Val av pistskidor

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad RWD (1 vecka sedan)

Har lite ångest för vilka skidor jag ska välja. Har de senaste åren nästan uteslutande åkt på bredare skidor 104-115 mm midja. Sålde nu mina Anima och tänkte införskaffa ett par pistskidor. Har testat en del pistorienterade skidor på skidtester de senaste 2-3 säsongerna och var nästan helt säket på att ett par RTM 86 var det jag ville ha.
Nu har jag hunnit testa ytterligare några modeller och fastnat för följande
Völkl Deacon 74
Line Supernatural 86
Extrem Frontier 80
Black Crows Vertis

Deacon 74 eller Supernatural 86 är de som jag tyckte kändes allra bäst.
Har ju ett par Line SD 104 som fungerar bra till uppkörd pist och offpist och tänker därför att Deacon inte blir för smala (vill ha lite kortare radie 15-18m) Har testa dem på lite mjukare och uppkört underlag och tycker att det funkade fint. Tror det var 179cm jag testade.
Det talas ju annars mycket om att man bör välja ganska bred midja på pistskidor också för att de ska funka hela dagen.

Vad säger ni, ska man gå på ett par Deacon 74 eller Supernatural 86 eller kanske t.o.m. 92? (samma svängradie på dessa)
Frontier var ju också riktigt sköna men tyckte de två ovan stack ut lite mer.

Supernatural har vär inte ändrat konstruktion sen de kom för en 4-5?år sen eller.

Svar

GoranC
592 inlägg
GoranC 592 inlägg 1 vecka sedan

Jag har gått från RTM84 v-werks och har nu ”riktiga” pistskidor.
66mm breda Head WC Rebels iSLR
Riktigt kul skidor, svänger och har ett finfint bett i isen. Funkar faktiskt helt ok hela dagen från återfruset till vårslush på hård botten. Udda modell som jag har 175cm 12,9 m radie. Vääääldigt mycket roligare skida än RTM skidorna jag hade innan.
Men så klart så blir det betydligt bredare för surfning i vårslush. Men man blir inte sittandes fast när backen tinar och löses upp med dom smala heller för den delen.

fredw
85 inlägg
fredw 85 inlägg 1 vecka sedan

Nya Völkl Kendo 88 låter intressant i detta sammanhang med varierande radie, nominellt 16,8 meter ”under foten”.
Om någon lyckats prova den så skriv gärna en rad.

zerode
158 inlägg
zerode 158 inlägg 1 vecka sedan

Har bara hunnit med en dag på dem, men gillar dem skarpt, törs inte säga att de är de bästa jag åkt på, men de ligger däruppe i toppen, lättåkta, lekfulla och stabila i samma skida, har inte haft ett par som varit så innan, så riktigt häftigt, de jag hunnit få ut dem på säger samma, de är riktigt imponerade
Så den är väl värd att kolla upp...

Men skulle nog säga att de går mer inom Allmountain/Frontside segmentet än pist, så vill man ha mer pist inriktat så kanske andra skidor är att föredra

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 1 vecka sedan

I mitt fall är jag nog ute efter nåt mer pistorienterat, Hårt och isigt underlag är prio 1 då jag har en freerideskida som även är riktikt bra på hårdare underlag. Vill nu ha något "raceinspirerat med bra isgrepp och kort radie) kommer nog inte köpa något jag inte testat om jag inte känner mig väldigt säker och kan få en riktigt bra jämförelse med någon av ovanstående skidor.

fredw :

Nya Völkl Kendo 88 låter intressant i detta sammanhang med varierande radie, nominellt 16,8 meter ”under foten”.
Om någon lyckats prova den så skriv gärna en rad.

Neoh
56 inlägg
Neoh 56 inlägg 6 dagar sedan

RWD :

I mitt fall är jag nog ute efter nåt mer pistorienterat, Hårt och isigt underlag är prio 1 då jag har en freerideskida som även är riktikt bra på hårdare underlag. Vill nu ha något "raceinspirerat med bra isgrepp och kort radie) kommer nog inte köpa något jag inte testat om jag inte känner mig väldigt säker och kan få en riktigt bra jämförelse med någon av ovanstående skidor.

Völkl Racetiger SL.

wertigo
56 inlägg
wertigo 56 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad wertigo (6 dagar sedan)

Neoh :

RWD :

Völkl Racetiger SL.

+1
Grymt kul skida

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad RWD (6 dagar sedan)

Ja de är grymma, även Atomic redster s9, har testat båda. Dock lite väl tight radie. Nånstans 15-18 (16-17) tror jag mest på men det är ju annat i skidans konstruktion/geometri som spelar in också så vill inte låsa mig alltför mycket vid en exakt radie. Både Rtm 86 och Supernatural 86 tycker jag svänger mer än vad radien antyder.

Neoh :

RWD :

Völkl Racetiger SL.

dallan
550 inlägg
dallan 550 inlägg 6 dagar sedan

RWD :

Ja de är grymma, även Atomic redster sl, har testat båda. Dock lite väl tight radie. Nånstans 15-18 (16-17) tror jag mest på men det är ju annat i skidans konstruktion/geometri som spelar in också så vill inte låsa mig alltför mycket vid en exakt radie. Både Rtm 86 och Supernatural 86 tycker jag svänger mer än vad radien antyder.

Neoh :

RWD :

Völkl Racetiger SL.

Kan rekommendera G9:an. Körde på 177 cm med 88 kg och den var riktigt rolig, svängig för att vara GS radie. Vart chockad när jag tog första åken över hur mycket den svängde. Var dock riktigt kul när man åkt in sig, sportbilskänsla, direkta.

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 6 dagar sedan

Ja, de testade jag förra året men tror de var 183cm var ju riktiga spjut och i medelstora-stora svängar i hög fart var de riktigt grymma vad jag minns.

dallan :

Kan rekommendera G9:an. Körde på 177 cm med 88 kg och den var riktigt rolig, svängig för att vara GS radie. Vart chockad när jag tog första åken över hur mycket den svängde. Var dock riktigt kul när man åkt in sig, sportbilskänsla, direkta.

dallan
550 inlägg
dallan 550 inlägg 6 dagar sedan

Mm kan tänka mig att den är lugnare, tyckte 177:an svängde riktigt snävt, något kortsvängsaktiga till karaktären. Dock var det ruskigt längesedan jag körde en SL skida så jag kanske inte är den bästa kortsvängsreferensen på forumet.

wertigo
56 inlägg
wertigo 56 inlägg 6 dagar sedan

RWD :

Ja de är grymma, även Atomic redster s9, har testat båda. Dock lite väl tight radie. Nånstans 15-18 (16-17) tror jag mest på men det är ju annat i skidans konstruktion/geometri som spelar in också så vill inte låsa mig alltför mycket vid en exakt radie. Både Rtm 86 och Supernatural 86 tycker jag svänger mer än vad radien antyder.

Neoh :

RWD :

Völkl Racetiger SL.

Kanske code speedwall L kan vara något? Tror den ligger runt 15-17 i radie i 17x centimeter varianten

Ogg3P
1 inlägg
Ogg3P 1 inlägg 6 dagar sedan

Kul med lite pistracers. Om du vill ha pistprestanda med prio på att de presterar på hårt underlag skulle jag själv iaf inte gå över Deacon 74 i bredd. Deacon är ju en allround pistskida, som har styvheten för att prestera på hårt och samtidigt bredden för att som du säger även vara rolig och relativt lättåkt även när det börjar bli lite uppkört på eftermiddagen.

Vill man ha ännu lite mer pistorienterat kan jag rekommendera Head WCR I.speed, 18 m radie, men tycker det känns som 15-16m då den ger väldigt mycket tillbaks när man trycker till lite. Lite smalare midja och inte rocker som Deacon gör det lite svårare att köra än när det blir mjukt, men tycker prestandan i pisten överväger det.

Finns ju fler liknande skidor i samma kategori som säkert går lika bra, men är I.speed som jag testat mest och känner att jag kan rekommendera.

RWD
630 inlägg

Roligt att det finns de som fortfarande gillar smala pistracers.
Jag slog till på ett par Deacon 74 Pro 178cm som jag hittade till riktigt bra pris.

RWD
630 inlägg

Tror att Code S och Code L är ersatta av Deacon 74 och 76, sen kommer Deacon 80 och 84 som ersätter RTM 84 och RTM86

wertigo :

RWD :

Neoh :

Völkl Racetiger SL.

Kanske code speedwall L kan vara något? Tror den ligger runt 15-17 i radie i 17x centimeter varianten

zerode
158 inlägg
zerode 158 inlägg 4 dagar sedan

Spenderade hela dagen igår på ett par Deacon80, det var klarblå himmel, kallsnö på morgonen, vissa partier var isiga, sen mjuknade det upp och på slutet utav dagen var det skön sorbeslask.

Växelkörde lite mellan dem och Kendo88, och kendon är inte lika pistig, saknar lite av det där magiska greppet man får utav en pistskida, men är å andra sidan lite mer lekfull.

Så är det en pistskida med sväng du är ute efter, så kolla in Deacon80 modellen, ångrar bittert att jag lånade ut dem idag, är nog bland det bästa jag testat, någonsin.

(vet att jag är partisk i det här sammanhanget, men va tusan)

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 4 dagar sedan

zerode :

Spenderade hela dagen igår på ett par Deacon80, det var klarblå himmel, kallsnö på morgonen, vissa partier var isiga, sen mjuknade det upp och på slutet utav dagen var det skön sorbeslask.

Växelkörde lite mellan dem och Kendo88, och kendon är inte lika pistig, saknar lite av det där magiska greppet man får utav en pistskida, men är å andra sidan lite mer lekfull.

Så är det en pistskida med sväng du är ute efter, så kolla in Deacon80 modellen, ångrar bittert att jag lånade ut dem idag, är nog bland det bästa jag testat, någonsin.

En snabb jämförelse/beskrivning av skillnader på gamla och nya Kendo vore mycket uppskattat.

zerode
158 inlägg

En snabb jämförelse.
Gamla Kendo kom jag 200 meter innan jag kraschade och rensade rent i knät, sålde dem efter det, nya har jag kört 4 dagar på.
Så kan inte säga exakt hur skillnaden är då, men det som är grejen med de nya Kendo, är 3D radien. Enkelt så kan man jämföra det med 4hjulsstyrning på en modern bil. Kör du lugnt så svänger de lätt och när du drar på så är de stabila. Var riktigt skeptisk till det innan jag testat, men det funkar otroligt bra.
Så nya är lättåkta roliga och stabila på samma gång, vilket är första gången jag testat.

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 4 dagar sedan

zerode :

En snabb jämförelse.
Gamla Kendo kom jag 200 meter innan jag kraschade och rensade rent i knät, sålde dem efter det, nya har jag kört 4 dagar på.
Så kan inte säga exakt hur skillnaden är då, men det som är grejen med de nya Kendo, är 3D radien. Enkelt så kan man jämföra det med 4hjulsstyrning på en modern bil. Kör du lugnt så svänger de lätt och när du drar på så är de stabila. Var riktigt skeptisk till det innan jag testat, men det funkar otroligt bra.
Så nya är lättåkta roliga och stabila på samma gång, vilket är första gången jag testat.

Ok, tråkigt ned knäet. Trodde du hade mer åktid/koll på gamla Kendon. Tack ändå.

zerode
158 inlägg

jarnebring :

zerode :

En snabb jämförelse.

Ok, tråkigt ned knäet. Trodde du hade mer åktid/koll på gamla Kendon. Tack ändå.

Tack
Var ju min tur, man kan uppenbart inte bo i Åre och ha hela knän, så bara ta det som det är wink

Näe, 200 meter är inget att bilda sig en uppfattning om en skida på, så kan inte säga något om ev likheter eller skillnader. Känner ingen här heller som har den gamla kendon, så jag kan låta testa dem mot varandra heller tyvärr.

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 4 dagar sedan | Senast ändrad RWD (4 dagar sedan)

zerode :

Låter som en skida som är värd att testa, läste lite om den och skillnad mellan 80 och 84 är väl att 84an har titanal och blir lite mer dämpad och vridstyv kanske. På pappret så låter 80:an lite mer lekfull.
Nu hittade jag ett par Deacon 74 pro till ett fantastiskt bra pris samt att jag var ute efter en lite köttigare och raceigare skida vilket jag upplevde att även både Deacon Rtm 86 och Supernatural är.
Frontier platsar också in där.
Förmodligen hinner jag inte med att åka nåt mer denna säsong om det inte blir nån sommarskidåkning, men återkommer med en recension så snart jag kan

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook