal folkabuss, göra om lastutrymmet till skidverkstad, anställa några servicetekniker, köpa 30 sorters valla (minst) sen prova alla vallor på just dagens förhållanden. Olika temperaturer på vallajärnet kan man också prova. Kanske gör någon skillnad?? Metallskrapa eller plast... Och den eviga frågan stål, mässing eller nylonborste,??? Hur hårt ska trycket på handen vara när man borstar??? Man vill ju ha skidor som är någon tiondel snabbare än Hirshers.

Men hur kul det än är att hänga i vallaboden så glöm inte bort att ha lite kul i backen också.......Ett såntdär stift med glid funkar gott och väl om det blir för sugigt. Ligg inte sömnlös över vilken valla man ska ha eller vilken borste. Och glöm inte att dra av kanterna.

Fdracer
10 inlägg
Fdracer 10 inlägg 3 mån sedan

Såhär ligger det till
1. Du behöver ha en bra struktur för att vattnet i den slaskiga snön leda bort vattnet på det smidigaste sättet.
2. Val av valla i slask är rätt enkelt om du vill ha bra glid. Valla med mycket fluor!!
Tänk dig att du häller vatten på en nyvaxad bil kontra hälla vatten på en ovaxad bil. Exakt samma gäller med skidorna.

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 3 mån sedan

Fdracer :

Såhär ligger det till
1. Du behöver ha en bra struktur för att vattnet i den slaskiga snön leda bort vattnet på det smidigaste sättet.
2. Val av valla i slask är rätt enkelt om du vill ha bra glid. Valla med mycket fluor!!
Tänk dig att du häller vatten på en nyvaxad bil kontra hälla vatten på en ovaxad bil. Exakt samma gäller med skidorna.

https://www.intersport.se/tillbehor/langdtillbehor/valla/swix-hf10bwx-svart-w-0-c-10c-40g-glidvalla/unspecified/onesize-ad?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw4qvlBRDiARIsAHme6ov2PYGBu4wARDqQbbTteLaMH3662GMTZtBXQtN91U2OibHvfOpcdTEaAiQNEALw_wcB

Så den vallan blir bra då eller? smile

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 3 mån sedan

Fdracer :

Såhär ligger det till

https://www.intersport.se/tillbehor/langdtillbehor/valla/swix-hf10bwx-svart-w-0-c-10c-40g-glidvalla/unspecified/onesize-ad?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw4qvlBRDiARIsAHme6ov2PYGBu4wARDqQbbTteLaMH3662GMTZtBXQtN91U2OibHvfOpcdTEaAiQNEALw_wcB

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (3 mån sedan)

Tänk på att flour är väldigt giftigt. Bra ventilation när man lägger på den (med järn)! Och skulle dessutom påstå att det är totalt onödigt om man inte tävlar i fartgrenar. Rena belag med bra struktur funkar bäst i vårslask.

9simpen
28 inlägg
9simpen 28 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad 9simpen (3 mån sedan)

Flour är ju även väldigt dåligt att få ut i naturen så jag skulle personligen aldrig använda det av den anledningen..

Fdracer
10 inlägg

Tottek :

Fdracer :

Såhär ligger det till

Den kommer vara grym! HF finns i 2 olika en som heter endast HF (+ siffra) & en som heter HF (+siffra) & BW. BW är betydligt slitstarkare & går bättre på konstsnö/sprutsnö. Den kommer bli grym!

Nitell
5 inlägg
Nitell 5 inlägg 3 mån sedan

Som jag fattar är nackdelarna med Fluorvalla att det är:
-Svindyrt
-Hälsovådligt
-Miljöfarligt

Vad är fördelarna?
- några tiondelar snabbare ner för Hovdebacken i Vemdalen?

Jag får liksom inte ihop den där ekvationen... hur tänker ni som använder det?

KaitsuH
Online 574 inlägg
KaitsuH 574 inlägg 3 mån sedan

Jag tror, att någon trollar nu... Inte ens tävlingsåkare använder fluoropulvren, när de tränar! Bara i de viktigaste tävlingarna.

KaitsuH Citera
Fdracer
10 inlägg

KaitsuH :

Jag tror, att någon trollar nu... Inte ens tävlingsåkare använder fluoropulvren, när de tränar! Bara i de viktigaste tävlingarna.

Som gammal tävlingsåkare kan jag bara meddela att HF vallor förekommer på träning. Allt beror ju helt på hur petig man är med vallan, jag lägger 9/10 gånger HF (när jag har hemma) just pga skillnaden mot LF.

Fdracer
10 inlägg

Glömde säga att Vauhti vätstevallorna är väldigt bra! Busenkel att använda.

KaitsuH
Online 574 inlägg

Fdracer :

KaitsuH :

Som gammal tävlingsåkare kan jag bara meddela att HF vallor förekommer på träning. Allt beror ju helt på hur petig man är med vallan, jag lägger 9/10 gånger HF (när jag har hemma) just pga skillnaden mot LF.

Kanske du är svinrik. Känner nog ganska många, som åker i Finska landslaget, och de använder aldrig de dyraste fluoropulvren när de tränar. En burk pulver kostar 80 - 150 euro, några är ännu dyrare. Med än burk vallar du ca. 2 - 3 par/gånger skidor, och en vallning håller max, en dag, helst en halv dag.

Jag har vallat skidor med pulvren allt allt för mycket, jag tror att jag skall få nån kräfta därför. Först var det Swix Cera redan i början av 90-talet.

KaitsuH Citera
rodney_piston
10 inlägg

Visst är det kul att valla och känna att grejerna är snabba.

Visst är det eländigt tråkigt när grejerna suger i underlaget och allt känns trögt, när skejta 25 meter känns som ett vasalopp.

Ser belagen torra och dassiga ut så ska man såklart valla på.

Men!!! Ska man sladda runt lite och mjölka ur det sista ur påkarna för den här säsongen så duger ett sånt här stift för min egen del.

https://skidvalla.se/products/skigo-eas … wgQAvD_BwE

Har ofta en sån i fickan och känner jag att det blir lite motigt så drar jag på lite.... självklart får jag inte samma fart i grejerna som när jag vallar men ändå bättre än 95% av de som firar påsk i vemdalen. Tror inte jag får plats i boxen med mina snabba scott 58 ändå, på mina sickday (som jag tänkte köra med just för att de är så jävla skojiga i just slask och allt utan is) så spelar det inte så stor roll om man är snabbast i backen iallafall.

Tror att det jag mest ville förmedla var att om man kollar 10 dagars prognosen för vemdalen just nu så får man nog vara beredd på att det kommer att kunna vara isiga förmiddagar och slushiga eftermiddagar...ska man helgardera sig så blir det 2 par skidor och 2 vallor. MEN man kan ha jävligt skoj ändå. Man kommer inte lida oavsett vad man väljer. Kolla att belagen ser ut att må bra. Borsta lite om det behövs. Det är mitt tips.

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (3 mån sedan)

Fdracer :

KaitsuH :

Det stämmer att många i klubbar använder flour. Är själv engagerad i racing via barn som nu gått vidare till gymnasie. Många la flour på skidorna. Men av egen erfarenhet och enligt de jag gått kurser hos som arbetar proffessionellt med skid-prepp (WC) är det ingen mening om man inte åker fart på hög nivå. Helt meningslöst i SL och nästintill i GS. Dessutom sitter den inte på mer än något åk. Avåkt sedan.

pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 3 mån sedan

jarnebring :

Men av egen erfarenhet och enligt de jag gått kurser hos som arbetar professionellt med skid-prepp (WC) är det ingen mening om man inte åker fart på hög nivå. Helt meningslöst i SL och nästintill i GS. Dessutom sitter den inte på mer än något åk. Avåkt sedan.

Fast placebo-effekten sitter kvar åtminstone fram till eftermiddagen.

JanN
194 inlägg
JanN 194 inlägg 3 mån sedan

Vilket stift/spray som man kan ha med i fickan rekommenderas? Finns det nagon produkt som är klar vinnare?

Alltid sett dessa produkter mer eller mindre som ett skämt (utan att egentligen ha grunder för detta...), men har heller inte tid att valla 4 par skidor särskilt ofta (dvs 2-3ggr/vinter)...

Fdracer
10 inlägg

JanN :

Vilket stift/spray som man kan ha med i fickan rekommenderas? Finns det nagon produkt som är klar vinnare?

Alltid sett dessa produkter mer eller mindre som ett skämt (utan att egentligen ha grunder för detta...), men har heller inte tid att valla 4 par skidor särskilt ofta (dvs 2-3ggr/vinter)...

Har sett diverse mätningar & resultat av olika dyra HF pulver, block & vätskevallor. Faktiskt så står sig vätskevallorna grymt bra kontra pulver & block. Ligger kvar grymt länge (ungefär 7-8 mil)

Fdracer
10 inlägg

jarnebring :

Fdracer :

KaitsuH :

Det stämmer att många i klubbar använder flour. Är själv engagerad i racing via barn som nu gått vidare till gymnasie. Många la flour på skidorna. Men av egen erfarenhet och enligt de jag gått kurser hos som arbetar proffessionellt med skid-prepp (WC) är det ingen mening om man inte åker fart på hög nivå. Helt meningslöst i SL och nästintill i GS. Dessutom sitter den inte på mer än något åk. Avåkt sedan.

Det är skillnad. Sedan beror det ju på backens lutning, längd, snöförhållanden.
Vet extremt många åkare i Sverige. ( då pratar vi FIS nivå) som lägger HF på alla skidor oavsett gren.

Fdracer
10 inlägg

Läste nu att det är vemdalsstörten på lördag i VEMDALEN, kan garantera att det inte läggs på någon fjantig eco fluorfri valla. Lägg HF & njut istället. För övrigt såg det kanska fint ut där! Hoppas det blir fint åt dig! ?

JanN
194 inlägg
JanN 194 inlägg 3 mån sedan

Fdracer :

JanN :

Har sett diverse mätningar & resultat av olika dyra HF pulver, block & vätskevallor. Faktiskt så står sig vätskevallorna grymt bra kontra pulver & block. Ligger kvar grymt länge (ungefär 7-8 mil)

Vore smidigt ifall man kan smeta pa kvällen innnan/i liften/under lunchpaus..! Kan du rekommendera specifik produkt? Tack!

KaitsuH
Online 574 inlägg

https://www.intersport.se/tillbehor/lan … unner+Paid

Hoppas du vet vad du skall göra med det.

KaitsuH Citera
KaitsuH
Online 574 inlägg

P.S. Först, strukturen måste vara ok. Sen har du 2 alternativ:

1. Ta allt gammal vallning bort. Allt. Sen bara valla med pulver och borsta efteråt.

2. Ta allt gammal vallning bort. Sen valla skidor med nån mycket hög fluor valla, hårdast du kan hitta tex. https://www.swixsport.com/en/wax/glide- … 951823479. Borsta med en mässing borste, så att strukturen är "fri" eller "öppen". Sen vallar du skidor med pulver och borstar med en pulverborste (mycket mjukare än en vanlig plastborste).

Bli färdig att betala minst 500 kronor för en dags vallor!

Min metod: Ta allt vallning bort. Om du har en bra struktur i skidor, åk bara. Ta allt smuts och skit bort av skidor varje dag efter åkning med nån vallabotrsningsmedel. Min favorit är https://www.skiwax.eu/se/vauhti-clean-a … m_store=fi

KaitsuH Citera
Christiam
96 inlägg
Christiam 96 inlägg 3 mån sedan

pd :

jarnebring :

Men av egen erfarenhet och enligt de jag gått kurser hos som arbetar professionellt med skid-prepp (WC) är det ingen mening om man inte åker fart på hög nivå. Helt meningslöst i SL och nästintill i GS. Dessutom sitter den inte på mer än något åk. Avåkt sedan.

Fast placebo-effekten sitter kvar åtminstone fram till eftermiddagen.

Fernet-effekten sitter i hela dagen så den måste vara effektivare.

Fdracer
10 inlägg

KaitsuH :

P.S. Först, strukturen måste vara åk. Sen har du 2 alternativ:

1. Ta allt gammal vallning bort. Allt. Sen bara valla med pulver och borsta efteråt.

2. Ta allt gammal vallning bort. Sen valla skidor med nån mycket hög fluor valla, hårdast du kan hitta tex. https://www.swixsport.com/en/wax/glide- … 951823479. Borsta med en mässing borsta, så att strukturen är "fri". Sen vallar du skidor med pulver och borstar med en pulverborsta (mycket mjukare).

Min metod: Ta allt vallning bort. Om du har en bra struktur i skidor, åk bara. Ta allt smuts och skit bort av skidor varje dag efter åkning med nån vallabotrsningsmedel. Min favorit är https://www.skiwax.eu/se/vauhti-clean-a … m_store=fi

Dock lämnar du in för att få struktur så kommer ju all valla försvinna då belaget går på en eller 2 stenar & egentligen ”tar bort” ett lager belag för att få i strukturen.

KaitsuH
Online 574 inlägg

Fdracer :

KaitsuH :

P.S. Först, strukturen måste vara åk. Sen har du 2 alternativ:

2. Ta allt gammal vallning bort. Sen valla skidor med nån mycket hög fluor valla, hårdast du kan hitta tex. https://www.swixsport.com/en/wax/glide- … 951823479. Borsta med en mässing borsta, så att strukturen är "fri". Sen vallar du skidor med pulver och borstar med en pulverborsta (mycket mjukare).

Dock lämnar du in för att få struktur så kommer ju all valla försvinna då belaget går på en eller 2 stenar & egentligen ”tar bort” ett lager belag för att få i strukturen.

Jovisst, om du inte har en bra struktur redan tidigare!

KaitsuH Citera
ladd
4 inlägg

Tack för alla intressanta svar! Mycket lärorikt. Väderprognosen har justerats något mot lite mindre värme. I alla fall i början av veckan. Blir kanske inte den där härliga slask slide åkningen, och då minskar mitt behov av valla. Kanske det är stålkanterna som behöver lite kärlek, men det är en annan tråd!

Fdracer
10 inlägg

ladd :

Tack för alla intressanta svar! Mycket lärorikt. Väderprognosen har justerats något mot lite mindre värme. I alla fall i början av veckan. Blir kanske inte den där härliga slask slide åkningen, och då minskar mitt behov av valla. Kanske det är stålkanterna som behöver lite kärlek, men det är en annan tråd!

87 grader, 0.5 hängning, blir det kallt & hårt kanske snudd på is. LF7 alla dagar i veckan

KaitsuH
Online 574 inlägg

--

KaitsuH Citera
Fdracer
10 inlägg

KaitsuH :

Fdracer :

ladd :

87 grader, 0.5 hängning, blir det kallt & hårt kanske snudd på is. LF7 alla dagar i veckan

87 grader för nån amatöråkare? Jep, jep och jep... (Vad menar kanter för flaskåkning egentligen? Varför 87 för en amatör?)

Men snälla... har du någon som helst kunnighet inom skidåkning vet du väl att 87 grader blir vassare än standard 88. Lättare att få grepp på hård snö & is.

KaitsuH
Online 574 inlägg

--

KaitsuH Citera
rodney_piston
10 inlägg

37,9 grader varmt på vemdalaskalets torg igår! Hoppas fluorvallan gör susen mot suget!
https://www.freeride.se/img/photo/n/6bed4f12965892c467e957211e39d204.jpg

ladd
4 inlägg

Ja, det blev som väntat ett slaskinferno. Köpte ett strykjärn på Clas Ohlson och massa Swix Gul. Jag tror det har hjälpt oss lite men visst har det sugit fast lite sena eftermiddagar. Men om man, som jag, älskar slask så kan man inte klaga. Herregud vilken bra vecka!

rodney_piston
10 inlägg

Strängen skulle ha handlat om spf faktor istället. Vi hade bara 15 med oss vilket visat sig vara alldeles för lite.

Har haft otur med planering och smhi annars. Ca 40 skiddagar den här säsongen. En förmiddag i Åre med 20 cm nysnö och sol i slutet av januari. Resten rusk, blåst och elände. Så den här veckan känns som payback...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook