Skida för hardpack, puckel och skog i dålig snö

Hakman
Online 207 inlägg
Hakman 207 inlägg 5 dagar sedan

Har gått igenom ett par 190 Magic J's som one ski quiver de senaste säsongerna och känner att det behövs något smalare att komplettera med. Tanken är något som är perfekt när jag inte kör mina Magic J's, som kommer att vara för all mjuk/nysnöåkning.

190cm och 75 kg. Älskar brant hardpackåkning, ordentlig puckel samt skog i alla snöförhållanden och jag vill ha en skida som passar för detta. Pist är inte intressant. Åker mest i Alta/Snowbird och Jackson. Vill ha något med metall.

Mycket tacksam för tips om ni har!

Erik

Svar

chrillelille
364 inlägg
chrillelille 364 inlägg 5 dagar sedan

Hakman :

Har gått igenom ett par 190 Magic J's som one ski quiver de senaste säsongerna och känner att det behövs något smalare att komplettera med. Tanken är något som är perfekt när jag inte kör mina Magic J's, som kommer att vara för all mjuk/nysnöåkning.

190cm och 75 kg. Älskar brant hardpackåkning, ordentlig puckel samt skog i alla snöförhållanden och jag vill ha en skida som passar för detta. Pist är inte intressant. Åker mest i Alta/Snowbird och Jackson. Vill ha något med metall.

Mycket tacksam för tips om ni har!

Erik

Använder Enforcer 93 för just detta. Två lager metall, mindre rocker bak, 18 meter radie. Svinkul när det inte snöat på ett tag. Relativt hårda så måste jobba lite mer i tight skog, men kommer ändå funka toppen i gammal stökig snö i skog jämfört med dina nuvarande

Nya Enforcer 88 verkar ju de flesta som testar lovorda. Men kanske väl smalt om du är van vid magic j?

Hakman
Online 207 inlägg
Hakman 207 inlägg 4 dagar sedan

chrillelille :

Använder Enforcer 93 för just detta. Två lager metall, mindre rocker bak, 18 meter radie. Svinkul när det inte snöat på ett tag. Relativt hårda så måste jobba lite mer i tight skog, men kommer ändå funka toppen i gammal stökig snö i skog jämfört med dina nuvarande

Nya Enforcer 88 verkar ju de flesta som testar lovorda. Men kanske väl smalt om du är van vid magic j?

Hur är Enforcerns turn shape, mer åkardriven eller har den ett visst mönster? Går den lätt att fotstyra?

chrillelille
364 inlägg
chrillelille 364 inlägg 4 dagar sedan

Hakman :

chrillelille :

Hur är Enforcerns turn shape, mer åkardriven eller har den ett visst mönster? Går den lätt att fotstyra?

Jag tycker man kan variera en del, men det är en stabil skida som gillar att du trycker ifrån. Vad menar du med fotstyra?

Läs vad Blister skriver: https://blisterreview.com/gear-reviews/ … nforcer-93

Hakman
Online 207 inlägg
Hakman 207 inlägg 3 dagar sedan

chrillelille :

Jag tycker man kan variera en del, men det är en stabil skida som gillar att du trycker ifrån. Vad menar du med fotstyra?

Läs vad Blister skriver: https://blisterreview.com/gear-reviews/ … nforcer-93

Vissa skidor vill gärna ligga i sin radie hela tiden och svarar inte så bra på mindre riktningsförändringar med fötterna som drivande svängar genom ben och höft. Vissa tillåter mer varierad svängtyp med både carv och mer skiddade svängar. Puckelskidor är lätt fotstyrda, även de flesta med lite tail rocker. Jag tänker mest på hur manövrerbar den är i tight terräng som puckel och skog jämfört med stora öppna svängar.

chrillelille
364 inlägg
chrillelille 364 inlägg 3 dagar sedan

Kopplar in @pillard här som kör på samma skida.

Jag tycker att den går att anpassa till terrängen, men det är fortfarande en kralligsre skida som går att köra fort och hårt på öppna ytor, så även om du kan variera svängarna i min mening så kommer det kanske inte vara lika lätt som en mjukare skida med mer tail rocker.

Pillard
3105 inlägg
Pillard 3105 inlägg 3 dagar sedan

Jag upplever att svängen går att variera enormt mycket. Nästan så att den är för lätt att variera. Vill du ha en skida som tokspårar djupa diken i stenhård pist finns det garanterat bättre men den går att carva med och du kan helt utan problem variera tailarna och därigenom förkorta svängarna när du behöver ta ner fart. Jag har älskat just möjligheten att fotstyra mina gamla Bibbys och jag upplever att man kan göra exakt samma med dessa. Så för mig har jag hittat en alldeles ypperlig kombo med Enforcern för vardagsåkning och Bibby för åkning när det dumpat rejält. I åkning i lite tyngre puder kan jag däremot konstatera att Enforcern inte funkar alls. Nosen dippar om man inte kör ordentlig bakvikt.

Jag åkte på Enforcern i förra veckan och upptäckte där att den suger att tura på (pga vikten) men också att den går som en dröm genom varierande snötyper. Åkningen vi hade varierade mellan olika hårdheter/tjockleker av skare, vindpackat och puder. Ingen gång behövde jag känna mig osäker på grund av skidan. Det enda som kan vara lite läskigt är åkning på hårt underlag med fläckvisa puderfickor, då nosarna har en tendens att bromsa in lite i pudret och därmed korta upp svängen. Är man inte beredd på detta blir det lite läskigt. Det är dock fullt möjligt att en detune av stålkanterna i nosen kan råda bot på det.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook