Problem med pjäxor efter skidbyte.

TopiNieminen
107 inlägg
TopiNieminen 107 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad TopiNieminen (3 mån sedan)

Hejsan!
Har fått problem med mina pjäxor Atomic XTD 130 efter jag bytte skidor från Salomon Q-lab till Extrem 2:a opinion 108. Jag får sendrag i fotsulorna när man åker plana transporter, släplift eller står still. Någon som vet vad det kan bero på, och vad kan man prova göra med pjäxorna?

Svar

erik832995
176 inlägg
erik832995 176 inlägg 3 mån sedan

Låter osannolikt, men jag har en misstanke om att liknande har hänt mig.
Är det mera rocker på opinion?
Mina nyaste är Soul olive, samma mått som mina gamla? Soul touring men mera rocker.
Har haft stora problem med ömfot sen februari, blev ingen alpresa iår.
Erik

erik832995 Citera
termons
347 inlägg
termons 347 inlägg 3 mån sedan

Bindningarna? Ramp angel..?

erik832995
176 inlägg

Pivot 14 på mina olive, tog dessa från andra lagg så dessa har jag åkt på i flera år.
Utan problem.
Baron på mina touring.
Strolz på fötterna.

erik832995 Citera
TopiNieminen
107 inlägg
TopiNieminen 107 inlägg 3 mån sedan

Q-lab var 104mm bred, men liten tailrocker.
Jag har Shift på Opinion och hade Guardian 16 på Q-lab.
Tyckte att Opinion funkade bra i Åre för nån vecka sen då jag åkte med dem i två dagar. Är nu i alperna och det vill inte funka alls.

greendevil
5 inlägg
greendevil 5 inlägg 3 mån sedan

Se också till att du får i dig nog med vitaminer, vätska och framförallt magnesium mot kramp/sendrag, bara som en första grej att kunna verkställa direkt.

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 3 mån sedan

I lift eller när du står still? Där kan ju inte skidan spela någon som helst roll om du inte har bytt bindning med annan ramp. Jag tror du belastar annorlunda när du åker pga den mer centrerade monteringen på Opinion och sen känner du det när du åker lift. Förmodligen kompenserar du omedvetet genom att lägga på mer bakvikt.

TopiNieminen
107 inlägg

Jag får försöka kolla upp det där med näringsintaget.

Ska försöka även komma ihåg att luta lite mer framåt. Funkar det så får jag montera dit kilarna som följde med pjäxorna.

Tack för svaren hittills.

// Topi

erik832995
176 inlägg

För mig kom problemet efter några, kanske 5, korta åktillfällen med de nya skidorna, som har mer rocker än vad jag haft förut. Står kanske fel pga mer rocker + obefintlig teknik?
Har sen försökt åka med tryck endast på hälen, funkar inte bra.

erik832995 Citera
TopiNieminen
107 inlägg

@erik832995 det känns likadant för mig. Men jag har konstaterat att stå på mer på hälen är inte bra?? Provar nu luta vikten mer fram istället. Återkommer under dagen.?

Christiam
96 inlägg
Christiam 96 inlägg 3 mån sedan

greendevil :

Se också till att du får i dig nog med vitaminer, vätska och framförallt magnesium mot kramp/sendrag, bara som en första grej att kunna verkställa direkt.

Så vitaminer , vätska och magnesium förhindrar/minskar möjligheten att kramp uppstår?

dallan
564 inlägg
dallan 564 inlägg 3 mån sedan

TopiNieminen :

@erik832995 det känns likadant för mig. Men jag har konstaterat att stå på mer på hälen är inte bra?? Provar nu luta vikten mer fram istället. Återkommer under dagen.?

Antar att du har formgjutna sulor?

TopiNieminen
107 inlägg

Ja, formgjutnasulor finns redan. ☝️

greendevil
5 inlägg
greendevil 5 inlägg 3 mån sedan

Christiam :

greendevil :

Så vitaminer , vätska och magnesium förhindrar/minskar möjligheten att kramp uppstår?

Ja, det kan hjälpa för att slippa kramp, även om det inte är en 100% lösning och med betoning på "kan" hjälpa. Det skadar iallafall inte att se till att dricka ordentligt och peta i sig några magnesiumtabletter ;-)

Christiam
96 inlägg
Christiam 96 inlägg 3 mån sedan

greendevil :

Christiam :

greendevil :

Ja, det kan hjälpa för att slippa kramp, även om det inte är en 100% lösning och med betoning på "kan" hjälpa. Det skadar iallafall inte att se till att dricka ordentligt och peta i sig några magnesiumtabletter ;-)

Just det jag var ute efter, det KAN hjälpa. Dom som säger att det absolut hjälper är typ ”hurt-Annas Pt fitness aloe Vera” blogg.
Forskningen har såvitt jag vet inte lyckats hitta några tydliga samband och sätt att förebygga det med säkerhet.
Men vätska ska alltid ner, bra för det mesta.
Stretcha innan och värma upp är klokt.

Nitell
5 inlägg
Nitell 5 inlägg 3 mån sedan

Christiam :

Forskningen har såvitt jag vet inte lyckats hitta några tydliga samband och sätt att förebygga det med säkerhet. .

Det stämmer bra det, det finns inga bevis för att kramp skulle höra ihop med varken uttorkning eller brist på något mineral. Det är en seglivad myt. Däremot finns det en koppling mellan överhettning och utmattning och kramp.

TopiNieminen
107 inlägg

Jag är het som faen!??

Har idag åkt bara pist och funderat på min stance på skidorna och kommit på att jag har gjort fel tidigare. Kommer att prova med kilar i bakdelen av pjäxskaft. Får nog boka en resa till för att kunna prova dem sen.

Tack för svaren igen. Fortsätt ösa på mer idéer om detta.

TopiNieminen
107 inlägg
TopiNieminen 107 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad TopiNieminen (3 mån sedan)

Dubbelpost

erik832995
176 inlägg

Jag provade först att vinkla om skaften , ingen skillnad , köpte sen nya pjäxor - ingen skillnad . Men då var nog skadan redan skedd , foten behöver tid att "läka" ? Sista åket blev det en ruptur i vaden så nu vilas det ....

erik832995 Citera
bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 3 mån sedan

Nitell :

Christiam :

Forskningen har såvitt jag vet inte lyckats hitta några tydliga samband och sätt att förebygga det med säkerhet. .

Det stämmer bra det, det finns inga bevis för att kramp skulle höra ihop med varken uttorkning eller brist på något mineral. Det är en seglivad myt. Däremot finns det en koppling mellan överhettning och utmattning och kramp.

Är det verkligen så? En familjemedlem fick läkarråd att öka magnesiumintaget efter återkommande kraftig kramp i låren och vaderna, det förefaller ha fungerat. Detta var inte mer än 2 år sedan.

Nitell
5 inlägg
Nitell 5 inlägg 3 mån sedan

bootfitta :

Är det verkligen så? En familjemedlem fick läkarråd att öka magnesiumintaget efter återkommande kraftig kramp i låren och vaderna, det förefaller ha fungerat. Detta var inte mer än 2 år sedan.

Så är det faktiskt https://www.cochranelibrary.com/cdsr/do … .pub2/full

Men, det är ju fullt möjligt att det finns läkare som tror det fungerar och därför ger det som råd. Det är ju också ett ofarligt råd, så varför inte testa? Bra att det löste sig för familjemedlemmen

chrillelille
367 inlägg
chrillelille 367 inlägg 3 mån sedan

Kan vara att du åker längre åk nu. Hade liknande upplevelse när jag hade nya nordica strider. Inga problem när jag körde ”vanligt”, men när vi åkte vallé blanche, 2500 fallhöjdsmeter i ett svep fick jag svin ont.

Kan också bero på höjden, foten sväller när du kommer högre...

TopiNieminen
107 inlägg

Åkte i Georgien på lika höjder med mina gamla skidor utan problem med just fötterna. Får upp mjölksyran i låren mycket fortare i höga höjder, men som sagt inga problem med fötterna tidigare.

TopiNieminen
107 inlägg

Idag har jag smiskat uppåkta pistar hela dagen med tankarna på min stance, samt att jag laddade med magnesium också, så det har gått bättre än de två första dagarna.

@erik832995 Synd med din ruptur. Jag ska försöka få till en liten renovering i mitt högerknä i sommarn.

// Topi

erik832995
176 inlägg

Topi, fick ungefär samma tanke för några veckor sen, men avfärdade den.
Gripa efter ett halmstrå, eller en önskan att få en anledning att köpa nya skidor, igen.
Men faktum är att problemet kom efter några kvällar i Varingskollen (150-500möh)
Erik

erik832995 Citera
TopiNieminen
107 inlägg
TopiNieminen 107 inlägg 2 mån sedan

MnO :

I lift eller när du står still? Där kan ju inte skidan spela någon som helst roll om du inte har bytt bindning med annan ramp. Jag tror du belastar annorlunda när du åker pga den mer centrerade monteringen på Opinion och sen känner du det när du åker lift. Förmodligen kompenserar du omedvetet genom att lägga på mer bakvikt.

Om jag flyttar bindingarna bakåt, sabbar jag skidans egenskaper då?

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 mån sedan

Jag gissar på att du är ovan vid skidan och spänner fötterna omedvetet. Knäpp upp när du står still så kommer det gå över efter en eller två veckor när du åkt in dig smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook